S Benešem, Gottwaldem, Zápotockým i Novotným nad hlavou. Žák a česká národní škola mezi válkou a socialismem (1945-1960) metodou orální historie
With Beneš, Gottwald, Zapotocky and Novotny over the head. A pupil and Czech national school between the war and the socialism (1945-1960) by the method of oral history
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118460Identifikátory
SIS: 203631
Kolekce
- Kvalifikační práce [6814]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wohlmuth Markupová, Jana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Orální historie - soudobých dějin
Datum obhajoby
23. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
škola, Dohalice, Vidochov, žák, dítěKlíčová slova (anglicky)
school, Dohalice, Vidochov, student, childDiplomová práce zpracovává pomocí orální historie a komparativní metody dějiny dvou národních škol v období mezi roky 1945 a 1960. Jedna škola leží v obci Dohalice a druhá v obci Vidochov v Královéhradeckém kraji. Důraz je kladen především na žáka. Hlavní pozornost je věnována tomu, jak se proměňoval život žáka v důsledku konce druhé světové války a následně po únoru 1948. Práce sleduje každodenní život žáka ve škole se zaměřením na změny způsobené proměnou režimů. Dále je předmětem výzkumu podoba školních budov, role učitelů, proměna školních pomůcek, výuka náboženství, ale stranou nezůstanou ani fenomény doby, jako například mandelinka bramborová. Práce bere v potaz i regionální specifika a historii. Klíčová slova: škola, Dohalice, Vidochov, žák, dítě
This Master thesis utilizes oral history and comparative methodology to describe history of two national schools in between 1945 and 1960. One of the schools is located in Dohalice and second one in Vidichov in Hradec Králové region. The emphasis is on pupil mainly. The main attention is paid to change of pupil's life due to the end of World War II and followed by change after February 1948. Thesis follows everyday's life of pupil at school with focus on changes caused by shiftes of regimes. It also covers research of appearence of school's building, role of teachers, change of teaching aids, religion education but phenomenes such as Colorado potate beetle will be covered as well. Thesis takes into account regional specifics and history. Key words: school, Dohalice, Vidochov, student, child