dc.contributor.advisor | Mansfeldová, Zdenka | |
dc.creator | Prokschová, Daniela | |
dc.date.accessioned | 2021-08-03T07:58:06Z | |
dc.date.available | 2021-08-03T07:58:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/128091 | |
dc.description.abstract | Demokracie nemůže existovat bez aktivních a vnímavých občanů. Charakter politické participace se však především mezi mladou generací mění. Vzhledem ke klesající ochotě mladých lidí účastnit se tradičních forem politiky je velmi relevantní zkoumat zdroje jejich politického zájmu, jejich vztah k politice a motivace k účasti na politickém životě. Disertace proto sleduje politické trajektorie mladých českých a německých politických aktivistů, přičemž se zaměřuje na kontextuální a sociálně psychologické faktory, které je utvářejí. Cílem práce je odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: "Jak a proč se čeští a němečtí univerzitní studenti angažují v politických a občanských organizacích?" Práce nejprve zkoumá roli primární a sekundární politické socializace v rozdílných společenských kontextech. Nabízí pochopení klíčových mechanismů a narativů politické socializace v rodině. Pozornost je věnována také vlivu občanského vzdělávání, vrstevníků a učitelů na základních a středních školách a dopadu univerzitního prostředí na politický aktivismus. Disertace také zkoumá motivace pro vstup do politických a občanských organizací a proces politické rekrutace a mobilizace. Práce dále popisuje, jak mladí rozumějí politice a vztahují se k ní v rozdílných kontextech, a rovněž se zaměřuje na důvody, proč lidé nechtějí... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Democracy cannot exist without active and responsive citizens. However, the character of political participation of the young generation has changed. Given the decreasing willingness of young people to participate in conventional politics, a highly relevant issue is to examine the sources and motivations of their political commitment and relations to politics. Therefore, the dissertation traces the political trajectories of young Czech and German activists and focuses on the contextual and sociopsychological factors that shape them. The aim of the text is to answer the main research question: 'How and why do Czech and German university students get involved in political and civic organisations?' Firstly, the thesis examines the role of primary and secondary political socialisation in different societal contexts. It provides an understanding of the key mechanisms and narratives of family political socialisation. Attention is also paid to the influence of civic education, peers and teachers at secondary and grammar schools, as well as to the impact of the university environment on political activism. Secondly, the thesis explores the range of motivations for organisational membership and recruitment procedures, as well as the variable ways of how youth relate to politics. The dissertation also... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | politická a občanská angažovanost|mechanismy a narativy politické socializace|občanské vzdělávání|politická motivace|konceptualizace politiky a občanství|neúčast v organizacích|politická efektivita|česko-německý kontext | cs_CZ |
dc.subject | political and civic engagement|mechanisms and narratives of pol. socialisation|civic education|political motivation|conceptualisation of politics and citizenship|refraining from organisational membership|political efficacy|Czech and German context | en_US |
dc.title | Contextualizing Student Political Participation: Comparison of the Czech Republic and East and West Germany | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-07-07 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 146501 | |
dc.title.translated | Studentská politická participace v kontextu:Srovnání ČR a starých a nových spolkových zemí SRN | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Skovajsa, Marek | |
dc.contributor.referee | Šerek, Jan | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Demokracie nemůže existovat bez aktivních a vnímavých občanů. Charakter politické participace se však především mezi mladou generací mění. Vzhledem ke klesající ochotě mladých lidí účastnit se tradičních forem politiky je velmi relevantní zkoumat zdroje jejich politického zájmu, jejich vztah k politice a motivace k účasti na politickém životě. Disertace proto sleduje politické trajektorie mladých českých a německých politických aktivistů, přičemž se zaměřuje na kontextuální a sociálně psychologické faktory, které je utvářejí. Cílem práce je odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: "Jak a proč se čeští a němečtí univerzitní studenti angažují v politických a občanských organizacích?" Práce nejprve zkoumá roli primární a sekundární politické socializace v rozdílných společenských kontextech. Nabízí pochopení klíčových mechanismů a narativů politické socializace v rodině. Pozornost je věnována také vlivu občanského vzdělávání, vrstevníků a učitelů na základních a středních školách a dopadu univerzitního prostředí na politický aktivismus. Disertace také zkoumá motivace pro vstup do politických a občanských organizací a proces politické rekrutace a mobilizace. Práce dále popisuje, jak mladí rozumějí politice a vztahují se k ní v rozdílných kontextech, a rovněž se zaměřuje na důvody, proč lidé nechtějí... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Democracy cannot exist without active and responsive citizens. However, the character of political participation of the young generation has changed. Given the decreasing willingness of young people to participate in conventional politics, a highly relevant issue is to examine the sources and motivations of their political commitment and relations to politics. Therefore, the dissertation traces the political trajectories of young Czech and German activists and focuses on the contextual and sociopsychological factors that shape them. The aim of the text is to answer the main research question: 'How and why do Czech and German university students get involved in political and civic organisations?' Firstly, the thesis examines the role of primary and secondary political socialisation in different societal contexts. It provides an understanding of the key mechanisms and narratives of family political socialisation. Attention is also paid to the influence of civic education, peers and teachers at secondary and grammar schools, as well as to the impact of the university environment on political activism. Secondly, the thesis explores the range of motivations for organisational membership and recruitment procedures, as well as the variable ways of how youth relate to politics. The dissertation also... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |