dc.contributor.advisor | Pech, Milan | |
dc.creator | Kubáč, Vilém | |
dc.date.accessioned | 2021-07-27T10:02:36Z | |
dc.date.available | 2021-07-27T10:02:36Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/127994 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměří na tvorbu žen-umělkyň, které žily a tvořily v okruhu českého undergroundu. Underground neměl jednotnou poetiku nebo přesně definované umělecké cíle, což bylo typické pro avantgardní umělecké směry. Toto specifické společenství formoval spíše alternativní životní styl a odpor ke komunistickému establishmentu. Práce se soustředí na to, jestli se v tvorbě vybraných umělkyň dají nalézt nějaké společné prvky. Jmenovitě to budou Naďa Plíšková, Zorka Ságlová, Kateřina Černá, Věra Jirousová, Juliána Jirousová, Iva Vodrážková a některé další. Dále se bude zabývat tím, jestli právě ženy tvořící v rámci druhé kultury měly nějaká svá ženská specifika, ať už z hlediska tvorby, osobního života nebo svého postavení v rámci undergroundové komunity. V undergroundu se prosazovaly hlavně ženy, které byly již v šedesátých letech umělecky aktivní v oficiálních či polooficiálních strukturách. Nové undergroundové umělkyně se rodily až hlavně v osmdesátých letech s nástupem druhé generace undergroundu. Klíčová slova Česká undergroundová scéna 70. a 80. let 20. století, komunismus, feminismus, normalizace, nezávislé domácí struktury, české a československé umění | cs_CZ |
dc.description.abstract | Women-artist of the Czech underground movement Abstract The thesis will deal with the artworks by woman artists, who lived and created in Czech underground subculture of the 1970s and 1980s Czechoslovakia. Underground subculture was rather a lifestyle and dislike to the establishment. The thesis focuses on woman artists, for example, Naďa Plíšková, Zorka Ságlová, Kateřina Černá, Věra Jirousová, Juliána Jirousová, Iva Vodrážková and some others. It will examine if women, who were making art in the Czech underground subculture, had any female specificity of artworks, personal life or their position in the underground community. Keywords Czech Underground Culture in 1970s and 1980s, Communism, Normalization, Feminism, Independent Domestic Structures, Czech and Czechoslovak Art | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Česká undergroundová scéna 70. a 80. let 20. století | cs_CZ |
dc.subject | komunismus | cs_CZ |
dc.subject | feminismus | cs_CZ |
dc.subject | normalizace | cs_CZ |
dc.subject | nezávislé domácí struktury | cs_CZ |
dc.subject | české a československé umění | cs_CZ |
dc.subject | Czech Underground Culture in 1970s and 1980s | en_US |
dc.subject | Communism | en_US |
dc.subject | Normalization | en_US |
dc.subject | Feminism | en_US |
dc.subject | Independent Domestic Structures | en_US |
dc.subject | Czech and Czechoslovak Art | en_US |
dc.title | Umělkyně tvořící v okruhu českého undergroundu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-15 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 215230 | |
dc.title.translated | Women-artist of the Czech underground movement | en_US |
dc.contributor.referee | Czumalo, Vladimír | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Institute of Christian Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměří na tvorbu žen-umělkyň, které žily a tvořily v okruhu českého undergroundu. Underground neměl jednotnou poetiku nebo přesně definované umělecké cíle, což bylo typické pro avantgardní umělecké směry. Toto specifické společenství formoval spíše alternativní životní styl a odpor ke komunistickému establishmentu. Práce se soustředí na to, jestli se v tvorbě vybraných umělkyň dají nalézt nějaké společné prvky. Jmenovitě to budou Naďa Plíšková, Zorka Ságlová, Kateřina Černá, Věra Jirousová, Juliána Jirousová, Iva Vodrážková a některé další. Dále se bude zabývat tím, jestli právě ženy tvořící v rámci druhé kultury měly nějaká svá ženská specifika, ať už z hlediska tvorby, osobního života nebo svého postavení v rámci undergroundové komunity. V undergroundu se prosazovaly hlavně ženy, které byly již v šedesátých letech umělecky aktivní v oficiálních či polooficiálních strukturách. Nové undergroundové umělkyně se rodily až hlavně v osmdesátých letech s nástupem druhé generace undergroundu. Klíčová slova Česká undergroundová scéna 70. a 80. let 20. století, komunismus, feminismus, normalizace, nezávislé domácí struktury, české a československé umění | cs_CZ |
uk.abstract.en | Women-artist of the Czech underground movement Abstract The thesis will deal with the artworks by woman artists, who lived and created in Czech underground subculture of the 1970s and 1980s Czechoslovakia. Underground subculture was rather a lifestyle and dislike to the establishment. The thesis focuses on woman artists, for example, Naďa Plíšková, Zorka Ságlová, Kateřina Černá, Věra Jirousová, Juliána Jirousová, Iva Vodrážková and some others. It will examine if women, who were making art in the Czech underground subculture, had any female specificity of artworks, personal life or their position in the underground community. Keywords Czech Underground Culture in 1970s and 1980s, Communism, Normalization, Feminism, Independent Domestic Structures, Czech and Czechoslovak Art | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |