Zobrazit minimální záznam

Adverbia absolutely a totally v současné mluvené britské angličtině
dc.contributor.advisorMalá, Markéta
dc.creatorMalečková, Nikola
dc.date.accessioned2019-11-07T10:51:58Z
dc.date.available2019-11-07T10:51:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111592
dc.description.abstractAdverbs absolutely and totally generally appear as adverbials of degree or as intensifiers, but they can also serve as discourse markers - "emphatic, affirmative response items" (Pertejo and Martínez 2014: 210). The distribution of the two adverbs differs in the individual functions (Gižová 2014) and differences can be expected also in the case of the same function expressed by different adverbs (e.g.: types of phrases intensified by the adverbs). The thesis explores the functions of adverbs absolutely and totally in present-day informal spoken British English. 100 examples of each adverb were excerpted from Spoken BNC2014. The thesis will describe syntactic, semantic, pragmatic and sociolinguistic aspects and characteristics of both adverbs in relation to their functions. Quantitative analysis compares relative frequencies of both adverbs in the corpus. Qualitative analysis focuses on syntactic structures in which the adverbs appear, and on their collocations. The thesis also describes semantic preferences of the adverbs, especially in their intensifying function (relations with positive or negative evaluative adjectives, expression of the speaker's attitude, relation with other intensifiers) and in the function of verb modifiers. The thesis also deals with the distribution and pragmatic functions...en_US
dc.description.abstractAdverbia absolutely a totally se užívají jako příslovečná určení nebo jako intenzifikátory, ale mohou sloužit také jako diskurzní částice - "emphatic, affirmative response items" (Pertejo and Martínez 2014: 210). Zastoupení jednotlivých funkcí se ale u obou adverbií liší (srov. Gižová 2014) a lze předpokládat i odlišnosti v rámci téže funkce vyjadřované různými adverbii (např. typy frází, které adverbia intenzifikují). Bakalářská práce zkoumá funkce adverbií absolutely a totally v současné neformální mluvené britské angličtině. Z korpusu Spoken BNC2014 bylo excerpováno 100 dokladů užití každého z adverbií. Práce analyzuje syntaktické, sémantické, pragmatické a sociolingvistické rysy obou adverbií ve vztahu k jejich funkcím. Kvantitativní část analýzy porovnává relativní frekvenci obou adverbií v korpusu. Kvalitativní analýza se zaměřuje na syntaktické vzorce, v nichž se adverbia objevují, a na jejich kolokace. Jsou popsány sémantické preference adverbií zejména v intenzifikační funkci (spojení s pozitivně nebo negativně hodnotícími adjektivy, vyjadřování postoje mluvčího, spojení s dalšími intenzifikátory) a ve funkci modifikátoru sloves. Práce popisuje také zastoupení a pragmatické funkce samostatně stojících adverbií (např. ‚backchannel', ‚response', ‚zdůraznění kladné nebo záporné odpovědi'...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAdverbia|Syntaktické role adverbií|Korpusová lingvistika|Sociolingvistika|Kolokacecs_CZ
dc.subjectAdverbs|Syntactic roles of adverbs|Corpus linguistics|Sociolinguistics|collocationsen_US
dc.titleThe adverbs absolutely and totally in present-day spoken British Englishen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-05
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId202268
dc.title.translatedAdverbia absolutely a totally v současné mluvené britské angličtiněcs_CZ
dc.contributor.refereeTichý, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAdverbia absolutely a totally se užívají jako příslovečná určení nebo jako intenzifikátory, ale mohou sloužit také jako diskurzní částice - "emphatic, affirmative response items" (Pertejo and Martínez 2014: 210). Zastoupení jednotlivých funkcí se ale u obou adverbií liší (srov. Gižová 2014) a lze předpokládat i odlišnosti v rámci téže funkce vyjadřované různými adverbii (např. typy frází, které adverbia intenzifikují). Bakalářská práce zkoumá funkce adverbií absolutely a totally v současné neformální mluvené britské angličtině. Z korpusu Spoken BNC2014 bylo excerpováno 100 dokladů užití každého z adverbií. Práce analyzuje syntaktické, sémantické, pragmatické a sociolingvistické rysy obou adverbií ve vztahu k jejich funkcím. Kvantitativní část analýzy porovnává relativní frekvenci obou adverbií v korpusu. Kvalitativní analýza se zaměřuje na syntaktické vzorce, v nichž se adverbia objevují, a na jejich kolokace. Jsou popsány sémantické preference adverbií zejména v intenzifikační funkci (spojení s pozitivně nebo negativně hodnotícími adjektivy, vyjadřování postoje mluvčího, spojení s dalšími intenzifikátory) a ve funkci modifikátoru sloves. Práce popisuje také zastoupení a pragmatické funkce samostatně stojících adverbií (např. ‚backchannel', ‚response', ‚zdůraznění kladné nebo záporné odpovědi'...cs_CZ
uk.abstract.enAdverbs absolutely and totally generally appear as adverbials of degree or as intensifiers, but they can also serve as discourse markers - "emphatic, affirmative response items" (Pertejo and Martínez 2014: 210). The distribution of the two adverbs differs in the individual functions (Gižová 2014) and differences can be expected also in the case of the same function expressed by different adverbs (e.g.: types of phrases intensified by the adverbs). The thesis explores the functions of adverbs absolutely and totally in present-day informal spoken British English. 100 examples of each adverb were excerpted from Spoken BNC2014. The thesis will describe syntactic, semantic, pragmatic and sociolinguistic aspects and characteristics of both adverbs in relation to their functions. Quantitative analysis compares relative frequencies of both adverbs in the corpus. Qualitative analysis focuses on syntactic structures in which the adverbs appear, and on their collocations. The thesis also describes semantic preferences of the adverbs, especially in their intensifying function (relations with positive or negative evaluative adjectives, expression of the speaker's attitude, relation with other intensifiers) and in the function of verb modifiers. The thesis also deals with the distribution and pragmatic functions...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV