Zobrazit minimální záznam

Reception of selected vocabulary in pupils of first five grades of primary schools (Based on the material of Zprávičky)
dc.contributor.advisorSaicová Římalová, Lucie
dc.creatorBlahnová, Barbora
dc.date.accessioned2020-07-15T09:50:08Z
dc.date.available2020-07-15T09:50:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118554
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with comprehension of selected vocabulary in children of younger school age. In the introduction it presents basic characteristics of children in this developmental stage. It also analyses what place the cross-sectional topic of Media Education has in current educational programs of elementary schools and in the children's families. As the researched lexicon was selected from the children's news program od Czech Television Zprávičky, the thesis also focuses on the news genre and the characteristics of the program Zprávičky, especially on the language of the program and the way it is adapted to the audience of children. The research part is based on a qualitative analysis of individual interviews with children and focuses on finding out how pupils of first and fifth grade of elementary school understand the lexicon selected from two broadcasts of the program Zprávičky. The aim of the research is to verify whether children fully understand the selected vocabulary and to find out whether the tested words are part of the active or passive vocabulary of children. The research also monitors differences in understanding between both age groups of children. It also tests children's knowledge of individual meanings in selected polysemic words. In addition, it examines the extent to...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje porozumění vybrané slovní zásobě u dětí mladšího školního věku. V úvodu předkládá základní charakteristiku dětí tohoto vývojového období. Dále se zabývá tím, jaké místo má průřezové téma Mediální výchova v současných vzdělávacích programech pro základní školy i v rodině dětí. Protože bylo zkoumané lexikum vybráno z dětského zpravodajského pořadu České televize Zprávičky, věnuje se práce také zpravodajskému žánru a charakteristice pořadu, a to zejména charakteristice jeho jazykové stránky z hlediska přizpůsobení jazyka dětskému divákovi. Výzkumná část vychází z materiálu získaného prostřednictvím kvalitativní analýzy individuálních rozhovorů s dětmi a zjišťuje, jak žáci první a páté třídy 1. stupně základní školy rozumí lexiku vybranému ze dvou reportáží pořadu Zprávičky. Cílem výzkumu je ověřit, zda děti vybrané slovní zásobě plně rozumí, a zjistit, zda jsou testovaná slova součástí aktivní či pasivní slovní zásoby dětí. Výzkum dále sleduje rozdíly v porozumění mezi oběma věkovými skupinami dětí. U vybraných polysémních slov ověřuje také znalost jednotlivých významů. Navíc se zabývá tím, do jaké míry neznalost konkrétního slova může narušit celkové porozumění obsahu sdělení. Klíčová slova děti mladšího školního věku, porozumění slovní zásobě, významy slov, aktivní a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectchildren of younger school age|vocabulary comprehension|words meanings|active and passive vocabulary|news|Zprávičkyen_US
dc.subjectděti mladšího školního věku|porozumění slovní zásobě|významy slov|aktivní a pasivní slovní zásoba|zpravodajství|Zprávičkycs_CZ
dc.titlePorozumění vybrané slovní zásobě u žáků 1. stupně základních škol (Na materiále pořadu Zprávičky)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-15
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId212265
dc.title.translatedReception of selected vocabulary in pupils of first five grades of primary schools (Based on the material of Zprávičky)en_US
dc.contributor.refereeŠormová, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje porozumění vybrané slovní zásobě u dětí mladšího školního věku. V úvodu předkládá základní charakteristiku dětí tohoto vývojového období. Dále se zabývá tím, jaké místo má průřezové téma Mediální výchova v současných vzdělávacích programech pro základní školy i v rodině dětí. Protože bylo zkoumané lexikum vybráno z dětského zpravodajského pořadu České televize Zprávičky, věnuje se práce také zpravodajskému žánru a charakteristice pořadu, a to zejména charakteristice jeho jazykové stránky z hlediska přizpůsobení jazyka dětskému divákovi. Výzkumná část vychází z materiálu získaného prostřednictvím kvalitativní analýzy individuálních rozhovorů s dětmi a zjišťuje, jak žáci první a páté třídy 1. stupně základní školy rozumí lexiku vybranému ze dvou reportáží pořadu Zprávičky. Cílem výzkumu je ověřit, zda děti vybrané slovní zásobě plně rozumí, a zjistit, zda jsou testovaná slova součástí aktivní či pasivní slovní zásoby dětí. Výzkum dále sleduje rozdíly v porozumění mezi oběma věkovými skupinami dětí. U vybraných polysémních slov ověřuje také znalost jednotlivých významů. Navíc se zabývá tím, do jaké míry neznalost konkrétního slova může narušit celkové porozumění obsahu sdělení. Klíčová slova děti mladšího školního věku, porozumění slovní zásobě, významy slov, aktivní a...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with comprehension of selected vocabulary in children of younger school age. In the introduction it presents basic characteristics of children in this developmental stage. It also analyses what place the cross-sectional topic of Media Education has in current educational programs of elementary schools and in the children's families. As the researched lexicon was selected from the children's news program od Czech Television Zprávičky, the thesis also focuses on the news genre and the characteristics of the program Zprávičky, especially on the language of the program and the way it is adapted to the audience of children. The research part is based on a qualitative analysis of individual interviews with children and focuses on finding out how pupils of first and fifth grade of elementary school understand the lexicon selected from two broadcasts of the program Zprávičky. The aim of the research is to verify whether children fully understand the selected vocabulary and to find out whether the tested words are part of the active or passive vocabulary of children. The research also monitors differences in understanding between both age groups of children. It also tests children's knowledge of individual meanings in selected polysemic words. In addition, it examines the extent to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV