dc.contributor.advisor | Slussareff, Michaela | |
dc.creator | Hryzbylová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2020-08-19T09:47:20Z | |
dc.date.available | 2020-08-19T09:47:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/111076 | |
dc.description.abstract | The thesis presents findings regarding children activity in the online space, as well as contributes by its own research findings. The attention is focused on Czech children in the age group of 10-12 years. To be specific, the thesis focuses primarily on the type of content that children consume online, the way they consume it and the interference of advertising, while being online. The attention is paid also to parents' knowledge of activities that their children do online, as well as the extent of regulation parents apply on such activities. In the first part, the current knowledge of children's behaviour online and on YouTube is described. Also, relevant research outputs are presented. Special chapters are devoted to YouTube, including the YouTubers phenomenon, as well as to the protection of children in cyberspace. The research combines qualitative and quantitative techniques of observation and questionnaires. The thesis contributes to a better understanding of children's behaviour in the online space and it also presents new findings about the way Czech children use YouTube and for what purposes they use it, as well as about parents' engagement in their activities. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce představuje dosavadní zjištění o aktivitách dětí v online prostoru a přispívá vlastními zjištěními na základě provedeného výzkumu. Pozornost je zaměřena na české děti ve věkové skupině 10-12 let. Konkrétně se práce zaměřuje především na druh obsahu, který děti konzumují online, způsob, jakým děti daný obsah konzumují, a interferenci reklamy v průběhu procházení obsahu. Pozornost je věnována i povědomí rodičů o aktivitách dětí na internetu a míře regulace těchto aktivit ze strany rodičů. V teoretické části práce je popsán současný stav poznání týkající se chování dětí na internetu a na YouTube, zároveň jsou prezentovány výstupy z relevantních výzkumů. Samostatné kapitoly se věnují platformě YouTube včetně fenoménu YouTuberů a také ochraně dětí při pohybu v online prostoru. Vlastní výzkumná část kombinuje kvalitativní a kvantitativní metodu pozorování a metodu dotazníkového šetření. Práce přispívá k lepšímu porozumění chování dětí v online prostoru a přináší nové poznatky o tom, jakým způsobem a k čemu děti v České republice využívají službu YouTube a jak se v těchto aktivitách dětí angažují jejich rodiče. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | YouTube|děti|internet|online|reklama|sociální sítě|nevhodný obsah|rodiče|YouTuber | cs_CZ |
dc.subject | YouTube|children|Internet|online|advertisement|social media|inappropriate content|parents|YouTuber | en_US |
dc.title | Chování dětí ve věku 10 - 12 let na YouTube | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-09 | |
dc.description.department | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 175765 | |
dc.title.translated | Children's Behaviour on YouTube (10 - 12 years old) | en_US |
dc.contributor.referee | Sedláček, Jakub | |
dc.identifier.aleph | 002295392 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | New Media Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Studia nových médií | cs_CZ |
thesis.degree.program | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.degree.program | Information and Library Studies | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Studia nových médií | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | New Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information and Library Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce představuje dosavadní zjištění o aktivitách dětí v online prostoru a přispívá vlastními zjištěními na základě provedeného výzkumu. Pozornost je zaměřena na české děti ve věkové skupině 10-12 let. Konkrétně se práce zaměřuje především na druh obsahu, který děti konzumují online, způsob, jakým děti daný obsah konzumují, a interferenci reklamy v průběhu procházení obsahu. Pozornost je věnována i povědomí rodičů o aktivitách dětí na internetu a míře regulace těchto aktivit ze strany rodičů. V teoretické části práce je popsán současný stav poznání týkající se chování dětí na internetu a na YouTube, zároveň jsou prezentovány výstupy z relevantních výzkumů. Samostatné kapitoly se věnují platformě YouTube včetně fenoménu YouTuberů a také ochraně dětí při pohybu v online prostoru. Vlastní výzkumná část kombinuje kvalitativní a kvantitativní metodu pozorování a metodu dotazníkového šetření. Práce přispívá k lepšímu porozumění chování dětí v online prostoru a přináší nové poznatky o tom, jakým způsobem a k čemu děti v České republice využívají službu YouTube a jak se v těchto aktivitách dětí angažují jejich rodiče. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis presents findings regarding children activity in the online space, as well as contributes by its own research findings. The attention is focused on Czech children in the age group of 10-12 years. To be specific, the thesis focuses primarily on the type of content that children consume online, the way they consume it and the interference of advertising, while being online. The attention is paid also to parents' knowledge of activities that their children do online, as well as the extent of regulation parents apply on such activities. In the first part, the current knowledge of children's behaviour online and on YouTube is described. Also, relevant research outputs are presented. Special chapters are devoted to YouTube, including the YouTubers phenomenon, as well as to the protection of children in cyberspace. The research combines qualitative and quantitative techniques of observation and questionnaires. The thesis contributes to a better understanding of children's behaviour in the online space and it also presents new findings about the way Czech children use YouTube and for what purposes they use it, as well as about parents' engagement in their activities. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990022953920106986 | |