dc.contributor.advisor | Baťa, Jan | |
dc.creator | Krátká, Natálie | |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T10:56:43Z | |
dc.date.available | 2020-11-02T10:56:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122859 | |
dc.description.abstract | The thesis about Prague as the leading musical center of the Czech Kingdom is generally accepted in musicological discourse. Likewise, the key role of professional Prague writing workshops in spreading monophonic singing is not questioned. In the distribution of vocal polyphony are many uncertainties. The only known workshop that also created primarily polyphonic manuscripts is the New Town workshop of Jan Kantor Starý († 1582). The number of other surviving manuscripts indicates that there were more such workshops in Prague at the turn of the 16th and 17th centuries. The object of the master thesis is therefore to reveal another possible workshop based on detailed paleographic and codicological research of a selected group of polyphonic sources, which demonstrably contain common writing hands. Keywords musical iconography, codicology, vocal polyphony, Prague | en_US |
dc.description.abstract | Teze o Praze jako předním hudebním centru českého království je v muzikologickém diskurzu všeobecně přijímána. Stejně tak není zpochybňována klíčová role profesionálních pražských písařských dílen při šíření jednohlasého zpěvu. V oblasti distribuce vokální polyfonie však panuje mnoho nejasností. Dosud jedinou známou dílnou, která vytvářela i primárně vícehlasé rukopisy, je novoměstská dílna Jana Kantora Starého (†1582). Množství dalších dochovaných rukopisů však svědčí o tom, že takových dílen bylo v Praze na přelomu 16. a 17. století více. Cílem diplomové práce je proto odhalení další možné dílny na základě detailního paleografického a kodikologického výzkumu vybrané skupiny polyfonních pramenů, které obsahují prokazatelně společné písařské ruce. Klíčová slova hudební paleografie, kodikologie, vokální polyfonie, Praha | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | musical iconography|codicology|vocal polyphony|Prague | en_US |
dc.subject | hudební paleografie|kodikologie|vokální polyfonie|Praha | cs_CZ |
dc.title | Podíl profesionálních pražských písařských dílen na šíření vokální polyfonie v českých zemích na přelomu 16. a 17. století | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-07 | |
dc.description.department | Ústav hudební vědy | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Musicology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 190723 | |
dc.title.translated | Contribution of Prague's Professional Scribal Workshops to the Dissemination of Vocal Polyphony at the Turn of the 17th Century | en_US |
dc.contributor.referee | Hlávková, Lenka | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Hudební věda | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Musicology | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav hudební vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Musicology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Hudební věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Musicology | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Teze o Praze jako předním hudebním centru českého království je v muzikologickém diskurzu všeobecně přijímána. Stejně tak není zpochybňována klíčová role profesionálních pražských písařských dílen při šíření jednohlasého zpěvu. V oblasti distribuce vokální polyfonie však panuje mnoho nejasností. Dosud jedinou známou dílnou, která vytvářela i primárně vícehlasé rukopisy, je novoměstská dílna Jana Kantora Starého (†1582). Množství dalších dochovaných rukopisů však svědčí o tom, že takových dílen bylo v Praze na přelomu 16. a 17. století více. Cílem diplomové práce je proto odhalení další možné dílny na základě detailního paleografického a kodikologického výzkumu vybrané skupiny polyfonních pramenů, které obsahují prokazatelně společné písařské ruce. Klíčová slova hudební paleografie, kodikologie, vokální polyfonie, Praha | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis about Prague as the leading musical center of the Czech Kingdom is generally accepted in musicological discourse. Likewise, the key role of professional Prague writing workshops in spreading monophonic singing is not questioned. In the distribution of vocal polyphony are many uncertainties. The only known workshop that also created primarily polyphonic manuscripts is the New Town workshop of Jan Kantor Starý († 1582). The number of other surviving manuscripts indicates that there were more such workshops in Prague at the turn of the 16th and 17th centuries. The object of the master thesis is therefore to reveal another possible workshop based on detailed paleographic and codicological research of a selected group of polyphonic sources, which demonstrably contain common writing hands. Keywords musical iconography, codicology, vocal polyphony, Prague | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |