Christianizace Velké Moravy jako součást kulturně desintegračních procesů mezi Byzantskou říší a Západem
Christianization of Great Moravia as part of the cultural-disintegration processes between the Byzantine Empire and the West.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107695Identifikátory
SIS: 201390
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bakyta, Ján
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - evropská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
10. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Fotiovo schizma|Velká Morava|Cyrilometodějská mise|desintegrace|Byzantská říše|papežstvíKlíčová slova (anglicky)
The Photian Schism|Great Moravia|Cyrilo-Methodian mission|disintegration|Byzantine empire|papacyTato bakalářská práce se zaměřuje na christianizaci Velké Moravy, kterou zasazuje do kontextu kulturně desintegračních procesů mezi Východem a Západem. Práce tedy nejprve mapuje počátky kulturního a politického rozdělení Evropy. Dále popisuje vznik a christianizaci Velké Moravy. Zvláštní pozornost je věnována aktivitám Konstantina a Metoděje. Pro východofranské prostředí představoval příchod soluňských bratrů Konstantina a Metoděje první přímý kontakt s byzantských kulturním okruhem. Práce tedy s využitím primárních pramenů i sekundární literatury mapuje, zda v souvislosti s předchozím kulturně politickým vývojem v Evropě - zejména ikonoklasmem a vládou císařovny Ireny - mohla mít činnost Konstantina a Metoděje vliv na utváření negativních stereotypů o Byzanci na latinském Západě. Zajímavým se jeví zejména kontrast mezi prameny z Říma a z Východofranské říše. V závěru práce je pak podán popis cyrilometodějského odkazu na kulturní desintegraci Evropy.
This bachelor thesis focuses on christianization of Great Moravia, which puts it in the context of culturally disintegration processes between East and West. This thesis first maps the beginnings of the cultural and political division of Europe. It also describes the origin of Great Moravia and its christianization. Special attention is paid to the activities of Constantine and Methodius. For the East-Franconian environment, the arrival of the Thessaloniki brothers Constantine and Methodius represented the first direct contact with the Byzantine cultural sphere. Thus, using primary sources and secondary literature, the thesis explores whether, in the context of previous cultural and political developments in Europe - particularly the iconoclasm and the rule of Empress Irena - the work of Constantine and Methodius could influence the formation of negative stereotypes about Byzantium in the Latin West. Especially interesting is the contrast between the sources of Rome and the East-Franconian Empire. At the end of the thesis there is a description of the Cyril and Methodius legacy on the cultural disintegration of Europe.