Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorŠebesta, Karel
dc.date.accessioned2021-02-05T12:27:13Z
dc.date.available2021-02-05T12:27:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2336-6702
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/124232
dc.language.isoencs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.sourceStudie z aplikované lingvistiky, 2020, Special issue, 7-28cs_CZ
dc.source.urihttps://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz
dc.subjectacquisition / learner corpuscs_CZ
dc.subjectCzech as a second languagecs_CZ
dc.subjectmotion eventcs_CZ
dc.subjectsemantic typologycs_CZ
dc.titleSpace, Time and Motion in Czech as a Second Languagecs_CZ
dc.typeVědecký článekcs_CZ
uk.abstract.csÚvodní studie se zabývá dvěma hlavními tématy, která jsou pro dané zvláštní číslo relevantní: a) změnami, které výzkumy v oblasti studia konceptualizace pohybových událostí, prostoru a času a způsobů a prostředků jejich vyjadřování v jazyce obecně i v jednotlivých konkrétních jazycích vnesly do studia osvojování jazyka, prvního i druhého/cizího, a charakteristickými rysy těchto výzkumů; vedle světového kontextu připomíná rovněž domácí, českou lingvistickou tradici výzkumu v této oblasti a soudobé výzkumy bohemisticky zaměřené; b) současným stavem a potřebami vyučování češtiny jako cizího jazyka a její vybaveností pro rozsáhlejší empiricky založené výzkumy, především vybaveností akvizičními korpusy. U prvního subtématu přináší studie přehled vývoje zájmu o vyučování češtiny jako cizího jazyka v zahraničí i na domácím poli. V obou oblastech se ukazuje růst zájmu o výuku češtiny či potřeba její výuky u mluvčích jednak s prvním jazykem slovanským, jednak s jazyky typologicky i co do příbuznosti vzdálenými (čínština, korejština, arabština aj.). Je tedy nutné věnovat výzkumům procesů osvojování češtiny mluvčími těchto jazyků i jejího vyučování zvýšenou pozornost. V souvislosti s druhým subtématem podává studie přehled vybavenosti češtiny akvizičními korpusy (včetně korpusů žákovských), nezbytnými pro rozsáhlejší empirické výzkumy v této oblasti. 1 This paper was supported from the project Kreativita a adaptabilcs_CZ
uk.abstract.enThe introductory study deals with two main topics that are relevant to the given special issue: a) changes which the research in the study of the conceptualisation of motion events, space and time and the ways and means of their expression in language in general and in specific individual languages has introduced into the study of language acquisition — both first and second/foreign, and the characteristics of such research. In addition to the global context, it also goes over the domestic Czech linguistic tradition of research in this field and contemporary Czech studies; b) the current state and needs of teaching Czech as a foreign language and its resources for more extensive empirically based research, especially the acquisition corpora resource. For the first subtopic, the study provides an overview of the development of interest in teaching Czech as a foreign language abroad and at home. In both areas, there is a growing interest in teaching Czech or the need to teach it to speakers whose first language is a Slavic one, as well as typologically and distantly related languages (Chinese, Korean, Arabic, etc.). It is therefore necessary to pay increased attention to research into the processes of acquisition of Czech by speakers of these languages and its teaching. In connection with the second subtopic, the study provides an overview of the Czech acquisition corpora resources (including learner corpora), which are necessary for more extensive empirical research in this area.cs_CZ
dc.publisher.publicationPlacePrahacs_CZ
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage7
dc.description.endPage28
dcterms.isPartOf.nameStudie z aplikované lingvistikycs_CZ
dcterms.isPartOf.journalYear2020
dcterms.isPartOf.journalVolume2020
dcterms.isPartOf.journalIssueSpecial Issue


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV