Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung
Activating Teaching Methods as an Effective Aspect of Teaching Grammar to Adult Students
Aktivizační metody jako kritérium k efektivnímu ovládnutí gramatiky ve výuce dospělých
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107391Identifikátory
SIS: 178798
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneider, Thomas
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
17. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
němčina jako cizí jazyk|výuka dospělých|firemní výuka|aktivizační metodyKlíčová slova (anglicky)
German as a Foreign Language|Adult Education|Corporate Courses|Activating Teaching ApproachesPředkládaná diplomová práce se zabývá využitím aktivizačních metod při pochopení a osvojení daných gramatických jevů ve výuce němčiny dospělých se zřetelem na výuku ve firemních kurzech. Studenti firemních kurzů mají svá specifika, a to především v oblasti učební biografie, motivace a procesu učení, jimiž se liší od žáků školního věku. Nejčastěji ovládají jazykovou úroveň od A1 do B1 (SERR) a vyžadují osvojení gramatických jevů v rámci zlepšování své jazykové produkce. Gramatické jevy mohou být v tomto typu výuky vyučovány pomocí klasických, komplexních a aktivizačních metod. Výzkumná část práce pojednává výhradně o aktivizačních metodách a jejich možnosti využití ve firemní skupinové výuce. Cílem práce bylo provést pozorování jednotlivých hodin a na jejich základě společně s dotazníky vyplněnými zúčastněnými studenty vyhodnotit, zda použité aktivizační metody přispěly ke zvýšení motivace během hodiny, pochopení a osvojení daných gramatických jevů a celkově se pro danou cílovou skupinu jevily jako efektivní. Pro toto vyhodnocení bylo formulováno pět hypotéz, které dokázaly, že aktivizační metody mají svou platnost i ve firemní výuce, upřednostňují je především muži a studenti mladší 35 let a celkově zlepšují porozumění daných gramatických jevů v tomto typu výuky. Neprokázala se souvztažnost délky...
This thesis deals with the use of the activating teaching approaches and their effectiveness for understanding and mastering the grammatical phenomena of adult students, mainly in the corporate courses for German language. The students of the corporate courses have their specific set of learning aspects, particularly in the field of their learning biography, motivation, and the learning process that distinguishes them from the school-age students. These students, usually at the language level from A1 to B1 (CEFR), require the acquisition of grammatical features to improve their language production. Grammatical phenomena are taught in this method of teaching using classical, complex and activating approaches. The empirical research of this thesis deals specifically with the activating teaching approaches in the corporate courses. It contains the observations of the individual corporate lessons using activating approaches as well as questionnaires filled in by participating students. The thesis concludes und evaluates the contribution of activating teaching approaches to the motivation during the lesson, the effect that they have on the understanding and acquisition of the given grammatical phenomena for the target group of adult students. For the thesis conclusion, there have been formulated five...