Chalkedonský sněm z pohledu křesťanské Orthodoxie a monofyzitské Koptské ortodoxní církve.
The Council of Chalcedon from the point of view of Christian Orthodoxy and the Monophysite Coptic Orthodox Church.
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125294Identifikátory
SIS: 231200
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ventura, Václav
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Pravoslavná teologie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Ústav východního křesťanství
Datum obhajoby
21. 4. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
Chalkedonský sněm, Pravoslavná církev, Koptská ortodoxní církev, svatý Cyril Alexandrijský, monofyzitismus, miafyzitismus, svatý Lev Veliký, církevní dějiny, ekumenické sněmy, christologieKlíčová slova (anglicky)
Council of Chalcedon, Eastern Orthodox Church, Coptic Orthodox Church, Saint Cyril of Alexandria, Monophysitism, Miaphysitism, Saint Leo the Great, Church history, Ecumenical councils, ChristologyDiplomová práce se zabývá srovnáním postojů dvou východokřesťanských tradic - orthodoxní a koptské - ke IV. ekumenickému sněmu, který se sešel v roce 451 v Chalkedonu. Zatímco Pravoslavná církev tento sněm považuje v souladu s pravověrným učením, monofyzitská, resp. nechalkedonská Koptská ortodoxní církev, jej považuje za návrat k heterodoxnímu učení zvaném nestoriánství. Obě křesťanské tradice se ale považují za orthodoxní. Pro pravoslavné křesťany představuje Chalkedon zásadní průlom ve vytříbení christologické nauky, konkrétně učení o dvou přirozenostech - božské a lidské - v jedné osobě Krista, ve kterém Koptové vidí návrat k nestoriánské herezi, která narušovala integritu Kristovy osoby svým dualismem. Práce předkládá pohled na Chalkedonský sněm z obou perspektiv objektivním pohledem. V práci jsem vyšel z autorů z pravoslavného i koptského prostředí, ale také z autorů, kteří se tímto tématem zabývali z čistě historicko-teologického hlediska. Jsou v ní mj. uvedeny všechny teologické i neteologické důvody, proč Koptové dodnes odmítají přijmout závěry tohoto ekumenického sněmu. Snažil jsem se poukázat na to, že monofyzitismus, resp. miafyzitismus - jehož cestou se Koptové vydali - nepředstavuje z teologického orthodoxní pohledu pouze heretickou nauku, ale také v sobě skrývá prvky nacionalismu,...
The thesis deals with the comparison attitudes of two Eastern Christian traditions - Orthodox and Coptic to 4th ecumenical council, which held in 451 in Chalcedon. The Monophysite, or Non- Chalcedonian, Coptic Orthodox Church regards it as return to the heterodox teaching called Nestorianism whilst Eastern Orthodox Church this council considers in accordance with the Orthodox doctrine. For Orthodox Christians Chalcedon represents the breakthrough for a refinement of the Christology, concretely in the doctrine about two natures - divine and human - in single person of Christ which the Copts regard as return to Nestorian heresy which due to its dualism interfered the integrity of the person of Christ. The thesis puts forward the insight into the Council of Chalcedon from both perspectives objectively. The thesis is based on authors which represent Orthodox and Coptic traditions but also on these who researched this issue solely from a historical-theological point of view. I have noted reasons - theological and non-theological - why the Copts reject to accept conclusions of this ecumenical council to this day, among other things. I have tried to point out that Monophysitism, or Miaphysitism - whose way the Copts follow - is not only a heretical teaching from the Orthodox theological point of view but...