Jeux de rôle en FLE
Role-playing in French as a Foreign Language
"Jeux de rôle" ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/102749/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102749Identifiers
Study Information System: 192147
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Mudrochová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
French
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hra rolí|francouzština jako cizí jazyk|FLE|učebnice francouzštiny|pragmatika|komunikativní přístupKeywords (English)
Role-playing|French as a Foreign language|FLE|French textbook|Communicative Approach|PragmaticsDiplomová práce si klade za úkol zmapovat využití "jeux de rôles" neboli "hry rolí" ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka. V teoretické části je představena historie a definice této aktivity a jsou ukázány její didaktická využití a přínosy. Taktéž jsou popsány jednotlivé fáze při její realizaci. V praktické části jsou prezentovány výsledky aplikace této aktivity v praxi. Následně je podrobněji analyzováno, jak je tento prvek zastoupen v současných učebnicích francouzštiny. Nakonec je formou dotazníkového průzkumu vyhodnocena aktuální situace v České republice a na Slovensku, a to jak z pohledu učitelů francouzského jazyka, tak i studentů. Cílem průzkumu je zjistit, jaké zkušenosti mají vyučující francouzštiny s touto aktivitou, a jestli ji na hodinách francouzštiny používají. U studentů je sledována míra její obliby. Klíčová slova: hra rolí, francouzština jako cizí jazyk |FLE|, učebnice francouzštiny, komunikativní přístup, pragmatika
The work is dealing with the "Role-playing" ("Jeux de rôles") in teaching French as a foreign language. The aim of theoretical part is to describe the history and definition of the activity as well as its didactic use and benefits. Furthermore, respective phases of its realization are described. The practical part begins with showing the results of application of this activity in practice. Then, presence of the activity in some current French textbooks is examined in more detail. Finally, thanks to the survey method, the present situation in the Czech Republic and Slovakia is monitored, from teachers' point of view on the one hand and from students' one on the other hand. The goal of the research is to find out if teachers of French language use the activity in theirs lessons and if so, what their experience is. Measuring popularity of this activity among students completes the research. Key words: Role-playing, French as a foreign Language |FLE|, French Textbook, Communicative Approach, Pragmatics