Vliv "ždanovismu" na vývoj české poúnorové hudební estetiky
The Influence of "Zhdanovism" on the Development of Czech musical Aesthetics after "Victorious February"
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103582Identifikátory
SIS: 197298
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaplický, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
6. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
socialistický realismus|ždanovismus|normativní estetika|hudební estetika|ideologieKlíčová slova (anglicky)
socialistic realism|zhdanovism|normative aesthetics|musical aesthetics|ideologyBakalářská práce se zaměřuje na dění v české hudební estetice po "Vítězném únoru". V důsledku politických změn byla tato oblast veřejného života řízena podle sovětského vzoru. Proto tuzemští autoři přejali původně sovětské zadání boje proti formalismu. V první části práce jsou nejprve představeny kořeny sovětského boje s formalismem, z nichž vyrostly dvě protiformalistické kampaně. V souvislosti s druhou kampaní jsou představeny názory dobových sovětských teoretiků na společenskou funkci hudby (či umění obecně) a možnosti hudebního zobrazení. Druhá část práce se zaměřuje na českou debatu, respektive její čelní protagonisty: Zdeňka Nejedlého, Josefa Stanislava, Miroslava Barvíka a Antonín Sychru. V závěru práce je česká debata srovnána se sovětským vzorem. Klíčová slova socialistický realismus | normativní estetika | hudební estetika | ždanovismus | ideologie
This bachelor thesis focuses on Czech musical aesthetics after "Victorious February". This sphere of public life was controlled in accordance with Soviet model due to the political changes. This was the reason why Czech authors assumed originally Soviet campaign against formalism. The first part of the thesis deals with the Soviet part of the story. We focus on two main themes: social function of music (or art in general) and limits of representation in music. The second part focuses on Czech debate or its main protagonists respectively: Zdeněk Nejedlý, Josef Stanislav, Miroslav Barvík and Antonín Sychra. The Czech debate is compared with the Soviet model in the end. Keywords socialist realism | normative aesthetics | musical aesthetics | zhdanovism | ideology