dc.contributor.advisor | Malá, Markéta | |
dc.creator | Krajcsovicsová, Vladimíra | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T09:47:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T09:47:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/118681 | |
dc.description.abstract | The present MA thesis studies adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English. Other means of expressing subjective stance (e.g. intensifiers) were repeatedly described as undergoing constant change. However, variation in evaluative adjectives has received little quantitative attention so far (perhaps with the exception of Tagliamonte & Pabst, 2020). Our material consists of two corpora of informal spoken British English: Spoken BNC2014 and the spoken, demographically sampled section of the original BNC (1994). The starting point for the analysis is a frequency list of adjectives, from which we select adjectives with evaluative potential which differ significantly in frequency across the two corpora. Three adjectives: amazing, awesome and cool, are described in greater detail. The use of evaluative adjectives is described from several perspectives. We focus on syntactic functions of the adjectives, their co-occurrence with intensifiers and their collocations. From a sociolinguistic point of view, we describe the use of the adjectives with respect to the age and gender of the speakers. The analysis showed that adjectives of positive evaluation are an unstable category, and the change in adjectival use was reflected in its distribution. At the same time, we note changes in... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zaměřuje na pozitivně evaluativní adjektiva v současné mluvené britské angličtině. Jiné prostředky vyjadřující subjektivní postoj mluvčího (např. intenzifikátory) byly několikrát předmětem studií, které je popsaly jako proměnlivé a nestabilní jazykové prvky. Nicméně variaci v užití evaluativních adjektiv nebyla zdaleka věnována taková pozornost (snad s výjimkou studie Tagliamonte & Pabst, 2020). Materiál práce čerpá ze dvou korpusů neformální mluvené britské angličtiny, a sice z korpusu Spoken BNC2014 a z mluvené demografické složky původního BNC (1994). Jako výchozí bod pro analýzu slouží seznam frekventovaných adjektiv, ze kterých byla vybrána adjektiva s evaluativním potenciálem, jejichž frekvence se signifikantně liší napříč korpusy. Práce detailně zkoumá tři adjektiva: amazing, awesome a cool. Užití evaluativních adjektiv je popsáno z několika hledisek. Soustředíme se na syntaktické funkce adjektiv a na jejich kolokace. Z pohledu sociolingvistického je důraz kladen na gender a věk mluvčích, kteří tato adjektiva užívají. Analýza ukázala, že pozitivně evaluativní adjektiva podléhají rychlé změně, a tato změna se odráží v jejich distribuci. Zároveň jsme u vybraných adjektiv zaznamenali syntaktické i sémantické změny. Klíčová slova: pozitivní evaluace, adjektiva, neformální... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | positive evaluation|adjectives|informal spoken language|language change | en_US |
dc.subject | pozitivní evaluace|adjektiva|neformální mluvený jazyk|jazyková změna | cs_CZ |
dc.title | Adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-18 | |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 204475 | |
dc.title.translated | Pozitivně hodnotící adjektiva v současné mluvené britské angličtině | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Tichý, Ondřej | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language and Linguistics | en_US |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language and Linguistics | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zaměřuje na pozitivně evaluativní adjektiva v současné mluvené britské angličtině. Jiné prostředky vyjadřující subjektivní postoj mluvčího (např. intenzifikátory) byly několikrát předmětem studií, které je popsaly jako proměnlivé a nestabilní jazykové prvky. Nicméně variaci v užití evaluativních adjektiv nebyla zdaleka věnována taková pozornost (snad s výjimkou studie Tagliamonte & Pabst, 2020). Materiál práce čerpá ze dvou korpusů neformální mluvené britské angličtiny, a sice z korpusu Spoken BNC2014 a z mluvené demografické složky původního BNC (1994). Jako výchozí bod pro analýzu slouží seznam frekventovaných adjektiv, ze kterých byla vybrána adjektiva s evaluativním potenciálem, jejichž frekvence se signifikantně liší napříč korpusy. Práce detailně zkoumá tři adjektiva: amazing, awesome a cool. Užití evaluativních adjektiv je popsáno z několika hledisek. Soustředíme se na syntaktické funkce adjektiv a na jejich kolokace. Z pohledu sociolingvistického je důraz kladen na gender a věk mluvčích, kteří tato adjektiva užívají. Analýza ukázala, že pozitivně evaluativní adjektiva podléhají rychlé změně, a tato změna se odráží v jejich distribuci. Zároveň jsme u vybraných adjektiv zaznamenali syntaktické i sémantické změny. Klíčová slova: pozitivní evaluace, adjektiva, neformální... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present MA thesis studies adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English. Other means of expressing subjective stance (e.g. intensifiers) were repeatedly described as undergoing constant change. However, variation in evaluative adjectives has received little quantitative attention so far (perhaps with the exception of Tagliamonte & Pabst, 2020). Our material consists of two corpora of informal spoken British English: Spoken BNC2014 and the spoken, demographically sampled section of the original BNC (1994). The starting point for the analysis is a frequency list of adjectives, from which we select adjectives with evaluative potential which differ significantly in frequency across the two corpora. Three adjectives: amazing, awesome and cool, are described in greater detail. The use of evaluative adjectives is described from several perspectives. We focus on syntactic functions of the adjectives, their co-occurrence with intensifiers and their collocations. From a sociolinguistic point of view, we describe the use of the adjectives with respect to the age and gender of the speakers. The analysis showed that adjectives of positive evaluation are an unstable category, and the change in adjectival use was reflected in its distribution. At the same time, we note changes in... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |