"Vynález" inteligence a jeho reflexe v českém pedagogickém a speciálně pedagogickém diskurzu, na základě vybraných odborných časopisů od r. 1888 do r. 1944.
"The Invention" of Intelligence and its Reflection in Czech Pedagogical and Social-pedagogical Discourse, Based on Selected Academic Journals from 1888 to 1944.
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122151Identifikátory
SIS: 222550
Kolekce
- Kvalifikační práce [6817]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Herza, Filip
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
24. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Inteligence, ne, způsobilost, kraniometrie, eugenika, pedagogika, medicína, biomocKlíčová slova (anglicky)
Intelligence, disability, craniometry, eugenics, pedagogy, medicine, biopowerPráce se zabývá inteligencí, jako sociálně-kulturním konceptem se svou vlastní historií a vývojem. Dekonstruuje tak naturalizované představy o biologické "podstatě" inteligence, která do dnešních dnů nebyla prokázána. Jsou zde představeny některé mody vědeckého a filosofického uvažování, které se podílely jak na "vynálezu" inteligence, tak na procesu jeho formování. Analýza primárních materiálů umožňuje zmapovat reflexi těchto dominantních vědeckých přístupů k inteligenci v českých odborných diskurzech. Práce zároveň reflektuje významnou roli klasifikace inteligence v hodnocení mentální normy a jinakosti, na základě čehož analyzuje vnímání ne/způsobilosti ve vymezeném historickém období, včetně diskurzivní analýzy reprezentace "postižení". Klíčová slova Inteligence, ne/způsobilost, kraniometrie, eugenika, pedagogika, medicína, biomoc.
The thesis deals with intelligence, as a socio-cultural concept that has its own history and development. It thus deconstructs the naturalized notions of a biological "essence" of intelligence, which has not been proved to this day. The scientific and philosophical modes of thinking, that participated in both "inventing" intelligence and its forming, are introduced. The analysis of the primary sources enables to compass the reflection of these dominant scientific approaches towards intelligence in the Czech expert discourses. The thesis also reflects on the important role intelligence has in the assessment of mental norm and disability, and it thus analyses the perception of disability during the defined historical period, including the discourse analysis of the different representations of disability. Key words Intelligence, disability, craniometry, eugenics, pedagogy, medicine, biopower.