dc.contributor.advisor | Šisler, Vít | |
dc.creator | Trhoň, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T12:16:30Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T12:16:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/110777 | |
dc.description.abstract | Videogames are becoming an important means of expression for marginalized communities. Despite the growing body of research in queer game studies, transgender identity remains under-researched and lacking in empirical data. By using an experimental approach coupled with grounded theory and informed by current game and queer theory, this study aims to illuminate how transgender- identifying persons approach autobiographical videogame depiction of transgender experience. Ten participants were asked to play influential independent videogame Dys4ia, which depicts the author's hormonal replacement therapy, and semi-structured interviews were conducted. Their responses were coded, and a preliminary model of how Dys4ia works in the context of transgender media ecology was constructed. The term Procedural-autobiographic multimodality is introduced to describe an assemblage of interactive affordances, distinctive aesthetics and situatedness of Dys4ia in structures of minority media while considering video game-specific theories. This study attempts to empirically ground transgender queer game studies, suggesting avenues for future research and proposing a model of how videogames as procedural artefacts work alongside vlogs and other expressive means within transgender mediascape. | en_US |
dc.description.abstract | Videohry se stávají důležitým vyjadřovacím prostředkem marginalizovaných komunit. Ačkoliv se objem výzkumu v oblasti queer herních studií stále zvětšuje, transgender identita zůstává nedostatečně prozkoumaná, a to i kvůli nedostatku empirických dat. Tato práce si klade za cíl osvětlit, jak transgender osoby přistupují k autobiografickému zobrazení trans zkušenosti prostřednictvím videohry. Využívá k tomu experimentální přístup propojený se zakotvenou teorií a aktuálními teoretickými přístupy v herní a queer teorii. Během výzkumu si deset účastníků a účastnic zahrálo vlivnou nezávislou hru Dys4ia, která zpracovává autorčiny zážitky s hormonální terapií. Následné polostrukturované rozhovory prošly několikastupňovým kódováním, na jehož základě byl vytvořený předběžný model toho, jak Dys4ia funguje v rámci kontextu trans mediální ekologie. Představený je termín Procedurálně-autobiografická multimodalita, který popisuje asambláž interaktivních afordancí, konkrétního estetického stylu s přihlédnutím k situovanosti Dys4ie v strukturách menšinové mediální scény. Cílem této studie je empiricky ukotvit transgender queer herní studia, navrhnout možné cesty dalšího výzkumu a předložit model, jak procedurální zapadají do krajiny transgender médií vedle vlogů a dalších vyjadřovacích prostředků. | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Game studies|queer studies|transgender|videogames|reception|Dys4ia | en_US |
dc.subject | Herní studia|queer studia|transgender|videohry|recepce|Dys4ia | cs_CZ |
dc.title | Videogame Dys4ia and reflection of autobiographical narrative by transgender community | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-09 | |
dc.description.department | Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 194070 | |
dc.title.translated | Dys4ia a reflexe autobiografického videoherního narativu transgender komunitou | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Kolek, Lukáš | |
dc.identifier.aleph | 002296531 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | New Media Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Studia nových médií | cs_CZ |
thesis.degree.program | Information and Library Studies | en_US |
thesis.degree.program | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Studia nových médií | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | New Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information and Library Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Videohry se stávají důležitým vyjadřovacím prostředkem marginalizovaných komunit. Ačkoliv se objem výzkumu v oblasti queer herních studií stále zvětšuje, transgender identita zůstává nedostatečně prozkoumaná, a to i kvůli nedostatku empirických dat. Tato práce si klade za cíl osvětlit, jak transgender osoby přistupují k autobiografickému zobrazení trans zkušenosti prostřednictvím videohry. Využívá k tomu experimentální přístup propojený se zakotvenou teorií a aktuálními teoretickými přístupy v herní a queer teorii. Během výzkumu si deset účastníků a účastnic zahrálo vlivnou nezávislou hru Dys4ia, která zpracovává autorčiny zážitky s hormonální terapií. Následné polostrukturované rozhovory prošly několikastupňovým kódováním, na jehož základě byl vytvořený předběžný model toho, jak Dys4ia funguje v rámci kontextu trans mediální ekologie. Představený je termín Procedurálně-autobiografická multimodalita, který popisuje asambláž interaktivních afordancí, konkrétního estetického stylu s přihlédnutím k situovanosti Dys4ie v strukturách menšinové mediální scény. Cílem této studie je empiricky ukotvit transgender queer herní studia, navrhnout možné cesty dalšího výzkumu a předložit model, jak procedurální zapadají do krajiny transgender médií vedle vlogů a dalších vyjadřovacích prostředků. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Videogames are becoming an important means of expression for marginalized communities. Despite the growing body of research in queer game studies, transgender identity remains under-researched and lacking in empirical data. By using an experimental approach coupled with grounded theory and informed by current game and queer theory, this study aims to illuminate how transgender- identifying persons approach autobiographical videogame depiction of transgender experience. Ten participants were asked to play influential independent videogame Dys4ia, which depicts the author's hormonal replacement therapy, and semi-structured interviews were conducted. Their responses were coded, and a preliminary model of how Dys4ia works in the context of transgender media ecology was constructed. The term Procedural-autobiographic multimodality is introduced to describe an assemblage of interactive affordances, distinctive aesthetics and situatedness of Dys4ia in structures of minority media while considering video game-specific theories. This study attempts to empirically ground transgender queer game studies, suggesting avenues for future research and proposing a model of how videogames as procedural artefacts work alongside vlogs and other expressive means within transgender mediascape. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990022965310106986 | |