Vítězslav Novák: Dvě balady na slova lidové poezie moravské pro smíšený sbor a čtyřruční klavír (orchestr) op. 23
Vítězslav Novák: Two ballads to Moravian folk poetry for mixed chorus and piano for four hands (orchestra) op. 23
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111106Identifikátory
SIS: 192221
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Velická, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
3. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vítězslav Novák|Vražedný milý|Neščasná vojna|sborová balada|lidová poezie|česká hudbaKlíčová slova (anglicky)
Vítězslav Novák|Vražedný milý|Neščasná vojna|choral ballad|folk poetry|Czech musicVítězslav Novák napsal v roce 1900 Dvě balady na slova lidové poezie moravské op. 23, Vražedný milý a Neščasná vojna, jako svůj již druhý opus sborových balad. Moravské lidové texty z dobových písňových sbírek zhudebnil nejprve ve verzi pro smíšený sbor a čtyřruční klavír, následně je instrumentoval pro symfonický orchestr. Balady byly velkým repertoárovým přínosem pro hojně se rozvíjející pěvecké spolky a prosadily se ve sborovém koncertním životě, o čemž svědčí ohlasy v dobovém tisku. Přes tento velký zájem jejich orchestrální partitura nikdy nevyšla tiskem a je k dispozici jen v opise. Ani literatura se tomuto tématu konkrétněji příliš nevěnovala, proto stále panují některé nejasnosti, například ohledně premiér nebo stavu notového materiálu.
Vítězslav Novák wrote his second opus of choral ballads, Two Ballads on Words of Moravian Folk Verses Op. 23 Vražedný milý and Neščasná vojna, in 1900. He set Moravian folk song texts from contemporary song collections to music, the first version was for mixed choir and piano four hands, followed by an orchestration for symphony orchestra. The ballads were a great contribution to choir repertoire and have made their mark in choral concert life, as evidenced by the press. Despite such a great interest, the orchestral score has never been printed and is only available in manuscript. Even critical literature did not deal with this topic more specifically, so there is still some ambiguity, for example, concerning premieres or the state of the sheet music.