Zobrazit minimální záznam

Užití čárky v anglickém souvětí: Analýza konvencí a stylových specifik čárky v odborném textu
dc.contributor.advisorBrůhová, Gabriela
dc.creatorKrejčová, Irena
dc.date.accessioned2020-07-16T09:46:13Z
dc.date.available2020-07-16T09:46:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118672
dc.description.abstractThe present thesis analyses the use of the clausal comma in academic prose. The aim of this diploma thesis is to examine the hypothesis of relative inconsistency in the use of the comma in a multiple sentence formed by a native speaker of English. In Modern English, the descriptive approach prevails and therefore it is assumed that the comma usage varies. The factors that affect or, by interacting with other factors, contribute to the inclusion or the omission of the comma in a sentence are the length of the clause in both compound and complex sentences, the position of the clause in a sentence as well as the syntactic function of the adverbial clause in a complex sentence. The coordinate clauses are studied in terms of the presence and absence of the subject in the second conjoined clause and the semantic tightness of both clauses. Based on an analysis of 200 two-clause sentences (both compound sentences and complex sentences comprised of the matrix clause and an adverbial clause) excerpted from linguistic articles written by native speakers of English, the thesis categorises the sentences according to the dependency relation between the clauses, evaluates the frequency of the inclusion of the comma against its omission, and describes the potential factors that influenced the comma usage. The...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce analyzuje užití větné čárky v odborném textu. Hlavním cílem práce je ověřit hypotézu relativní nekonzistentnosti užití čárky v anglickém souvětí mezi rodilými mluvčími. V současné angličtině převažuje deskriptivní přístup, z čehož lze vyvodit, že úzus kolísá. Za faktory, které ovlivňují zahrnutí či vynechání čárky v souvětí, popř. k němu v rámci vzájemné interakce přispívají, byla označena délka klauze v obou typech souvětí, její pozice v souvětí a syntaktická funkce v případě příslovečných vět podřadného souvětí. U koordinovaných vět souřadného souvětí zkoumáme především přítomnost a nepřítomnost podmětu ve druhé větě či těsnost sémantického vztahu mezi klauzemi. Na základě analýzy 200 dvouvětných souvětí excerpovaných z lingvisticky zaměřených článků (jak souvětí souřadných, tak podřadných, složených z věty řídící a věty příslovečné), jejichž autory byli angličtí rodilí mluvčí, práce kategorizuje souvětí dle závislostních vztahů vět, vyhodnocuje četnost užití čárky oproti jejímu neužití a popisuje potenciální faktory, které úzus ovlivnily. Zjištění, jež se opírala o hypotézy formulované na základě odborné literatury, se do značné míry potvrdila. Také předpoklady týkající se úzu v koordinovaných větách se prokázaly. Ve slučovacím poměru byl výskyt čárky převážně syntakticky...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcomma|comma usage|punctuation|coordination|subordination|multiple sentence|adverbial clause|conventionsen_US
dc.subjectčárka|užití čárky|interpunkce|souřadnost|podřadnost|souvětí|příslovečná věta|konvencecs_CZ
dc.titleThe use of the comma in the multiple sentence in English: an analysis of the English conventions and style specifics of the comma in academic proseen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-18
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId200498
dc.title.translatedUžití čárky v anglickém souvětí: Analýza konvencí a stylových specifik čárky v odborném textucs_CZ
dc.contributor.refereeTichý, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguisticsen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce analyzuje užití větné čárky v odborném textu. Hlavním cílem práce je ověřit hypotézu relativní nekonzistentnosti užití čárky v anglickém souvětí mezi rodilými mluvčími. V současné angličtině převažuje deskriptivní přístup, z čehož lze vyvodit, že úzus kolísá. Za faktory, které ovlivňují zahrnutí či vynechání čárky v souvětí, popř. k němu v rámci vzájemné interakce přispívají, byla označena délka klauze v obou typech souvětí, její pozice v souvětí a syntaktická funkce v případě příslovečných vět podřadného souvětí. U koordinovaných vět souřadného souvětí zkoumáme především přítomnost a nepřítomnost podmětu ve druhé větě či těsnost sémantického vztahu mezi klauzemi. Na základě analýzy 200 dvouvětných souvětí excerpovaných z lingvisticky zaměřených článků (jak souvětí souřadných, tak podřadných, složených z věty řídící a věty příslovečné), jejichž autory byli angličtí rodilí mluvčí, práce kategorizuje souvětí dle závislostních vztahů vět, vyhodnocuje četnost užití čárky oproti jejímu neužití a popisuje potenciální faktory, které úzus ovlivnily. Zjištění, jež se opírala o hypotézy formulované na základě odborné literatury, se do značné míry potvrdila. Také předpoklady týkající se úzu v koordinovaných větách se prokázaly. Ve slučovacím poměru byl výskyt čárky převážně syntakticky...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis analyses the use of the clausal comma in academic prose. The aim of this diploma thesis is to examine the hypothesis of relative inconsistency in the use of the comma in a multiple sentence formed by a native speaker of English. In Modern English, the descriptive approach prevails and therefore it is assumed that the comma usage varies. The factors that affect or, by interacting with other factors, contribute to the inclusion or the omission of the comma in a sentence are the length of the clause in both compound and complex sentences, the position of the clause in a sentence as well as the syntactic function of the adverbial clause in a complex sentence. The coordinate clauses are studied in terms of the presence and absence of the subject in the second conjoined clause and the semantic tightness of both clauses. Based on an analysis of 200 two-clause sentences (both compound sentences and complex sentences comprised of the matrix clause and an adverbial clause) excerpted from linguistic articles written by native speakers of English, the thesis categorises the sentences according to the dependency relation between the clauses, evaluates the frequency of the inclusion of the comma against its omission, and describes the potential factors that influenced the comma usage. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV