Zobrazit minimální záznam

Tragic language of silence. Euripides' Alcestis at the limit of the tragic genre
dc.contributor.advisorSarkissian, Alena
dc.creatorČerný, Lukáš
dc.date.accessioned2018-10-23T10:44:57Z
dc.date.available2018-10-23T10:44:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/103153
dc.description.abstractLukáš Černý Tragic language of silence Abstract The thesis deals with the transgression of the tragic genre in Euripides'Alcestis, which as a moment can be found in the last scene of the play where Alcestis is mute after her return from the underworld. I am not concerned with the play's trespassing towards the genres of comedy or satyr drama however, as numerous scholars are, but merely with its fulfilment and violation of the tragic form. To uphold tragedy as the genre most relevant to the play's interpretation, I represent the play as an ultimate development of the tragic irony but, most of all, I regard the tragic characteristics of the Alcestis herself. As a tragic character, Alcestis dies to save the polis (much more than to save her husband), she reestablishes the natural order of death and, thanks to her capacity for tragic speech, she also wins immortality of a certain sort. But when she is brought back from the dead as a mute passive object, as Victoria Wohl puts it, the purpose of her death, language, and therefore her existence itself is disclaimed. With this ending being worse than tragic, Alcestis finds herself at the brink of the tragic form. In regarding this final moment as trangressive with respect to the genre of tragedy, I rely on Walter Benjamin's and Terry Eagleton's accounts of the...en_US
dc.description.abstractLukáš Černý Tragický jazyk mlčení Abstrakt Práce se zabývá Euripidovou Alkestis optikou její žánrové transgresivity, kterou v rámci hry představuje moment hrdinčina mlčení při jejím návratu ze záhrobí. Nejde tu však o transgresi směrem ke komedii nebo satyrskému dramatu, které se z různých důvodů věnuje většina klasických filologů, ale pouze o vztah k samotné tragické formě, která je tu zároveň naplňována a zároveň porušována. Klíč k tomuto žánrovému zařazení spatřuji v principu tragické ironie, která je stavebním prvkem celé hry a všech jejích postav, ale také v tragickém charakteru samotné Alkestis. Jako bytostná tragická hrdinka, která doslova vládne jazykem, Alkestis umírá pro spásu polis (a ne pouze pro osobu svého manžela), a zároveň aby obnovila rozvrácený řád nevyhnutelné smrti. Jejím tragickým vykoupením je to, že díky svému aktivnímu tragickému jazyku svoji smrt překonává a zajišťuje si nesmrtelnost. Když se však Alkestis na konci hry vrací jako pasivní a němý objekt, jak píše Victorie Wohl, její smrt byla popřena, a tedy i nutně její jazyk a celý smysl jejího aktu. Jde o konec nikoliv šťastný, ale horší než tragický, kde se Alkestis ocitá na hranicích žánru tragédie. Tuto transgresi nacházím mimo jiné na základě tezí o tragickém jazyce a tragické smrti z díla Waltera Benjamina a Terryho...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecttragédie|Alkestis|Euripides|mlčení|tragická ironie|post-tragédie|Persefona|Orfeus|Heiner Müller|John Fowlescs_CZ
dc.subjectTragedy|Alcestis|Euripides|Silence|Tragic irony|Post-tragedy|Persephone|Orpheus|Heiner Müller|John Fowlesen_US
dc.titleTragický jazyk mlčení. Euripidova Alkestis na pomezí žánru tragédiecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-05
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId193220
dc.title.translatedTragic language of silence. Euripides' Alcestis at the limit of the tragic genreen_US
dc.contributor.refereeČechvala, Jakub
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csLukáš Černý Tragický jazyk mlčení Abstrakt Práce se zabývá Euripidovou Alkestis optikou její žánrové transgresivity, kterou v rámci hry představuje moment hrdinčina mlčení při jejím návratu ze záhrobí. Nejde tu však o transgresi směrem ke komedii nebo satyrskému dramatu, které se z různých důvodů věnuje většina klasických filologů, ale pouze o vztah k samotné tragické formě, která je tu zároveň naplňována a zároveň porušována. Klíč k tomuto žánrovému zařazení spatřuji v principu tragické ironie, která je stavebním prvkem celé hry a všech jejích postav, ale také v tragickém charakteru samotné Alkestis. Jako bytostná tragická hrdinka, která doslova vládne jazykem, Alkestis umírá pro spásu polis (a ne pouze pro osobu svého manžela), a zároveň aby obnovila rozvrácený řád nevyhnutelné smrti. Jejím tragickým vykoupením je to, že díky svému aktivnímu tragickému jazyku svoji smrt překonává a zajišťuje si nesmrtelnost. Když se však Alkestis na konci hry vrací jako pasivní a němý objekt, jak píše Victorie Wohl, její smrt byla popřena, a tedy i nutně její jazyk a celý smysl jejího aktu. Jde o konec nikoliv šťastný, ale horší než tragický, kde se Alkestis ocitá na hranicích žánru tragédie. Tuto transgresi nacházím mimo jiné na základě tezí o tragickém jazyce a tragické smrti z díla Waltera Benjamina a Terryho...cs_CZ
uk.abstract.enLukáš Černý Tragic language of silence Abstract The thesis deals with the transgression of the tragic genre in Euripides'Alcestis, which as a moment can be found in the last scene of the play where Alcestis is mute after her return from the underworld. I am not concerned with the play's trespassing towards the genres of comedy or satyr drama however, as numerous scholars are, but merely with its fulfilment and violation of the tragic form. To uphold tragedy as the genre most relevant to the play's interpretation, I represent the play as an ultimate development of the tragic irony but, most of all, I regard the tragic characteristics of the Alcestis herself. As a tragic character, Alcestis dies to save the polis (much more than to save her husband), she reestablishes the natural order of death and, thanks to her capacity for tragic speech, she also wins immortality of a certain sort. But when she is brought back from the dead as a mute passive object, as Victoria Wohl puts it, the purpose of her death, language, and therefore her existence itself is disclaimed. With this ending being worse than tragic, Alcestis finds herself at the brink of the tragic form. In regarding this final moment as trangressive with respect to the genre of tragedy, I rely on Walter Benjamin's and Terry Eagleton's accounts of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV