Vítězslav Novák: Dvě balady na slova lidové poezie moravské pro smíšený sbor a čtyřruční klavír (orchestr) op. 23
Vítězslav Novák: Two ballads to Moravian folk poetry for mixed chorus and piano for four hands (orchestra) op. 23
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111106Identifiers
Study Information System: 192221
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Velická, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
3. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vítězslav Novák|Vražedný milý|Neščasná vojna|sborová balada|lidová poezie|česká hudbaKeywords (English)
Vítězslav Novák|Vražedný milý|Neščasná vojna|choral ballad|folk poetry|Czech musicVítězslav Novák napsal v roce 1900 Dvě balady na slova lidové poezie moravské op. 23, Vražedný milý a Neščasná vojna, jako svůj již druhý opus sborových balad. Moravské lidové texty z dobových písňových sbírek zhudebnil nejprve ve verzi pro smíšený sbor a čtyřruční klavír, následně je instrumentoval pro symfonický orchestr. Balady byly velkým repertoárovým přínosem pro hojně se rozvíjející pěvecké spolky a prosadily se ve sborovém koncertním životě, o čemž svědčí ohlasy v dobovém tisku. Přes tento velký zájem jejich orchestrální partitura nikdy nevyšla tiskem a je k dispozici jen v opise. Ani literatura se tomuto tématu konkrétněji příliš nevěnovala, proto stále panují některé nejasnosti, například ohledně premiér nebo stavu notového materiálu.
Vítězslav Novák wrote his second opus of choral ballads, Two Ballads on Words of Moravian Folk Verses Op. 23 Vražedný milý and Neščasná vojna, in 1900. He set Moravian folk song texts from contemporary song collections to music, the first version was for mixed choir and piano four hands, followed by an orchestration for symphony orchestra. The ballads were a great contribution to choir repertoire and have made their mark in choral concert life, as evidenced by the press. Despite such a great interest, the orchestral score has never been printed and is only available in manuscript. Even critical literature did not deal with this topic more specifically, so there is still some ambiguity, for example, concerning premieres or the state of the sheet music.