Zobrazit minimální záznam

Play of shifts, diffractions, discontinuities and ruptures. Seijun Suzuki's film sign seen from philosophical perspective of Jacquese Derrida.
dc.contributor.advisorSvatoňová, Kateřina
dc.creatorSlavík, Benjamin
dc.date.accessioned2018-11-02T11:38:57Z
dc.date.available2018-11-02T11:38:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/103505
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the relationship of the thoughts of the French post-structuralist philosopher Jacques Derrida and the film theory, or film media, respectively. Assumption of the thesis is folowing: The film sign, like other signs, does not show a coherent structure; instead of that is being filled with changes, breaks, gaps or cracks. The first part of the thesis focuses on the analysis of some Derrida terms: Supplement, Differänce, Hymen, and the iterable structure of a sign. The follow-up section relates Derrida's theory to the discourse of media philosophy, specifically to the thoughts of the German philosopher Dieter Mersch. The third part deals with the nature of the film suplement, thus, the relationship between the reality of the film and the representation of reality by the film. This lead up to a key chapter, which substitutes the film-analogue for the film-inscription. The final part deals with a deconstruction of the Japanese film Tokyo nagaremono (1966), which was chosen as an effective example of previously discussed theory - a structure of changes, breaks, gaps or cracks. Keywords Deconstruction, media philosophy, Jacques Derrida, Dieter Mersch, post-structuralism, Seijun Suzukien_US
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je vztah myšlení francouzského post-strukturalistického filosofa Jacquese Derridy a filmové teorie, resp. filmového média. Teze předkládané studie zní: Filmový znak, podobně jako jiné znaky, nevykazuje koherentní strukturu; místo ní je naplněn změnami, zlomy, puklinami či trhlinami. První část textu se zaměřuje na analýzu některých Derridových pojmů: suplementu, diferӓnce, hymen a iterabilní struktury znaku. Navazující druhá část Derridovu teorii vztahuje k diskurzu mediální filosofie, konkrétně k myšlení německého filosofa Dietera Mersche. Třetí část pojednává o povaze filmového suplementu, tedy o vztahu mezi filmem realitou, či reprezentování reality filmem. Vyústěním této části je klíčová kapitola nahrazující film-analogon filmem-vpisem. Závěrečná část je věnována dekonstrukci japonského snímku Tokyo nagaremono (1966), jenž byl zvolen jako praktický příklad v předchozím textu rozvinuté teorie - struktury změn, zlomů, puklin či trhlin. Klíčová slova Dekonstrukce, mediální filosofie, Jacques Derrida, Dieter Mersch, post-strukturalismus, Seijun Suzukics_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectdekonstrukce|mediální filosofie|jacques derrida|dieter mersch|post-strukturalismus|seijun suzukics_CZ
dc.subjectdeconstruction|jacques derrida|dieter mersch|seijun suzuki|post-structuralism|media philosophyen_US
dc.titleHra změn, diferencí, nenávazností a trhlin. Vidění filmového znaku Seijuna Suzukiho prostřednictvím filosofie Jacquese Derridycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-04
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId193162
dc.title.translatedPlay of shifts, diffractions, discontinuities and ruptures. Seijun Suzuki's film sign seen from philosophical perspective of Jacquese Derrida.en_US
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem bakalářské práce je vztah myšlení francouzského post-strukturalistického filosofa Jacquese Derridy a filmové teorie, resp. filmového média. Teze předkládané studie zní: Filmový znak, podobně jako jiné znaky, nevykazuje koherentní strukturu; místo ní je naplněn změnami, zlomy, puklinami či trhlinami. První část textu se zaměřuje na analýzu některých Derridových pojmů: suplementu, diferӓnce, hymen a iterabilní struktury znaku. Navazující druhá část Derridovu teorii vztahuje k diskurzu mediální filosofie, konkrétně k myšlení německého filosofa Dietera Mersche. Třetí část pojednává o povaze filmového suplementu, tedy o vztahu mezi filmem realitou, či reprezentování reality filmem. Vyústěním této části je klíčová kapitola nahrazující film-analogon filmem-vpisem. Závěrečná část je věnována dekonstrukci japonského snímku Tokyo nagaremono (1966), jenž byl zvolen jako praktický příklad v předchozím textu rozvinuté teorie - struktury změn, zlomů, puklin či trhlin. Klíčová slova Dekonstrukce, mediální filosofie, Jacques Derrida, Dieter Mersch, post-strukturalismus, Seijun Suzukics_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the relationship of the thoughts of the French post-structuralist philosopher Jacques Derrida and the film theory, or film media, respectively. Assumption of the thesis is folowing: The film sign, like other signs, does not show a coherent structure; instead of that is being filled with changes, breaks, gaps or cracks. The first part of the thesis focuses on the analysis of some Derrida terms: Supplement, Differänce, Hymen, and the iterable structure of a sign. The follow-up section relates Derrida's theory to the discourse of media philosophy, specifically to the thoughts of the German philosopher Dieter Mersch. The third part deals with the nature of the film suplement, thus, the relationship between the reality of the film and the representation of reality by the film. This lead up to a key chapter, which substitutes the film-analogue for the film-inscription. The final part deals with a deconstruction of the Japanese film Tokyo nagaremono (1966), which was chosen as an effective example of previously discussed theory - a structure of changes, breaks, gaps or cracks. Keywords Deconstruction, media philosophy, Jacques Derrida, Dieter Mersch, post-structuralism, Seijun Suzukien_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV