Zobrazit minimální záznam

Pozitivně hodnotící adjektiva v současné mluvené britské angličtině
dc.contributor.advisorMalá, Markéta
dc.creatorKrajcsovicsová, Vladimíra
dc.date.accessioned2020-07-16T09:47:58Z
dc.date.available2020-07-16T09:47:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118681
dc.description.abstractThe present MA thesis studies adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English. Other means of expressing subjective stance (e.g. intensifiers) were repeatedly described as undergoing constant change. However, variation in evaluative adjectives has received little quantitative attention so far (perhaps with the exception of Tagliamonte & Pabst, 2020). Our material consists of two corpora of informal spoken British English: Spoken BNC2014 and the spoken, demographically sampled section of the original BNC (1994). The starting point for the analysis is a frequency list of adjectives, from which we select adjectives with evaluative potential which differ significantly in frequency across the two corpora. Three adjectives: amazing, awesome and cool, are described in greater detail. The use of evaluative adjectives is described from several perspectives. We focus on syntactic functions of the adjectives, their co-occurrence with intensifiers and their collocations. From a sociolinguistic point of view, we describe the use of the adjectives with respect to the age and gender of the speakers. The analysis showed that adjectives of positive evaluation are an unstable category, and the change in adjectival use was reflected in its distribution. At the same time, we note changes in...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na pozitivně evaluativní adjektiva v současné mluvené britské angličtině. Jiné prostředky vyjadřující subjektivní postoj mluvčího (např. intenzifikátory) byly několikrát předmětem studií, které je popsaly jako proměnlivé a nestabilní jazykové prvky. Nicméně variaci v užití evaluativních adjektiv nebyla zdaleka věnována taková pozornost (snad s výjimkou studie Tagliamonte & Pabst, 2020). Materiál práce čerpá ze dvou korpusů neformální mluvené britské angličtiny, a sice z korpusu Spoken BNC2014 a z mluvené demografické složky původního BNC (1994). Jako výchozí bod pro analýzu slouží seznam frekventovaných adjektiv, ze kterých byla vybrána adjektiva s evaluativním potenciálem, jejichž frekvence se signifikantně liší napříč korpusy. Práce detailně zkoumá tři adjektiva: amazing, awesome a cool. Užití evaluativních adjektiv je popsáno z několika hledisek. Soustředíme se na syntaktické funkce adjektiv a na jejich kolokace. Z pohledu sociolingvistického je důraz kladen na gender a věk mluvčích, kteří tato adjektiva užívají. Analýza ukázala, že pozitivně evaluativní adjektiva podléhají rychlé změně, a tato změna se odráží v jejich distribuci. Zároveň jsme u vybraných adjektiv zaznamenali syntaktické i sémantické změny. Klíčová slova: pozitivní evaluace, adjektiva, neformální...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpositive evaluation|adjectives|informal spoken language|language changeen_US
dc.subjectpozitivní evaluace|adjektiva|neformální mluvený jazyk|jazyková změnacs_CZ
dc.titleAdjectives of positive evaluation in present-day spoken British Englishen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-18
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId204475
dc.title.translatedPozitivně hodnotící adjektiva v současné mluvené britské angličtiněcs_CZ
dc.contributor.refereeTichý, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguisticsen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na pozitivně evaluativní adjektiva v současné mluvené britské angličtině. Jiné prostředky vyjadřující subjektivní postoj mluvčího (např. intenzifikátory) byly několikrát předmětem studií, které je popsaly jako proměnlivé a nestabilní jazykové prvky. Nicméně variaci v užití evaluativních adjektiv nebyla zdaleka věnována taková pozornost (snad s výjimkou studie Tagliamonte & Pabst, 2020). Materiál práce čerpá ze dvou korpusů neformální mluvené britské angličtiny, a sice z korpusu Spoken BNC2014 a z mluvené demografické složky původního BNC (1994). Jako výchozí bod pro analýzu slouží seznam frekventovaných adjektiv, ze kterých byla vybrána adjektiva s evaluativním potenciálem, jejichž frekvence se signifikantně liší napříč korpusy. Práce detailně zkoumá tři adjektiva: amazing, awesome a cool. Užití evaluativních adjektiv je popsáno z několika hledisek. Soustředíme se na syntaktické funkce adjektiv a na jejich kolokace. Z pohledu sociolingvistického je důraz kladen na gender a věk mluvčích, kteří tato adjektiva užívají. Analýza ukázala, že pozitivně evaluativní adjektiva podléhají rychlé změně, a tato změna se odráží v jejich distribuci. Zároveň jsme u vybraných adjektiv zaznamenali syntaktické i sémantické změny. Klíčová slova: pozitivní evaluace, adjektiva, neformální...cs_CZ
uk.abstract.enThe present MA thesis studies adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English. Other means of expressing subjective stance (e.g. intensifiers) were repeatedly described as undergoing constant change. However, variation in evaluative adjectives has received little quantitative attention so far (perhaps with the exception of Tagliamonte & Pabst, 2020). Our material consists of two corpora of informal spoken British English: Spoken BNC2014 and the spoken, demographically sampled section of the original BNC (1994). The starting point for the analysis is a frequency list of adjectives, from which we select adjectives with evaluative potential which differ significantly in frequency across the two corpora. Three adjectives: amazing, awesome and cool, are described in greater detail. The use of evaluative adjectives is described from several perspectives. We focus on syntactic functions of the adjectives, their co-occurrence with intensifiers and their collocations. From a sociolinguistic point of view, we describe the use of the adjectives with respect to the age and gender of the speakers. The analysis showed that adjectives of positive evaluation are an unstable category, and the change in adjectival use was reflected in its distribution. At the same time, we note changes in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV