Zdravá schizofrenie. Vlivy Brechtova epického divadla a zcizujícího efektu v českém moderním herectví
Healthy schizophrenia. Influences of Brechtian epic theatre and alienation effect in Czech modern acting
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12108Identifikátory
SIS: 24356
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Císař, Jan
Just, Vladimír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
27. 11. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Práce Zdravá schizofrenie. Vlivy Brechtova epického divadla a zcizujícího efektu v eském moderním herectví je rozdlena na dv ásti. První ást je vnována hereck˘m postupm v Brechtov epickém divadle. Zamfiuje se na zlomové období Brechtovy experimentace, do kterého patfií uvedení hry Mu jako mu v roce 1931, adaptace Gorkého Matky v roce 1932 a uvádní Lehrstück. Teoreticky se práce opírá pfiedn o studie Pouliní scéna (Základní model scény epického divadla), Zcizující efekty v ínském hereckém umní a Poznámky k opefie Vzestup a pád msta Mahagonny. Práce upozoruje i na Brechtovy inspirace - herectví Mej Lan-fanga a herectví nmé filmové grotesky. Za základní herecké postupy, které tvofií pátefi epického herectví, autorka povauje: simultaneitu herních prostor, popis události, prezentaci a sebeprezentaci postavy, hercovu prezentaci postavy ve tfietí osob, pfiímé oslovení publika, diváck˘ postoj herce, princip citace a demonstrace (události, dje nebo stylu), zvefiejnní autorství, fragmentární a nekauzální zobrazení postavy, princip hry na…, didaktinost a názornost zobrazení a pochopiteln uití zcizujícího efektu a vystoupení z role. Závr první ásti je vnován modelov˘m inscenacím a modelov˘m knihám z pováleného období, které dokumentují zmínné herecké postupy. Druhá ást práce se vnuje vztahu eského divadla k B....
The work, Healthy Schizophrenia, Influences of Brechtian Epic Theatre and the Alienation Effect in modern Czech Acting, is divided into two parts. The first section is devoted to acting approaches in Brechtian epic theatre. It is focused on a breakthrough period in Brecht's experimentation, to which belong the stagings of the play Man is Man in 1931, an adaptation of Gorky's The Mother in 1932 and Lehrstücks. This part of the examination is based theoretically on studies of the Street Scene, Alienation Effectsin Chinese Acting, and Notes to the Opera, Rise and Fall of the City of Mahogany. The work also takes into account Brecht's inspirations, including the acting of Mej Lan-fang and American slapstick. The author considers these basic acting principles to be the basis of epic acting: simultaneity of play spaces; description of an event; presentation of and self-presentation of characters; actors presenting character in the third person; speaking directly to public; the actor's attitude as spectator; the principles of quotation and demonstration (of an event, action or of a style); admission of authorship; fragmentary and non-continuous representation of character; the principle of play (playing at a thing); didactics; representation of one's opinions; using an alienation effect; stepping out of a role....