
Abstract 

This bachelor thesis examines the representation of the Czechoslovak February 1948 coup in 

Rudé právo and Svobodné noviny. Its aim is to find out the difference between the periodicals 

and the possible change of Svobodné noviny after the replacement of the editor-in-chief during 

the coup. Using Krippendorff's quantitative content analysis, I find out that before the editor-

in-chief's exchange, the newspaper differed. While Svobodné noviny were objective, Rudé 

právo contained engaged journalism. After the exchange, the differences faded away. The 

plurality of opinions was no longer present in Svobodné noviny, and the opposition was 

displayed negatively, as was the case of Rudé právo. 

 


