dc.contributor.author | Šichan, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2019-11-12T10:30:15Z | |
dc.date.available | 2019-11-12T10:30:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 1801-3899 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/111914 | |
dc.language.iso | cs_CZ | cs_CZ |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.source | Pražské egyptologické studie (Prague Egyptological Studies), 2019, 22, 81-94 | cs_CZ |
dc.source.uri | https://pes.ff.cuni.cz | |
dc.subject | Montu | cs_CZ |
dc.subject | ruler | cs_CZ |
dc.subject | Eighteenth Dynasty | cs_CZ |
dc.subject | Amun | cs_CZ |
dc.subject | war | cs_CZ |
dc.subject | bull | cs_CZ |
dc.subject | Moncu | cs_CZ |
dc.subject | panovník | cs_CZ |
dc.subject | 18. dynastie | cs_CZ |
dc.subject | Amon | cs_CZ |
dc.subject | válka | cs_CZ |
dc.subject | býk | cs_CZ |
dc.title | Moncu – válečník v době 18. dynastie | cs_CZ |
dc.title.alternative | Montu – warrior in the Eighteenth Dynasty | cs_CZ |
dc.type | Vědecký článek | cs_CZ |
uk.abstract.cs | Text se pokouší přiblížit jedinečnou úlohu boha Moncua v rámci mocenské ideologie panovníků 18. dynastie. Z písemných
a ikonografických pramenů vyplývá, že v souvislosti s přelomovou zahraniční politikou, doprovázenou zaznamenanými válečnými operacemi, nebývale vzrostl válečnický význam Moncua a to především z hlediska jeho vnímání v rámci panovnické
ideologie a propagandy. Ačkoliv přímé odkazy na bojovného Moncua nejsou v daném kontextu pro pojednávané období
překvapivě početné, přesto podávají jednoznačné svědectví o nebývale pestrém výrazovém aparátu v písemné a ikonografické podobě, který se k válečnickému Moncuovi vztahuje. 18. dynastie v tomto směru představuje pomyslný vrchol,
který později nepochybně sloužil jako inspirativní zdroj vyjadřovacích prostředků, a to nejen v případě Moncua. Na základě
pramenné analýzy lze konstatovat, že dosavadní bojovný aspekt božstva byl značně rozvinut a že nově pojímaný Moncu je
v podstatě logickým výsledkem novoříšského válečnictví. Panovník na bitevním poli či na tažení již nepřijímá pouze pasivně
schopnosti bojovného božstva, nýbrž se stává aktivně jednajícím samotným Moncuem. Autor se vzhledem k výše uvedenému také zamýšlí nad komparací rolí Moncua a dynastického boha Amona coby božstev s obsahově analogickými bojovnými aspekty a pokouší se pojmenovat jejich společné rysy a především zdůraznit odlišnosti v zachycení jejich bojovných
vlastností. V závěru je v hypotetické rovině načrtnuta (doposud archeologicky přímo neprokázaná) možnost vlivu kultu býka
jakožto Moncuovy animální pozemské personifikace, existujícího v jeho kultovních centrech v Armantu, Tódu, Medamúdu
a Vesetu, na vznik nového prvku v Horově jméně na počátku 18. dynastie (kA nxt, „vítězný býk“). Nápadná je také dosavadní
absence textových a ikonografických odkazů k válečnickému Moncuovi u prvních vládců 18. dynastie. V této souvislosti je
otázkou, zdali v případě těchto panovníků, kteří byli vojensky velmi činorodí, nově přijatý element v panovnické titulatuře
nějakým způsobem nereflektoval zmíněný kult býka a přeneseně také uctívání Moncuova bojovného charakteru. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The article deals with the role of the warlike god Montu within the framework of the power ideology of Eighteenth Dynasty
rulers based on the interpretation of written as well as iconographic sources. According to the author, the preserved
testimony calls for a more detailed evaluation of Montu’s position as a warlike deity in close connection with the military
enterprises of Eighteenth Dynasty rulers. The current combat character of Montu acquires a new dimension, which logically
derives from the New Kingdom warfare. Although the direct references to Montu as a combative deity are surprisingly
not numerous for the discussed period, these examples provide clear evidence of the unprecedentedly varied expression
apparatus in written and iconographic form relating to this god. In this respect, the Eighteenth Dynasty represents an
imaginery peak which later undoubtedly served as an inspirational source for the expressive means, not only in the case
of Montu. The sovereign as a warrior no longer accepts passively the abilities of the deity but becomes Montu himself. The
cultic and ideological interaction between Montu and the dynastic god Amun is also discussed which directly leads to
effort to adequately describe their common features and, above all, to emphasize the differences in capturing their militant
qualities. Moreover, the author contemplates the possible impact of the cult of Montu’s bull in Armant, Tod, Medamud
and Waset on the development of the royal titulary at the very beginning of the Eighteenth Dynasty (the appearance of
the new element kA nxt, “the winning bull”, in the Horus name). Remarkable is the absence of Montu’s combative role in
textual as well as iconographic sources concerning the first five rulers of the Dynasty (from Ahmose II to Hatshepsut). It is
the question whether this new element in the titulary of these monarchs, who were very active militarily, did not reflect the
aforementioned cult of the bull in some way and if the worship of Montu’s warlike character figuratively adverts to their
actually waged wars. | cs_CZ |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 81 | |
dc.description.endPage | 94 | |
dcterms.isPartOf.name | Pražské egyptologické studie (Prague Egyptological Studies) | cs_CZ |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2019 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2019 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 22 | |