Učitelnost etiky: je možné se naučit ctnosti?
Learnability of ethics: is it possible to acquire a virtue?
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127993Identifikátory
SIS: 205854
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fošum, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické teologie a filosofie
Datum obhajoby
1. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
etika, ctnost, učení, učitelnost, vědění, jednáníKlíčová slova (anglicky)
ethics, virtue, learning, learnability, knowledge, practiceUčitelnost etiky: je možné se naučit ctnosti? Klíčová slova: etika, ctnost, učení, učitelnost, vědění, jednání Tato diplomová práce se zaměřuje na oblast etiky ctností jakožto jednoho z hlavních proudů praktické filosofie a na téma možnosti se ctnosti naučit nebo ji jiným způsobem získat. V úvodu představuje kontext a východisko svého tématu a vedle toho základní kritéria, podle kterých bude posuzovat odpověď na hlavní otázku. Následně přináší také obecný popis principů, na kterých stojí etika ctností. V dalších dvou hlavních kapitolách se věnuje popisu pojetí ctností u dvou nejvýznamnějších představitelů tohoto druhu morální filosofie, tedy Platóna a Aristotela. Tento popis je u obou autorů stavěn s ohledem na ty aspekty ctnosti, které jsou styčnými body s možností a způsobem jejich učení. V další části je pak uvedeno několik dalších příkladů pohledu na obě popsané koncepce z hlediska učitelnosti ctnosti. Závěr pak shrnuje popsané aspekty ctnosti, jakým způsobem se dotýkají učitelnosti a zda splňují požadavky stanovené v úvodu práce.
Learnability of ethics: is it possible to acquire a virtue? Key words: ethics, virtue, learning, learnability, knowledge, practice This diploma thesis is focused on the field of virtue ethics as one of the main branches of the practical philosophy and on the theme of the possibility to learn or acquire a virtue. In the introduction part, it presents the context and the basis of the theme and besides that also the fundamental criteria, by which the outcome of the thesis and the main question will be assessed. Then a general description of the main principles of the virtue ethics is introduced. The next two main chapters are devoted to the description of the approach to this kind of moral philosophy in the works of it's two most significant representatives, Plato and Aristotle. This description is held with the idea to stress those aspects of virtue, that are in connection with the possibility and forms of learning it. The next chapter brings several more examples of the opinion about both introduces conceptions from the viewpoint of the learnability of virtue. The conclusion then summarizes the described features of the virtue, in what way they connect with the idea of learnability and if they meet the criteria set at the beginning of the thesis.