Zobrazit minimální záznam

Gamelan as an Actor: Life of Javanese Gamelan in Prague
dc.contributor.advisorZdrálek, Vít
dc.creatorKoubek, Daniel
dc.date.accessioned2021-03-24T21:17:07Z
dc.date.available2021-03-24T21:17:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111543
dc.description.abstractTato práce se zabývá životem javánského gamelanu v Praze. Předmětem autorova záměru je jednak vysvětlit rozdíly v životech těchto nástrojů, zároveň ale také předložit obecnější závěry týkající se je jejich rolí v sociálním kontextu, které vyplývají na povrch, když k těmto nástrojům nepřistupujeme jako k předmětům, nýbrž k aktérům podněcujícím v člověku určité jednání a smýšlení. Jinými slovy, autor analyzoval způsoby, jak lidé, kteří s těmito nástroji přicházeli do kontaktu, popisují svůj vztah k těmto nástrojům, nebo co považují za nejhodnotnější aspekt při hře na javánský gamelan. Zatímco v případě gamelanu z Liběchova bylo možné u lidí, kteří s ním přicházeli do kontaktu, spatřovat fascinaci nástroji, které se do Československa dostali roku 1989 díky diplomatické spolupráci Československa a Indonéské republiky, v případě gamelanu z Velvyslanectví Indonéské republiky v Praze zde prohlubovali kompetence hry na gamelan zejména lidé, kteří v Indonésii nějakou dobu strávili. V této práci, která je převážně příkladem hudebně-etnografického výzkumu založeném na zúčastněném pozorování, zároveň však pracuje s pramennými materiály historické povahy. Autor interpetuje nashromážděná data za pomoci prací sociologa a filosofa Bruna Latoura a etnomuzikologa Eliota Batese. Způsob, jak zacházejí s Actor-Network...cs_CZ
dc.description.abstractThis work investigates the life of Javanese gamelan in Prague (the Czech Republic). The author's intention was both to show the differences between the lives of the two sets of instruments of Javanese gamelan that currently can be found there in the Czech Republic. In his argument, that is highly dependent on using the Actor-Network Theory, these instruments' different historical social roles, narratives, lie beyond their meanings as things, but can only be observed when understanding them as actors forsing people to particular behavior and way of thinking about them. In other words, the author analysed the way how people who had ever played one or both these gamelans describe their relation to these instruments or what they found to be the most valuable aspect for them about playing Javanese gamelan in Prague. While a strong fascination by the gamelan instruments from the Liběchov castle can be observed among people who had played them after they were brought to the Czechoslovakia in 1989 as a result of the Czechoslovakia-Indonesian diplomatic relation, in case of the gamelan possessed by Embassy of Indonesia in Prague, mainly people who had already been to Indonesia in person become those who furthermore currently spread the competence of playing the Javanese gamelan in the Czech Republic. In...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgamelan|karawitan|actor-network theoryen_US
dc.subjectgamelan|karawitan|actor-network teoriecs_CZ
dc.titleGamelan jako aktér: Život javánského gamelanu v Prazecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-03
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId210799
dc.title.translatedGamelan as an Actor: Life of Javanese Gamelan in Pragueen_US
dc.contributor.refereeŠidlo Friedl, Marian
dc.identifier.aleph002299626
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineMusicologyen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusicologyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá životem javánského gamelanu v Praze. Předmětem autorova záměru je jednak vysvětlit rozdíly v životech těchto nástrojů, zároveň ale také předložit obecnější závěry týkající se je jejich rolí v sociálním kontextu, které vyplývají na povrch, když k těmto nástrojům nepřistupujeme jako k předmětům, nýbrž k aktérům podněcujícím v člověku určité jednání a smýšlení. Jinými slovy, autor analyzoval způsoby, jak lidé, kteří s těmito nástroji přicházeli do kontaktu, popisují svůj vztah k těmto nástrojům, nebo co považují za nejhodnotnější aspekt při hře na javánský gamelan. Zatímco v případě gamelanu z Liběchova bylo možné u lidí, kteří s ním přicházeli do kontaktu, spatřovat fascinaci nástroji, které se do Československa dostali roku 1989 díky diplomatické spolupráci Československa a Indonéské republiky, v případě gamelanu z Velvyslanectví Indonéské republiky v Praze zde prohlubovali kompetence hry na gamelan zejména lidé, kteří v Indonésii nějakou dobu strávili. V této práci, která je převážně příkladem hudebně-etnografického výzkumu založeném na zúčastněném pozorování, zároveň však pracuje s pramennými materiály historické povahy. Autor interpetuje nashromážděná data za pomoci prací sociologa a filosofa Bruna Latoura a etnomuzikologa Eliota Batese. Způsob, jak zacházejí s Actor-Network...cs_CZ
uk.abstract.enThis work investigates the life of Javanese gamelan in Prague (the Czech Republic). The author's intention was both to show the differences between the lives of the two sets of instruments of Javanese gamelan that currently can be found there in the Czech Republic. In his argument, that is highly dependent on using the Actor-Network Theory, these instruments' different historical social roles, narratives, lie beyond their meanings as things, but can only be observed when understanding them as actors forsing people to particular behavior and way of thinking about them. In other words, the author analysed the way how people who had ever played one or both these gamelans describe their relation to these instruments or what they found to be the most valuable aspect for them about playing Javanese gamelan in Prague. While a strong fascination by the gamelan instruments from the Liběchov castle can be observed among people who had played them after they were brought to the Czechoslovakia in 1989 as a result of the Czechoslovakia-Indonesian diplomatic relation, in case of the gamelan possessed by Embassy of Indonesia in Prague, mainly people who had already been to Indonesia in person become those who furthermore currently spread the competence of playing the Javanese gamelan in the Czech Republic. In...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantHavelková, Tereza
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990022996260106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV