Didaktické zpracování reklamních spotů ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Didactic utilization of advertisement videos in Czech foreign language teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110683Identifikátory
SIS: 202361
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šormová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
čeština jako cizí jazyk|komunikační metoda|reklama|reklamní spot|učebnice češtiny pro cizince|video ve výuce|výukové materiályKlíčová slova (anglicky)
Czech as a foreign language|communicative language teaching|advertisement|advertisement video|textbooks of Czech for foreigners|video in teaching|learning materialsPředmětem diplomové práce Didaktické zpracování reklamních spotů ve výuce češtiny jako cizího jazyka je poukázat na doposud nízkou frekvenci zařazení audiovizuálních prostředků určených ke komerčním účelům do jazykové výuky. V teoretické části jsou představeny základní principy a postupy komunikační metody. Vysvětlena je role videa v jazykové třídě i výběr vhodného audiovizuálního materiálu pro výuku. Jsou navrženy konkrétní aktivity začleňující video do vyučování. Dále jsou definovány reklamní texty, prostor je věnován také reklamě samotné a zásadám pro tvorbu pracovních listů. Náplní praktické části je obsahová analýza současných učebnic češtiny jako cizího jazyka, která mapuje práci s videem, respektive reklamními spoty. Následně jsou představeny čtyři sady výukových materiálů pro jazykové úrovně A1, A2, B1 a B2 dle SERR, které byly testovány lektory češtiny pro cizince prostřednictvím dotazníkového šetření a krátkých rozhovorů v různých typech skupinové výuky. Získaná data byla dále vyhodnocena. Respondenti se rovněž vyjádřili k otázce, jak často během svých lekcí realizují aktivity zahrnující video, čímž byla potvrzena hypotéza o minimálním využití audiovizuálních prostředků ve výuce češtiny pro nerodilé mluvčí.
The subject of the diploma thesis Didactic utilization of advertisement videos in Czech foreign language teaching is to point out the low integration of commercial audiovisual material into the language teaching. Fundamental principles and processes of communicative approach are presented in the theoretical part. The thesis then follows up with the role of video in the choice of proper audiovisual material. Concrete activities for video inclusion in learning are proposed. Advertisement texts are defined next, space is also given to the advertisement itself and guidelines for creating learning materials. The practical part is dedicated to analyse content of current textbooks of Czech language for foreigners which shows the work with video, respectively advertisement videos. Consequently, four lessons for language levels A1, A2, B1, B2 according to CEFR were presented and distributed to Czech foreign language teachers. Materials were tested in various types of teaching groups by means of a questionnaire survey and short interviews and then the acquired data were evaluated. Respondents also expressed how often they perform video-based activities, confirming the hypothesis about minimal use of video in Czech language courses for non- native speakers.