dc.contributor.advisor | Gráf, Tomáš | |
dc.creator | Sobolevská, Simona | |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T08:05:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T08:05:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/119307 | |
dc.description.abstract | This thesis analyses productive fluency of advanced learners of English and the aim is to find out if study abroad causes changes in the productive fluency of advanced learners of English. The first part deals with definition of fluency, operationalization of productive fluency by performance phenomena: repeats, false starts, and self-corrections; and with the research done so far in the field of study abroad fluency improvement. The data used for the analysis are 14 interviews with seven advanced learners of English conducted before and after studying abroad in an English-speaking country for 1 semester. 1,464 instances of performance phenomena were identified and tagged. The research revealed that the use of repeats and false starts has not changed after studying abroad, while the use of self-corrections dropped significantly after studying abroad. It was also found that certain speakers produced more performance phenomena before studying abroad and maintained the higher rates after studying abroad, suggesting that performance phenomena are employed as a speech management strategy by advanced learners of English. The results of this paper may serve as an impulse for further study of performance phenomena in learner English, and more research of study abroad linguistic gain. Keywords: learner... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce analyzuje produktivní plynulost pokročilé žákovské angličtiny a klade si za cíl zjistit, zdali studium v zahraničí způsobuje změny v produktivní plynulosti u pokročilých žáků angličtiny. Teoretická část se zabývá definicí plynulosti, operacionalizací produktivní plynulosti pomocí tří performativních jevů, a to: opakování se, falešné začátky a opravy vlastní řeči; a vlivem studijních pobytů na zlepšení plynulosti. Praktická část je založena na analýze 14 rozhovorů se sedmi pokročilými žáky angličtiny před a po jednosemestrálním studiu v anglicky mluvící zemi. V těchto rozhovorech bylo nalezeno a označeno 1 464 performativních jevů. Výzkum ukázal, že užití opakování se a falešných začátků se po studiu v zahraničí nezměnilo, zatímco užívání opravování vlastní řeči po návratu ze zahraničí kleslo. Dále se projevilo, že někteří mluvčí častěji produkují performativní jevy a tuto tendenci si zachovali i po návratu ze zahraničí, což naznačuje, že tyto jevy jsou užívány jako strategie při vedení spontánní řeči. Výsledky této práce mají sloužit jako podnět k dalšímu výzkumu performativních jevů v žákovské angličtině a jazykového zlepšení jako důsledku studijního pobytu. Klíčová slova: žákovský jazyk, plynulost, studijní pobyt, opakování se, falešné začátky, opravy vlastní řeči | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | learner language|fluency|study abroad|repeats|false starts|self-corrections | en_US |
dc.subject | žákovský jazyk|plynulost|studijní pobyt|opakování se|falešné začátky|opravy vlastní řeči | cs_CZ |
dc.title | Fluency markers in the speech of advanced learners of English before and after a study stay in an English-speaking country | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-18 | |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 209707 | |
dc.title.translated | Indikátory plynulosti v řeči pokročilých studentů angličtiny před a po studijním pobytu v anglicky mluvící zemi | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Cilibrasi, Luca | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglistika - amerikanistika - Historie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English and American Studies - History | en_US |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní vědy | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglistika - amerikanistika - Historie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English and American Studies - History | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce analyzuje produktivní plynulost pokročilé žákovské angličtiny a klade si za cíl zjistit, zdali studium v zahraničí způsobuje změny v produktivní plynulosti u pokročilých žáků angličtiny. Teoretická část se zabývá definicí plynulosti, operacionalizací produktivní plynulosti pomocí tří performativních jevů, a to: opakování se, falešné začátky a opravy vlastní řeči; a vlivem studijních pobytů na zlepšení plynulosti. Praktická část je založena na analýze 14 rozhovorů se sedmi pokročilými žáky angličtiny před a po jednosemestrálním studiu v anglicky mluvící zemi. V těchto rozhovorech bylo nalezeno a označeno 1 464 performativních jevů. Výzkum ukázal, že užití opakování se a falešných začátků se po studiu v zahraničí nezměnilo, zatímco užívání opravování vlastní řeči po návratu ze zahraničí kleslo. Dále se projevilo, že někteří mluvčí častěji produkují performativní jevy a tuto tendenci si zachovali i po návratu ze zahraničí, což naznačuje, že tyto jevy jsou užívány jako strategie při vedení spontánní řeči. Výsledky této práce mají sloužit jako podnět k dalšímu výzkumu performativních jevů v žákovské angličtině a jazykového zlepšení jako důsledku studijního pobytu. Klíčová slova: žákovský jazyk, plynulost, studijní pobyt, opakování se, falešné začátky, opravy vlastní řeči | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis analyses productive fluency of advanced learners of English and the aim is to find out if study abroad causes changes in the productive fluency of advanced learners of English. The first part deals with definition of fluency, operationalization of productive fluency by performance phenomena: repeats, false starts, and self-corrections; and with the research done so far in the field of study abroad fluency improvement. The data used for the analysis are 14 interviews with seven advanced learners of English conducted before and after studying abroad in an English-speaking country for 1 semester. 1,464 instances of performance phenomena were identified and tagged. The research revealed that the use of repeats and false starts has not changed after studying abroad, while the use of self-corrections dropped significantly after studying abroad. It was also found that certain speakers produced more performance phenomena before studying abroad and maintained the higher rates after studying abroad, suggesting that performance phenomena are employed as a speech management strategy by advanced learners of English. The results of this paper may serve as an impulse for further study of performance phenomena in learner English, and more research of study abroad linguistic gain. Keywords: learner... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |