Zobrazit minimální záznam

Studentská politická participace v kontextu:Srovnání ČR a starých a nových spolkových zemí SRN
dc.contributor.advisorMansfeldová, Zdenka
dc.creatorProkschová, Daniela
dc.date.accessioned2021-08-03T07:58:06Z
dc.date.available2021-08-03T07:58:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/128091
dc.description.abstractDemokracie nemůže existovat bez aktivních a vnímavých občanů. Charakter politické participace se však především mezi mladou generací mění. Vzhledem ke klesající ochotě mladých lidí účastnit se tradičních forem politiky je velmi relevantní zkoumat zdroje jejich politického zájmu, jejich vztah k politice a motivace k účasti na politickém životě. Disertace proto sleduje politické trajektorie mladých českých a německých politických aktivistů, přičemž se zaměřuje na kontextuální a sociálně psychologické faktory, které je utvářejí. Cílem práce je odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: "Jak a proč se čeští a němečtí univerzitní studenti angažují v politických a občanských organizacích?" Práce nejprve zkoumá roli primární a sekundární politické socializace v rozdílných společenských kontextech. Nabízí pochopení klíčových mechanismů a narativů politické socializace v rodině. Pozornost je věnována také vlivu občanského vzdělávání, vrstevníků a učitelů na základních a středních školách a dopadu univerzitního prostředí na politický aktivismus. Disertace také zkoumá motivace pro vstup do politických a občanských organizací a proces politické rekrutace a mobilizace. Práce dále popisuje, jak mladí rozumějí politice a vztahují se k ní v rozdílných kontextech, a rovněž se zaměřuje na důvody, proč lidé nechtějí...cs_CZ
dc.description.abstractDemocracy cannot exist without active and responsive citizens. However, the character of political participation of the young generation has changed. Given the decreasing willingness of young people to participate in conventional politics, a highly relevant issue is to examine the sources and motivations of their political commitment and relations to politics. Therefore, the dissertation traces the political trajectories of young Czech and German activists and focuses on the contextual and sociopsychological factors that shape them. The aim of the text is to answer the main research question: 'How and why do Czech and German university students get involved in political and civic organisations?' Firstly, the thesis examines the role of primary and secondary political socialisation in different societal contexts. It provides an understanding of the key mechanisms and narratives of family political socialisation. Attention is also paid to the influence of civic education, peers and teachers at secondary and grammar schools, as well as to the impact of the university environment on political activism. Secondly, the thesis explores the range of motivations for organisational membership and recruitment procedures, as well as the variable ways of how youth relate to politics. The dissertation also...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpolitická a občanská angažovanost|mechanismy a narativy politické socializace|občanské vzdělávání|politická motivace|konceptualizace politiky a občanství|neúčast v organizacích|politická efektivita|česko-německý kontextcs_CZ
dc.subjectpolitical and civic engagement|mechanisms and narratives of pol. socialisation|civic education|political motivation|conceptualisation of politics and citizenship|refraining from organisational membership|political efficacy|Czech and German contexten_US
dc.titleContextualizing Student Political Participation: Comparison of the Czech Republic and East and West Germanyen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-07-07
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId146501
dc.title.translatedStudentská politická participace v kontextu:Srovnání ČR a starých a nových spolkových zemí SRNcs_CZ
dc.contributor.refereeSkovajsa, Marek
dc.contributor.refereeŠerek, Jan
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDemokracie nemůže existovat bez aktivních a vnímavých občanů. Charakter politické participace se však především mezi mladou generací mění. Vzhledem ke klesající ochotě mladých lidí účastnit se tradičních forem politiky je velmi relevantní zkoumat zdroje jejich politického zájmu, jejich vztah k politice a motivace k účasti na politickém životě. Disertace proto sleduje politické trajektorie mladých českých a německých politických aktivistů, přičemž se zaměřuje na kontextuální a sociálně psychologické faktory, které je utvářejí. Cílem práce je odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: "Jak a proč se čeští a němečtí univerzitní studenti angažují v politických a občanských organizacích?" Práce nejprve zkoumá roli primární a sekundární politické socializace v rozdílných společenských kontextech. Nabízí pochopení klíčových mechanismů a narativů politické socializace v rodině. Pozornost je věnována také vlivu občanského vzdělávání, vrstevníků a učitelů na základních a středních školách a dopadu univerzitního prostředí na politický aktivismus. Disertace také zkoumá motivace pro vstup do politických a občanských organizací a proces politické rekrutace a mobilizace. Práce dále popisuje, jak mladí rozumějí politice a vztahují se k ní v rozdílných kontextech, a rovněž se zaměřuje na důvody, proč lidé nechtějí...cs_CZ
uk.abstract.enDemocracy cannot exist without active and responsive citizens. However, the character of political participation of the young generation has changed. Given the decreasing willingness of young people to participate in conventional politics, a highly relevant issue is to examine the sources and motivations of their political commitment and relations to politics. Therefore, the dissertation traces the political trajectories of young Czech and German activists and focuses on the contextual and sociopsychological factors that shape them. The aim of the text is to answer the main research question: 'How and why do Czech and German university students get involved in political and civic organisations?' Firstly, the thesis examines the role of primary and secondary political socialisation in different societal contexts. It provides an understanding of the key mechanisms and narratives of family political socialisation. Attention is also paid to the influence of civic education, peers and teachers at secondary and grammar schools, as well as to the impact of the university environment on political activism. Secondly, the thesis explores the range of motivations for organisational membership and recruitment procedures, as well as the variable ways of how youth relate to politics. The dissertation also...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV