dc.contributor.advisor | Forbelský, Josef | |
dc.creator | Hejsková, Marcela | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T16:41:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T16:41:42Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/12308 | |
dc.description.abstract | The present dissertation is dedicated to the Spanish writer Ramón Gómez de la Serna (1888-1963) and his role in the process of modernization of the Spanish novel of the 20th century. Not only in the Czech literature atmosphere, but until recently also in the Spanish literature, the problems of novel works of this author has not been analysed properly, not even set in the context of social progress and then in summary evaluated. The novels were understood more as the marginal works and very often were put out on the edge of the modern Spanish literature. The main reason why Serna's work wasn't accepted were the realistic postulates applied to the novel production in the context of that time. This work sets the task of displacing the previous negative critics of his novel and point at the fact that Gómez de la Serna is the author who surpasses intentionally the traditional understanding of novels and so that his work makes temporary parallel to the great and deep changes in the West narratology. In the same time, this Spanish novel writer anticipated some of the new narrative methods that we can find in later novel production, in some aspects the Serna's concept of writing novels harmonizes for example with poetics of the French "nouveau roman" of the fifties and sixties of the 20th century. In this work I... | en_US |
dc.description.abstract | Předložená disertační práce je věnována španělskému spisovateli Ramónu Gómezovi de la Sernovi (1888-1963) a jeho roli při modernizaci španělského románu 20. století. Problematika románové tvorby tohoto autora nebyla dosud v českém prostředí, a donedávna ani ve španělském, náležitě analyzována, uvedena do vývojových souvislostí a souhrnně zhodnocena. Romány byly chápany spíše jako marginální díla a byly odsunuty na okraj moderní španělské literatury. Hlavním důvodem nepřijetí Sernovy prózy byly dobové realistické postuláty, které se na románovou produkci důsledně uplatňovaly. Práce má za cíl předchozí negativní kritiku románů vyvrátit a poukázat na fakt, že Gómez de la Serna je autorem, jenž tradiční pojetí románu záměrně překonával a že jeho díla jsou časově souběžná s hlubokými proměnami v moderní naratologii 20. století. Zároveň španělský romanopisec předjímal některé nové narativní postupy, jež se v románu prosadily až mnohem později. V některých aspektech je Sernovo pojetí románu blízké poetice francouzského "nouveau roman" padesátých a šedesátých let 20. století. V práci jsou podrobně komentovány dva jeho romány: Cinelandia z roku 1923 a El torero Caracho z roku 1926. Komentář se zaměřuje především na zjišťování inovačního podílu Gómeze de la Serny na vývoji španělského moderního románu. V románu... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Ramón Gómez de la Serna, spisovatel modernizující španělský román 20. století | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-10-31 | |
dc.description.department | Institute of Romance Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav románských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 50251 | |
dc.title.translated | Ramón Gómez de la Serna - a writer modernizing the Spanish novel of the 20th century | en_US |
dc.contributor.referee | Fousek, Michal | |
dc.contributor.referee | Vydrová, Hedvika | |
dc.identifier.aleph | 001707331 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Spanish Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Španělština | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav románských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Romance Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Španělština | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Spanish Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Předložená disertační práce je věnována španělskému spisovateli Ramónu Gómezovi de la Sernovi (1888-1963) a jeho roli při modernizaci španělského románu 20. století. Problematika románové tvorby tohoto autora nebyla dosud v českém prostředí, a donedávna ani ve španělském, náležitě analyzována, uvedena do vývojových souvislostí a souhrnně zhodnocena. Romány byly chápany spíše jako marginální díla a byly odsunuty na okraj moderní španělské literatury. Hlavním důvodem nepřijetí Sernovy prózy byly dobové realistické postuláty, které se na románovou produkci důsledně uplatňovaly. Práce má za cíl předchozí negativní kritiku románů vyvrátit a poukázat na fakt, že Gómez de la Serna je autorem, jenž tradiční pojetí románu záměrně překonával a že jeho díla jsou časově souběžná s hlubokými proměnami v moderní naratologii 20. století. Zároveň španělský romanopisec předjímal některé nové narativní postupy, jež se v románu prosadily až mnohem později. V některých aspektech je Sernovo pojetí románu blízké poetice francouzského "nouveau roman" padesátých a šedesátých let 20. století. V práci jsou podrobně komentovány dva jeho romány: Cinelandia z roku 1923 a El torero Caracho z roku 1926. Komentář se zaměřuje především na zjišťování inovačního podílu Gómeze de la Serny na vývoji španělského moderního románu. V románu... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present dissertation is dedicated to the Spanish writer Ramón Gómez de la Serna (1888-1963) and his role in the process of modernization of the Spanish novel of the 20th century. Not only in the Czech literature atmosphere, but until recently also in the Spanish literature, the problems of novel works of this author has not been analysed properly, not even set in the context of social progress and then in summary evaluated. The novels were understood more as the marginal works and very often were put out on the edge of the modern Spanish literature. The main reason why Serna's work wasn't accepted were the realistic postulates applied to the novel production in the context of that time. This work sets the task of displacing the previous negative critics of his novel and point at the fact that Gómez de la Serna is the author who surpasses intentionally the traditional understanding of novels and so that his work makes temporary parallel to the great and deep changes in the West narratology. In the same time, this Spanish novel writer anticipated some of the new narrative methods that we can find in later novel production, in some aspects the Serna's concept of writing novels harmonizes for example with poetics of the French "nouveau roman" of the fifties and sixties of the 20th century. In this work I... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990017073310106986 | |