Návrat klasicismu? O Proustově pojetí lásky
A Return to Classicism? Proust's Thinking about Love
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100669Identifikátory
SIS: 161867
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pohorský, Aleš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Francouzská filologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
14. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Francouzská literatura, Marcel Proust, klasicismus, moralismus, láskaKlíčová slova (anglicky)
French literature, Marcel Proust, classicism, moralism, loveNávrat klasicismu? O Proustově pojetí lásky Skeptický postoj k lásce má ve francouzské literatuře, obzvláště té klasické, své pevné místo. Práce přináší podrobnou analýzu postavy Swanna a jeho milostného vztahu k Odettě v prvním dílu Hledání ztraceného času (Svět Swannových) Marcela Prousta s cílem ověřit, zda a nakolik Proust, autor 20. století, zůstává ukotvený v této moralistické literární tradici. Studie zahrnuje rozbor Proustova pojetí lásky a jeho styčných bodů i rozdílů oproti klasicistní tradici, na niž autor často odkazuje. Práce dále nastiňuje, jakým způsobem se tento pesimistický přístup k lásce ve francouzské literatuře a filozofii vyvíjel dál. Do jaké míry se například Jean-Paul Sartre či Maurice Merleau-Ponty dají považovat za Proustovy "žáky"?
A Return to Classicism? Proust's Thinking about Love A sceptical approach to love has always been represented in French literature, especially during the Classicism era. This work is an in-depth analysis of Charles Swann and his romantic relationship with Odette - as it is depicted in the first part of Marcel Proust's In Search of Lost Time. This paper attempts to verify if Proust, a 20th century author, remains anchored in the moral literary tradition and to what extent. The work examines Proust's understanding of love and compares it with the ideas of Classicism, which the author often references. The work also delineates how this pessimistic approach to love was further developed in French literature and philosophy. To what extent can, for example, Jean-Paul Sartre or Maurice Merleau- Ponty be considered as Proust's disciples?