Zobrazit minimální záznam

Three Wood-Carves from the First Quarter of 14th Century
dc.contributor.advisorMudra, Aleš
dc.creatorUhrovič, Blahoslav
dc.date.accessioned2017-04-06T10:04:34Z
dc.date.available2017-04-06T10:04:34Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12838
dc.description.abstractRESUMÉ Tři dřevořezby první čtvrtiny 14. století Madona ze Strakonic, Rouchovanská Madona i Svatá Dobrotivá představují jedny z nejvýznamnějších památek českého sochařství přelomu 13. a 14. století. Sochy patří do typové skupiny figur s otevřeným pláštěm, který vznikl v druhé polovině 13. století zřejmě v Paříži a rychle se rozšířil do Normandie, Burgunska, Lotrinska a přes Porýní dále na východ. Názory na datování Madony ze Strakonic se různí, ale nejčastěji se řadí do přelomu 13. a 14. století. Madona z Rouchovan je evidentně mladší než Madona Strakonická a spadá spíše až do první čtvrtiny 14. století. Co se týče datace Svaté Dobrotivé, můžeme se díky archivním záznamům opřít o rok 1327, přesněji řečeno před rok 1327. Podoba Svaté Benigny byla několikrát změněna, byla upravena polychromie a socha byla osazena korunkou a do rukou jí byla vložena palmová ratolest. Veškerou hmotnost soch vytváří plášť určující obrys. Drapérie je vertikální s mohutnými záhyby. Otázka slohových předloh je poněkud komplikovaná a názory badatelů se liší. Nejblíže pramenu Strakonické Madony je však socha neznámé světice s knihou v levém ostění západního portálu remešské katedrály, datovaná před polovinu 13. století. Madonu ze Strakonic zřejmě nelze klást do bezprostředního vztahu s Rouchovanskou Madonou, i když mají téměř stejná...cs_CZ
dc.description.abstractThree wood-carves from first quarter of 14th century The Strakonice Madonna comes from the Johannite prebend at Strakonice. The Madonna still has the monumentality of sculptural works of the thirteenth century. The roots her style lay in France (Rheims) and the Rhineland (Strasburg, Freiburg). This statue is one of the most important woks during the reign of king Václav II. So we can date this statue before 1300. The Madonna from Rouchovany is dated to first quarter of 14th century. The roots her style lay in Rheims, like Madonna from Strakonice, but we can find roots in Chartres too. Statue of Saint Benigna (Dobrotivá) comes from augustinian convent church at Dobrotivá. We can date this carved work before 1327, because medieval notes are preserved. Saint Benigna was one of companions princess Voršila. They wandered to Rome, but they were killed. The part of her body was transfered to monastery in 1320. Reffering to the iconographic study, we can see reference to Song of Songs from Old Testament. Rouchovany Madonna has got ring on left hand and it's link with motiv of Bridegroom and Bride. The same motiv we can see on Strakonice Madonna. Here Child caress mother's chin with his right hand. Jesus hold in left hand an apple like reference to "second" Adam, who rescues mankind from sins. There is a lot...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleTři dřevořezby první třetiny 14.stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-03
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId14975
dc.title.translatedThree Wood-Carves from the First Quarter of 14th Centuryen_US
dc.contributor.refereeOttová, Michaela
dc.identifier.aleph000818826
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csRESUMÉ Tři dřevořezby první čtvrtiny 14. století Madona ze Strakonic, Rouchovanská Madona i Svatá Dobrotivá představují jedny z nejvýznamnějších památek českého sochařství přelomu 13. a 14. století. Sochy patří do typové skupiny figur s otevřeným pláštěm, který vznikl v druhé polovině 13. století zřejmě v Paříži a rychle se rozšířil do Normandie, Burgunska, Lotrinska a přes Porýní dále na východ. Názory na datování Madony ze Strakonic se různí, ale nejčastěji se řadí do přelomu 13. a 14. století. Madona z Rouchovan je evidentně mladší než Madona Strakonická a spadá spíše až do první čtvrtiny 14. století. Co se týče datace Svaté Dobrotivé, můžeme se díky archivním záznamům opřít o rok 1327, přesněji řečeno před rok 1327. Podoba Svaté Benigny byla několikrát změněna, byla upravena polychromie a socha byla osazena korunkou a do rukou jí byla vložena palmová ratolest. Veškerou hmotnost soch vytváří plášť určující obrys. Drapérie je vertikální s mohutnými záhyby. Otázka slohových předloh je poněkud komplikovaná a názory badatelů se liší. Nejblíže pramenu Strakonické Madony je však socha neznámé světice s knihou v levém ostění západního portálu remešské katedrály, datovaná před polovinu 13. století. Madonu ze Strakonic zřejmě nelze klást do bezprostředního vztahu s Rouchovanskou Madonou, i když mají téměř stejná...cs_CZ
uk.abstract.enThree wood-carves from first quarter of 14th century The Strakonice Madonna comes from the Johannite prebend at Strakonice. The Madonna still has the monumentality of sculptural works of the thirteenth century. The roots her style lay in France (Rheims) and the Rhineland (Strasburg, Freiburg). This statue is one of the most important woks during the reign of king Václav II. So we can date this statue before 1300. The Madonna from Rouchovany is dated to first quarter of 14th century. The roots her style lay in Rheims, like Madonna from Strakonice, but we can find roots in Chartres too. Statue of Saint Benigna (Dobrotivá) comes from augustinian convent church at Dobrotivá. We can date this carved work before 1327, because medieval notes are preserved. Saint Benigna was one of companions princess Voršila. They wandered to Rome, but they were killed. The part of her body was transfered to monastery in 1320. Reffering to the iconographic study, we can see reference to Song of Songs from Old Testament. Rouchovany Madonna has got ring on left hand and it's link with motiv of Bridegroom and Bride. The same motiv we can see on Strakonice Madonna. Here Child caress mother's chin with his right hand. Jesus hold in left hand an apple like reference to "second" Adam, who rescues mankind from sins. There is a lot...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990008188260106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV