Genetická genealogie a komunity vzniklé okolo ní
Genetic genealogy and communities formed around it
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100260Identifiers
Study Information System: 194067
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Consultant
Šlerka, Josef
Referee
Malečková, Dita
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
11. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
genetická genealogie|DNA testování|23andMe|on-line komunity|netnografieKeywords (English)
genetic genealogy|DNA testing|23andMe|on-line communities|netnographyCílem práce je představit tzv. genetickou genealogii (genealogický test DNA analyzuje vzorky genetického materiálu pro účely genealogie, většinou neslouží jako nástroj zdravotní diagnostiky ani skrze něj nejsou zjišťovaný rodové dispozice či poruchy) a provést analýzu on-line komunit, které se okolo ní vytváří. Práce odpoví na otázku, do jaké míry se tyto skupiny liší od skupin sdružující příznivce tradičního přístupu (jehož hlavní těžiště leží především v archivním výzkumu). Na příkladu několika konkrétních komunit se autorka pokusí ukázat, jaká aspekty jsou v tomto novém druhu on-line aktivit dominantní a celkově je kriticky zhodnotit.
The aim of the thesis is to introduce genetic genealogy (the genealogical DNA test analyzes samples of genetic material for genealogy purposes, mostly does not serve as a tool for health diagnostics, or it does not detect genetic predisposition or disorder) and to analyze the online communities around it. The thesis answers the question of the extent to which these groups differ from groups of supporters of the traditional approach (whose main focus lies mainly in archival research). On the example of several specific communities, the author tries to show what aspects are dominant in this new kind of online activities and critically evaluate them.