Zobrazit minimální záznam

The Theory of Metaphor within Ressearches in Autism Spectrum Disorders
dc.contributor.advisorIvan, Michal
dc.creatorProcházková, Theresa
dc.date.accessioned2020-08-26T09:54:49Z
dc.date.available2020-08-26T09:54:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110040
dc.description.abstractThe thesis deals with the theory of metaphor in selected pieces of research that focus on autism spectrum disorders. Patients with autism spectrum disorders show weakened ability to communicate and they have trouble understanding everyday social interactions as they are not able to identify with thoughts and feelings of others. They also have trouble understanding metaphors, irony, hyperbolical speech, etc. In their book Metaphors we live by Lakoff and Johnson claim that our language and our thinking are based on metaphors, i.e. on abstraction. The hypothesis is that various pieces of research focusing on how people on the autism spectrum understand metaphors draw on different definitions of metaphor and different approaches to it. The theory of metaphor that is presented in Lakoff's and Johnson's work should be able to provide theoretical framework for coherent understanding of a metaphor. It should also have the potential to point out the differences between particular pieces of research and possible shortages within them.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá teorií metafor ve vybraných výzkumech zaměřených na poruchy autistického spektra. V rámci autistické poruchy mají pacienti sníženou schopnost komunikace a obtížně se orientují v běžných sociálních interakcích, což je způsobeno jejich neschopností se vžívat do myšlení a pocitů druhých lidí. Problémy mají i v chápání metafor, ironie, nadsázky apod. Lakoff a Johnson ve své knize Metafory, kterými žijeme, tvrdí, že celý náš jazyk a naše myšlení funguje na základě metafory, tedy abstraktního myšlení. Předpoklad je, že výzkumy zaměřující se na porozumění metaforám lidí s poruchou autistického spektra se co do pojímání metafory a její definice liší. Teorie metafory představená ve zmíněném díle by měla být schopna poskytnout rámce pro jednotné pojímání metafory. Zároveň by měla být schopna ukázat nedostatky a změny mezi jednotlivými výzkumy.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectTeorie metaforycs_CZ
dc.subjectporucha autistického spektracs_CZ
dc.subjectvysoce funkční autismuscs_CZ
dc.subjectAspergerův syndromcs_CZ
dc.subjectporozumění metaforámcs_CZ
dc.subjectTheory of metaphoren_US
dc.subjectAutistic spectrum disordersen_US
dc.subjectAsperger syndromeen_US
dc.subjectHigh-function autismen_US
dc.subjectmetaphor comprehensionen_US
dc.titleTeorie metafor v rámci výzkumů poruch autistického spektracs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-11
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId214939
dc.title.translatedThe Theory of Metaphor within Ressearches in Autism Spectrum Disordersen_US
dc.contributor.refereeGvoždiak, Vít
dc.identifier.aleph002294467
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá teorií metafor ve vybraných výzkumech zaměřených na poruchy autistického spektra. V rámci autistické poruchy mají pacienti sníženou schopnost komunikace a obtížně se orientují v běžných sociálních interakcích, což je způsobeno jejich neschopností se vžívat do myšlení a pocitů druhých lidí. Problémy mají i v chápání metafor, ironie, nadsázky apod. Lakoff a Johnson ve své knize Metafory, kterými žijeme, tvrdí, že celý náš jazyk a naše myšlení funguje na základě metafory, tedy abstraktního myšlení. Předpoklad je, že výzkumy zaměřující se na porozumění metaforám lidí s poruchou autistického spektra se co do pojímání metafory a její definice liší. Teorie metafory představená ve zmíněném díle by měla být schopna poskytnout rámce pro jednotné pojímání metafory. Zároveň by měla být schopna ukázat nedostatky a změny mezi jednotlivými výzkumy.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the theory of metaphor in selected pieces of research that focus on autism spectrum disorders. Patients with autism spectrum disorders show weakened ability to communicate and they have trouble understanding everyday social interactions as they are not able to identify with thoughts and feelings of others. They also have trouble understanding metaphors, irony, hyperbolical speech, etc. In their book Metaphors we live by Lakoff and Johnson claim that our language and our thinking are based on metaphors, i.e. on abstraction. The hypothesis is that various pieces of research focusing on how people on the autism spectrum understand metaphors draw on different definitions of metaphor and different approaches to it. The theory of metaphor that is presented in Lakoff's and Johnson's work should be able to provide theoretical framework for coherent understanding of a metaphor. It should also have the potential to point out the differences between particular pieces of research and possible shortages within them.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022944670106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV