Samizdat v post-digitální době: Vliv nového materialismu na proměnu zinové scény a subkulturního kapitálu
Samizdat in the post-digital era
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125734Identifikátory
SIS: 181221
Kolekce
- Kvalifikační práce [17128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuřík, Bohuslav
Charvát, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální a komunikační studia
Katedra / ústav / klinika
Institut komunikačních studií a žurnalistiky
Datum obhajoby
20. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
alternativní média, materialita, subkultura, kultura participace, post-digitální doba, nový materialismus, teorie políKlíčová slova (anglicky)
alternative media, materiality, subculture, participatory culture, post-digital, new materialism, field theoryTato disertační práce zkoumá roli materiálu v šesti vybraných zinech ze subkulturních, uměleckých a aktivistických kruhů. Práce se zabývá tištěn konceptů alternativních médií, podává stručný přehled teoretických perspektiv na ziny od subkulturních studií přes fan studies a participativní kulturu. Kriticky se vůči konceptům h pohledů, převážně ukotvených ve starém (post marxistickém) materialismu: konkrétně o reflexi post které dovolují přehodnotit roli materiálu v produkci a distribuci zinů. Případová studie kombinuje důrazem na materiál s etnografií prostorů, kde se ziny tvoří a předávají. S produkce a snaží se dojít k radikální kontextualizaci provozu mezi těly materiály, stroji a nakonec kapitály (ekonomickými i subkulturními). Aparát umožňuje zkoumat proměňující se roli zinů v digitální době, kdy se z rozsévačů informací mění v emocí a doteku. Dále umožňuje argumentovat, že materi zinové kultuře všudypřítomný hlubší průzkum materiality odhalí nové souvislosti zinové tvorby.
This dissertation examines the role of material in six selected zines from subcultural, artistic and activist circles. The work deals with printed micro media with a small reach and is based on the concepts of alternative media, gives a brief overview of theoretical perspectives on zines from subcultural studies, through fan studies and participatory culture. The thesis is critical of the concepts and calls for the enrichment of existing perspectives, mostly consolidated in old (post- marxist) materialism: specifically, for a reflection on post-digital culture and new materialism, which allows us to reconsider the role of material in the production and distribution of zines. The case study combines personal interviews and content analysis with an emphasis on material and ethnography of the spaces where zines are formed and transmitted. Based on Bourdieu's field theory, the study conceptualises the zine scene as a field of zine production and seeks to radically contextualise the traffic between bodies, spaces, paper and other materials, machines, and finally capital (economic and subcultural). The theoretical apparatus allows to examine the changing role of zines in the post-digital age when information shifts from sowers to platforms of emotion and touch. The main argument of the thesis is that...