Genderový pohľad na prezentáciu žien na Wikipédií
Gender View on Female Presentation on Wikipedia
Genderový pohled na prezentaci žen na Wikipedii
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110755Identifikátory
SIS: 199871
Kolekce
- Kvalifikační práce [23279]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šlerka, Josef
Oponent práce
Malečková, Dita
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Wikipédia|kvantitatívna analýza|dátová analýza|text mining|gender|genderové role|stereotypizácia|genderová nerovnosť|gender bias|diverzitaKlíčová slova (anglicky)
Wikipedia|quantitative analysis|data analysis|text mining|gender|gender roles|stereotyping|gender inequality|gender bias|diversityPredkladaná diplomová práca skúma, charakterizuje a kvantifikuje spôsob prezentácie žien a mužov na českej a slovenskej Wikipédii a ich prípadných rozdielov. Teoretická časť práce popisuje aktuálny stav v rámci Wikipédie a všeobecne v médiách a upozorňuje na genderovú nerovnosť v zastúpení pohlaví v rámci editorskej základne, ktorú dáva do súvislosti s všeobecným trendom vo free culture komunitách, kde je takisto badateľná určitá nerovnosť. Ďalej sa teoretická časť práce v skratke venuje aj otázke genderu všeobecne a podrobne rozpracováva aktuálny stav poznatkov, štúdii a postupov skúmajúcich otázku genderu na Wikipédii. V rámci teoretickej časti sa práca špecificky venuje aj česko-slovenskému kontextu. Praktická časť nadväzuje a čiastočne replikuje štúdiu First Gender, Second Sex: Gender bias on Wikipedia (Graells-Garrido, Lalmas a Menczer, 2015), ktorá bola realizovaná metódou text miningu v softvéri RStudio a pozostávala z kvantitatívnej analýzy biografických textov o mužoch a o ženách v oboch jazykoch a sledovaním frekvencie výskytu vybraných kategórií slov týkajúcich sa genderu, referencie na opačné pohlavie, rodiny a kariéry. Pomocou štatistického softvéru RStudio sme spolu zanalyzovali 24 510 slovenských biografických článkov a 110 866 českých biografických článkov, pričom analýza získaných...
This thesis examines, characterizes and quantifies how women and men are being presented on Czech and Slovak Wikipedia and further elaborates on their possible differences. The theoretical part of the thesis describes the current state of Wikipedia and media in general and draws attention to gender inequality within its editorial base, which is linked to the general trend in free culture communities, where there is also a visible inequality. Furthermore, the theoretical part of the thesis also deals with the issue of gender in general and summarizes current state of knowledge and methods of studying the issue of gender on Wikipedia. The practical part of this thesis partly replicates the study First Gender, Second Sex: Gender Bias on Wikipedia (Graells- Garrido, Lalmas and Menczer, 2015) using RStudio programme to do basic text mining and quantitative analysis of biographical texts of men and women in both languages, tracking word frequencies from selected word categories, namely Gender, Reference to the opposite sex, Family and family status and Career. Overall, we have analysed 24 510 Slovak biographical articles and 110 866 Czech biographical articles, and our findings have confirmed an imbalance and stereotyping in the presentation of women on Wikipedia in both languages.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Gender na školách pro sluchově postižení
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPánková, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 4. 6. 2012RESUMÉ Bakalářská práce se zabývá projevy genderu a genderovými stereotypy na školách pro žáky/kyně se sluchovým postižením a to v oblasti vztahů a komunikace mezi vyučujícími a studujícími a mezi studujícími navzájem. ... -
Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSoušková, Anežka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 7. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá genderovou tematikou v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Jejím cílem je provést analýzu tří vybraných učebnicových řad různých nakladatelství a na základě výsledků ... -
Problematika multikulturního partnerství
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMotilová, Iveta (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 12. 9. 2011