Zobrazit minimální záznam

Lived experience of an artwork as a scientific and methodological problem: new challenges of "the science of subjectivity" based on neuroscience and phenomenology
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorGrygarová, Dominika
dc.date.accessioned2020-12-02T10:49:34Z
dc.date.available2020-12-02T10:49:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123642
dc.description.abstractThe presented dissertation deals with the topic of scientific research of experience/lived experience of works of art, using the methods of cognitive sciences and phenomenology. The work selectively summarizes the current research of such experiences in the field of history and theory of art, but especially in the field of cognitive neuroscience of art. The work identifies a fundamental reduction of experiencing art works caused by the epistemology, methodology and concepts of cognitive sciences embedded in cognitivism. Furthermore, the dissertation theoretically considers the possibilities of interdisciplinary collaboration with phenomenology, which, in turn, describes the experience non-reductively, from a first-person perspective. The dissertation identifies the basic conceptual problems of this interdisciplinary project and proposes a solution using neurophenomenology. In its experimental part, the dissertation presents some results of my own neuroimaging studies, which examined the experiences of viewers while viewing art works, both in terms of specific results and in terms of methodology. Finally, I will present a proposal for a new neuroimaging experiment inspired by neurophenomenology, which will use phenomenological introspective and interviewing methods in combination with objective...en_US
dc.description.abstractčesky Předkládaná disertační práce zpracovává téma výzkumu zkušenosti/zakoušení uměleckých děl za pomocí metod kognitivních věd a fenomenologie. Práce výběrově shrnuje dosavadní výzkum umělecké zkušenosti na poli dějin a teorie umění, a především kognitivních neurověd umění. Práce identifikuje zásadní redukci prožitku, který s sebou metodologie kognitivních neurověd umění přináší. Dále teoreticky promýšlí možnosti interdisciplinárního spojení s fenomenologií, která naopak popisuje zkušenost nereduktivně, z perspektivy první osoby. Disertace identifikuje základní konceptuální problémy tohoto interdisciplinárního projektu a pomocí neurofenomenologie navrhne řešení. Disertace pak ve své experimentální části představuje některé výsledky vlastních neurozobrazovacích studií, které zkoumaly prožitky diváků při sledování uměleckých děl, a sice jak z hlediska konkrétních výsledků, tak z hlediska metodologie. Nakonec představím návrh neurozobrazovacího experimentu inspirovaného neurofenomenologií, který bude pomocí fenomenologických introspektivních a dotazovacích metod v kombinaci s naměřenými objektivními daty cílit na získávání propracovaných a zřejmě dosud nejspolehlivějších subjektivních dat a následně i verističtějších výsledků získaných z objektivních metod.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectPerception of arten_US
dc.subjectphenomenologyen_US
dc.subjectcogintive scienceen_US
dc.subjectneurophemenologyen_US
dc.subjectlived experience of art worksen_US
dc.subjectexperimental neuroscienceen_US
dc.subjectVnímání uměnícs_CZ
dc.subjectfenomenologiecs_CZ
dc.subjectkognitivní vědycs_CZ
dc.subjectneurofenomenologiecs_CZ
dc.subjectzakoušené prožívání uměleckých dělcs_CZ
dc.subjectexperimentální neurovědycs_CZ
dc.titleZakoušení uměleckého díla jako vědecký a metodologický problém: nové výzvy "vědy o subjektivitě" založené na neurovědách a fenomenologiics_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-23
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId128961
dc.title.translatedLived experience of an artwork as a scientific and methodological problem: new challenges of "the science of subjectivity" based on neuroscience and phenomenologyen_US
dc.contributor.refereeHoráček, Jiří
dc.contributor.refereeHampejs, Tomáš
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Faculty::Institute of Christian Art Historyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csčesky Předkládaná disertační práce zpracovává téma výzkumu zkušenosti/zakoušení uměleckých děl za pomocí metod kognitivních věd a fenomenologie. Práce výběrově shrnuje dosavadní výzkum umělecké zkušenosti na poli dějin a teorie umění, a především kognitivních neurověd umění. Práce identifikuje zásadní redukci prožitku, který s sebou metodologie kognitivních neurověd umění přináší. Dále teoreticky promýšlí možnosti interdisciplinárního spojení s fenomenologií, která naopak popisuje zkušenost nereduktivně, z perspektivy první osoby. Disertace identifikuje základní konceptuální problémy tohoto interdisciplinárního projektu a pomocí neurofenomenologie navrhne řešení. Disertace pak ve své experimentální části představuje některé výsledky vlastních neurozobrazovacích studií, které zkoumaly prožitky diváků při sledování uměleckých děl, a sice jak z hlediska konkrétních výsledků, tak z hlediska metodologie. Nakonec představím návrh neurozobrazovacího experimentu inspirovaného neurofenomenologií, který bude pomocí fenomenologických introspektivních a dotazovacích metod v kombinaci s naměřenými objektivními daty cílit na získávání propracovaných a zřejmě dosud nejspolehlivějších subjektivních dat a následně i verističtějších výsledků získaných z objektivních metod.cs_CZ
uk.abstract.enThe presented dissertation deals with the topic of scientific research of experience/lived experience of works of art, using the methods of cognitive sciences and phenomenology. The work selectively summarizes the current research of such experiences in the field of history and theory of art, but especially in the field of cognitive neuroscience of art. The work identifies a fundamental reduction of experiencing art works caused by the epistemology, methodology and concepts of cognitive sciences embedded in cognitivism. Furthermore, the dissertation theoretically considers the possibilities of interdisciplinary collaboration with phenomenology, which, in turn, describes the experience non-reductively, from a first-person perspective. The dissertation identifies the basic conceptual problems of this interdisciplinary project and proposes a solution using neurophenomenology. In its experimental part, the dissertation presents some results of my own neuroimaging studies, which examined the experiences of viewers while viewing art works, both in terms of specific results and in terms of methodology. Finally, I will present a proposal for a new neuroimaging experiment inspired by neurophenomenology, which will use phenomenological introspective and interviewing methods in combination with objective...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV