Jazykové hry rozvíjející kompetenci v českém jazyce žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem
Language Games Developing Competence in Czech Language for Schoolchildren with a Different Mother Tongue
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/105265/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105265Identifikátory
SIS: 198633
Kolekce
- Kvalifikační práce [22854]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Saicová Římalová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
21. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
jazyková hra|didaktická hra|český jazyk|cizinci|žák s odlišným mateřským jazykemKlíčová slova (anglicky)
language game|didactic game|czech language|foreigners|non-native language learnerDiplomová práce se věnuje didaktické hře ve výuce češtiny žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem. Výstupem práce je soubor didaktických her, který je rozčleněn na tři oblasti: výslovnost, slovní zásoba a gramatika. V první části práce je nejprve charakterizován kognitivní a jazykový vývoj žáka mladšího školního věku, a to především ve vztahu ke hře. Následně je popisována hra a její charakteristiky ve výuce žáků mladšího školního věku, je vymezena jako součást výukových metod a zařazena do kontextu výuky cizích jazyků. Dále se práce teoreticky věnuje situačnímu sylabu, který byl vytvořen pro potřeby praktické části práce. Hry, které jsou představeny v praktické části, jsou adaptacemi her určených pro výuku různých školních předmětů. Tyto hry byly nejprve pretestovány skupinou žáků odpovídajícího věku, na základě zpětné vazby lektorky případně upraveny a následně též zpracovány do podoby metodického popisu.
The master's thesis deals with didactic games in teaching Czech for schoolchildren with a different mother tongue. The aim of the thesis is a set of didactic games which is divided to three parts: pronunciation, vocabulary and grammar. Firstly, the cognitive and language development of schoolchildren are characterised, primarily in relation to game. Afterwards, there are described game and its characteristics at schoolchildren. It is defined as a part of teaching methods and put into context of teaching foreign languages. The master's thesis theoretically deals with the situational sylabus which was created for the practical part. The games, which are introduced in the practical part of thesis, are adaptations of games intended for different school subjects. These games were pre-tested by group of schoolchildren, they were changed on the basis of teacher's feedback if needed and then made to methodical description.