Advanced Learners and Native Speakers in Czech ELT Classes
Velmi pokročilí studenti a rodilí mluvčí v hodinách angličtiny v českém školství
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122613Identifiers
Study Information System: 212692
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Šaldová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
2. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
Vysoce pokročilí studenti|bilingvní studenti|slovní zásoba|slovní zásoba studentů|případová studie|receptivní slovní zásoba|produktivní slovní zásobaKeywords (English)
Advanced learners|bilingual students|vocabulary|student vocabulary size|case study|receptive vocabulary|productive vocabularyKlíčová slova: Vysoce pokročilí studenti, bilingvní studenti, slovní zásoba, slovní zásoba studentů, případová studie, receptivní slovní zásoba, produktivní slovní zásoba Středoškolští učitelé se čím dál více v hodinách setkávají se studenty, jež svými schopnostmi převyšují své spolužáky. Může se jednat o bilingvní studenty, studenty, jež studovali v zahraničí, nebo mimořádně nadané vysoce pokročilé studenty. I navzdory jejich pokročilé úrovni mají tito studenti však nadále povinnost docházet do hodin, čímž staví nezřídka jejich učitele před otázku na jakou oblast jazyka se při výuce zaměřit. Z dostupných výzkumů vyplývá, že jednou z potenciálních slabin těchto typů studentů je slovní zásoba. Tuto hypotézu se tato diplomová práce pokusila ověřit s pomocí sady jazykových testů slovní zásoby - Paul Nation VLT a Laufer & Nation Productive Vocabulary testu. Současně s tím bylo cílem práce sestavení typických profilů na základě výzkumného šetření. Výsledky testů potvrdily u všech dvanácti zkoumaných subjektů nedostatečnost produktivní slovní zásoby. Testy receptivní slovní zásoby nicméně u jedenácti z testovaných subjektů odhalily, že studenti mají zároveň velmi širokou receptivní slovní zásobu. Na základě těchto výsledků a zjištění získaných pomocí šetření se tak vyučujícím doporučuje studentům umožnit...
Keywords: Advanced learners, bilingual students, vocabulary, student vocabulary size, case study, receptive vocabulary, productive vocabulary Secondary-school teachers at Czech schools are encountering an increasing number of students who are significantly ahead of their peers. These students are either bilinguals or advanced learners. Regardless of the students' proficiency, the Czech education system enforces these students to keep attending further English classes, which often positions their teacher before a burdening question of what to teach these students. Scientific research postulates that a potential weakness of the said type of students could be vocabulary. This hypothesis was verified in this thesis, with the aid of Paul Nation VLT and Laufer & Nation Productive Vocabulary tests. The second goal of this thesis was to set a typical profile of advanced-learner and bilingual student through a survey. Results from the tests confirmed a significant deficiency in all of twelve test-subjects' productive vocabulary. Receptive vocabulary tests nonetheless revealed large receptive vocabulary size with eleven of tested subjects. Based on these findings, the recommended method for students this advanced is to allow them more autonomy, particularly through extensive reading, and to assign them...