Kognitivní teorie metafory ve světle Lewisova pojetí mýtu
dc.contributor.author | Šmejdová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2018-12-14T11:43:42Z | |
dc.date.available | 2018-12-14T11:43:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1805-367X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/104309 | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.source | Nová čeština doma a ve světě, 2018, 2, 43-49 | cs_CZ |
dc.source.uri | https://ncds.ff.cuni.cz | |
dc.subject | C. S. Lewis | cs_CZ |
dc.subject | Cognitive Linguistics | cs_CZ |
dc.subject | Conceptual Metaphor | cs_CZ |
dc.subject | Myth | cs_CZ |
dc.subject | Experimentalism | cs_CZ |
dc.subject | C. S. Lewis | cs_CZ |
dc.subject | kognitivní lingvistika | cs_CZ |
dc.subject | pojmová metafora | cs_CZ |
dc.subject | mýtus | cs_CZ |
dc.subject | zkušenostní realismus | cs_CZ |
dc.title | Kognitivní teorie metafory ve světle Lewisova pojetí mýtu | cs_CZ |
dc.type | Vědecký článek | cs_CZ |
uk.abstract.cs | Cílem tohoto článku je shrnout pojetí mýtu C. S. Lewise vzhledem k teorii pojmové metafory a alespoň stručně ukázat, jakým způsobem může být takové pojetí mýtu pro kognitivní přístup k jazyku inspirující a jak naopak může teorie pojmové metafory výše nastíněný pohled rozšířit. Za tímto účelem se článek věnuje mýtu na třech propojených rovinách: mýty jako symbolická vyprávění, mýty jakožto metanarativy a mýty jako svědkové a tvůrci lidské každodennosti. Autorka klade důraz na skutečnost, že samotný kognitivní přístup k jazyku, jehož je pojmová metafora příkladem, může být považován za mýtus, který slouží k uchopení určitého aspektu skutečnosti. Z toho důvodu musí být v neustálém dialogu s filosofií. Ta může být velmi užitečným nástrojem pro tematizaci základních pojmů, s kterými kognitivní lingvistika pracuje, jako je například materialita, tělesnost a zkušenost. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of the article is to summarize C. S. Lewis’ notion of myth with regard to the theory of conceptual metaphor, to show in which ways his notion can inspire this approach to language and how the theory of conceptual metaphor can elaborate Lewis’ perspective. In order to do that, the article describes myth on three interconnected levels: myth as a symbolic narrative, myth as a meta-narrative and myth as a witness and creator of human mundanity. The author emphasizes the fact that the cognitive approach to language should be also regarded as a myth, which serves to grasp only a certain aspect of reality. Because of that it should be in continuous dialogue with philosophy, which can be a very useful tool for the thematization of the basic categories of cognitive linguistics, such as the world, embodiment and experience. | cs_CZ |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 43 | |
dc.description.endPage | 49 | |
dcterms.isPartOf.name | Nová čeština doma a ve světě | cs_CZ |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2018 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2018 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 2 |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách
-
Číslo 2 [8]
Issue 2