Zobrazit minimální záznam

Characters of Faust and Mefisto in 19th Century Opera Libbretos
dc.contributor.advisorCharypar, Michal
dc.creatorVacková, Dana
dc.date.accessioned2021-08-07T10:01:21Z
dc.date.available2021-08-07T10:01:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/128371
dc.description.abstract"The Changes of Faust and Mephisto in the 19th Century Opera Libreti": The work compares the characters of the scholar Faust and the devil Mephistopheles from J. W. Goethe's "Faust" with the chosen opera libretti adapting the same subject. In the titles we chose, i. e. in Goethe's "Faust", Boito's "Mephistopheles", Gounod's "Faust", and Berlioz's "La damnation de Faust", we devote our attention to the changes of the literary characters. Goethe's "Faust" is a central work of art which could serve as a model for other authors, each of whom, however, adapted the precursory text according to their ideas. The work compares the common and the different features of the Faustian and Mephistophelian motifs. The metamorphoses of the characters and the endings of the single stories are summed up in conclusion. The authors were interested in the same motif, i. e. in the fight between the good and the evil, heaven and hell, God and the devil. Mephistopheles makes a bet with the God, Faust's soul being at a stake. Faust, searching for absolute knowledge, makes a deal with Mephistopheles. Each of the afore-mentioned authors' inspiration by Goethe reached a different goal. The work focuses on the changes of both the central characters of the scholar and the devil. Other characters are taken into account only when...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá srovnáním postav učence Fausta a ďábla Mefista z díla Johanna Wolfganga Goetha Faust s jejich zpracováními ve vybraných operních libretech 19. století, která rovněž adaptují faustovský námět. Ve zvolených titulech, tedy v Goethově Faustovi, Boitově Mefistofelovi, Gounodově Faustovi a Berliozově Faustovu prokletí je věnována pozornost proměně literárních postav. Goethův Faust je centrálním dílem, které mohlo fungovat jako předloha pro jiné autory, ale každý z nich si dílo upravil podle své ideje. Práce srovnává společné i odlišné prvky faustovského či mefistofelovského motivu u vybraných děl. V závěru jsou shrnuty proměny postav a vyznění příběhů. Tito autoři se zajímali o stejný motiv: boj dobra a zla, souboj mezi nebem a peklem, mezi Bohem a ďáblem. Mefistofeles s Bohem uzavírají sázku o Faustovu duši. Faust v touze po absolutním vědění uzavírá smlouvu s Mefistofelem. Každý z uvedených autorů se však Goethem inspiroval jinak a dospěl k jinému cíli. Práce se zaměřuje na srovnání různých zpracování centrálních postav učence a ďábla, dalšími postavami se zabývá v nezbytné míře. Práce odhlíží od hudební složky oper stejně jako od problematiky inscenační praxe. Zaměřuje se speciálně na literární komparaci textů vybraných operních libret s Goethovým Faustem. Metodologicky vychází z teorie...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectliterární postavacs_CZ
dc.subjectoperní libretocs_CZ
dc.subjectdramacs_CZ
dc.subjectFaustcs_CZ
dc.subject19. stoletícs_CZ
dc.subjectliterary characteren_US
dc.subjectopera librettoen_US
dc.subjectdramaen_US
dc.subjectFausten_US
dc.subject19th centuryen_US
dc.titleProměny postav Fausta a Mefista v operních libretech 19.stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-24
dc.description.departmentDepartment of Ecclesiastical History and Literary Historyen_US
dc.description.departmentKatedra církevních dějin a literární historiecs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId214035
dc.title.translatedCharacters of Faust and Mefisto in 19th Century Opera Libbretosen_US
dc.contributor.refereeKudlová, Klára
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of European Cultureen_US
thesis.degree.disciplineDějiny evropské kulturycs_CZ
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakulta::Katedra církevních dějin a literární historiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Faculty::Department of Ecclesiastical History and Literary Historyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny evropské kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of European Cultureen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csPráce se zabývá srovnáním postav učence Fausta a ďábla Mefista z díla Johanna Wolfganga Goetha Faust s jejich zpracováními ve vybraných operních libretech 19. století, která rovněž adaptují faustovský námět. Ve zvolených titulech, tedy v Goethově Faustovi, Boitově Mefistofelovi, Gounodově Faustovi a Berliozově Faustovu prokletí je věnována pozornost proměně literárních postav. Goethův Faust je centrálním dílem, které mohlo fungovat jako předloha pro jiné autory, ale každý z nich si dílo upravil podle své ideje. Práce srovnává společné i odlišné prvky faustovského či mefistofelovského motivu u vybraných děl. V závěru jsou shrnuty proměny postav a vyznění příběhů. Tito autoři se zajímali o stejný motiv: boj dobra a zla, souboj mezi nebem a peklem, mezi Bohem a ďáblem. Mefistofeles s Bohem uzavírají sázku o Faustovu duši. Faust v touze po absolutním vědění uzavírá smlouvu s Mefistofelem. Každý z uvedených autorů se však Goethem inspiroval jinak a dospěl k jinému cíli. Práce se zaměřuje na srovnání různých zpracování centrálních postav učence a ďábla, dalšími postavami se zabývá v nezbytné míře. Práce odhlíží od hudební složky oper stejně jako od problematiky inscenační praxe. Zaměřuje se speciálně na literární komparaci textů vybraných operních libret s Goethovým Faustem. Metodologicky vychází z teorie...cs_CZ
uk.abstract.en"The Changes of Faust and Mephisto in the 19th Century Opera Libreti": The work compares the characters of the scholar Faust and the devil Mephistopheles from J. W. Goethe's "Faust" with the chosen opera libretti adapting the same subject. In the titles we chose, i. e. in Goethe's "Faust", Boito's "Mephistopheles", Gounod's "Faust", and Berlioz's "La damnation de Faust", we devote our attention to the changes of the literary characters. Goethe's "Faust" is a central work of art which could serve as a model for other authors, each of whom, however, adapted the precursory text according to their ideas. The work compares the common and the different features of the Faustian and Mephistophelian motifs. The metamorphoses of the characters and the endings of the single stories are summed up in conclusion. The authors were interested in the same motif, i. e. in the fight between the good and the evil, heaven and hell, God and the devil. Mephistopheles makes a bet with the God, Faust's soul being at a stake. Faust, searching for absolute knowledge, makes a deal with Mephistopheles. Each of the afore-mentioned authors' inspiration by Goethe reached a different goal. The work focuses on the changes of both the central characters of the scholar and the devil. Other characters are taken into account only when...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra církevních dějin a literární historiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV