Zobrazit minimální záznam

Corpora in teaching German as a foreign language
Jazykové korpusy ve výuce němčiny jako cizího jazyka
dc.contributor.advisorHejhalová, Věra
dc.creatorNádassy, Tereza
dc.date.accessioned2019-11-07T10:49:16Z
dc.date.available2019-11-07T10:49:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111576
dc.description.abstractThis thesis aims to explore the use of language corpora in teaching German as a foreign language. The Theoretical part defines the terms such as corpus and corpus linguistics and discusses their application in both the creation of teaching materials (indirect use) and in actual foreign language classrooms (direct use). Furthermore, the thesis addresses the data-driven learning method and puts the use of corpora in language teaching in the context of the communicative approach in didactics. The final product of the Practical part is a set of five worksheets that were created based on two German and one Czech corpora, Das Deutsche Referenzkorpus, Das Digitale Wörterbuch der Deutschen Sprache and the Czech National Corpus. These lists, which are also supplemented with a methodological commentary for teachers, constitute various types of exercises, thus demonstrating a wide array of uses of corpora in teaching German. Based on both the secondary literature and author's analysis, the thesis provides a typology of corpus-based exercises and comments on the individual attributes of the used corpora as a potential source of teaching material. KEYWORDS corpora, german language, teaching german as a foreign language, practical excerciseen_US
dc.description.abstractTato práce představuje možnosti využití jazykových korpusů ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Po základní definici korpusu a podstaty korpusové lingvistiky představuje možnosti vlivu korpusu jak na tvorbu učebních materiálů (nepřímé využití), tak na konkrétní výuku (přímé využití). Práce dále charakterizuje metodu Data-driven learning a celkově zasazuje využití korpusů ve výuce do kontextu komunikativního přístupu v didaktice. Praktickým výsledkem práce je set pěti pracovních listů vytvořených za pomoci německých a českých korpusů Das Deutsche Referenzkorpus, Das Digitale Wörterbuch der deutschen Sprache a Český národní korpus. Tyto listy představují různé typy cvičení a demonstrují tak široké možnosti využití korpusů ve výuce němčiny. Jejich podstatnou součástí je i metodický komentář pro učitele. Na základě sekundární literatury a vlastního pozorování představuje práce typologii korpusových cvičení a komentuje výhody a nevýhody jednotlivých zmiňovaných korpusů s ohledem na vytváření výukových materiálů. KLÍČOVÁ SLOVA jazykový korpus, německý jazyk, výuka němčiny jako cizího jazyka, praktická cvičenícs_CZ
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectjazykový korpus|německý jazyk|výuka němčiny jako cizího jazyka|praktická cvičenícs_CZ
dc.subjectcorpora|german language|teaching german as a foreign language|practical excerciseen_US
dc.titleSprachkorpora im Unterricht Deutsch als Fremdsprachede_DE
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-02
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId202320
dc.title.translatedCorpora in teaching German as a foreign languageen_US
dc.title.translatedJazykové korpusy ve výuce němčiny jako cizího jazykacs_CZ
dc.contributor.refereeSchneider, Thomas
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineNěmecký jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineGerman Language and Literatureen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csNěmecký jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enGerman Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce představuje možnosti využití jazykových korpusů ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Po základní definici korpusu a podstaty korpusové lingvistiky představuje možnosti vlivu korpusu jak na tvorbu učebních materiálů (nepřímé využití), tak na konkrétní výuku (přímé využití). Práce dále charakterizuje metodu Data-driven learning a celkově zasazuje využití korpusů ve výuce do kontextu komunikativního přístupu v didaktice. Praktickým výsledkem práce je set pěti pracovních listů vytvořených za pomoci německých a českých korpusů Das Deutsche Referenzkorpus, Das Digitale Wörterbuch der deutschen Sprache a Český národní korpus. Tyto listy představují různé typy cvičení a demonstrují tak široké možnosti využití korpusů ve výuce němčiny. Jejich podstatnou součástí je i metodický komentář pro učitele. Na základě sekundární literatury a vlastního pozorování představuje práce typologii korpusových cvičení a komentuje výhody a nevýhody jednotlivých zmiňovaných korpusů s ohledem na vytváření výukových materiálů. KLÍČOVÁ SLOVA jazykový korpus, německý jazyk, výuka němčiny jako cizího jazyka, praktická cvičenícs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to explore the use of language corpora in teaching German as a foreign language. The Theoretical part defines the terms such as corpus and corpus linguistics and discusses their application in both the creation of teaching materials (indirect use) and in actual foreign language classrooms (direct use). Furthermore, the thesis addresses the data-driven learning method and puts the use of corpora in language teaching in the context of the communicative approach in didactics. The final product of the Practical part is a set of five worksheets that were created based on two German and one Czech corpora, Das Deutsche Referenzkorpus, Das Digitale Wörterbuch der Deutschen Sprache and the Czech National Corpus. These lists, which are also supplemented with a methodological commentary for teachers, constitute various types of exercises, thus demonstrating a wide array of uses of corpora in teaching German. Based on both the secondary literature and author's analysis, the thesis provides a typology of corpus-based exercises and comments on the individual attributes of the used corpora as a potential source of teaching material. KEYWORDS corpora, german language, teaching german as a foreign language, practical excerciseen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV