
Univerzita Karlova 

Filozofická fakulta 

katedra sociologie 

 

 

 

 

 

Bakalářská práce 

 

 

 

 

Vlastnictví a média: srovnání 

Ownership and Media: Comparison 

Veronika Rapošová 

 

 

 

 

 

Praha 2014   Vedoucí práce: Mgr. Petr Lupač, Ph.D.



Poděkování:  

Chtěla bych poděkovat Mgr. Petru Lupačovi Ph.D. za jeho ochotu vést mou bakalářskou 

práci, za jeho rady a věcný a vstřícný přístup. Dále děkuji rodičům za trpělivost 

a podporu. 

  



 

Prohlášení: 

Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracovala samostatně, že jsem řádně citovala 

všechny použité prameny a literaturu a že práce nebyla využita v rámci jiného 

vysokoškolského studia či k získání jiného nebo stejného titulu. 

 

V Praze, dne 7. srpna 2014 

………………………….. 

Veronika Rapošová 

  



Abstrakt 

Tato práce se zabývá vlastnickou strukturou mediálních tiskových institucí a jejich 

působením na činnost denního tisku. Pro lepší pochopení podstaty vlastnické struktury 

a jejího vlivu nahlížíme na tuto problematiku na základě následujících kritérií: velikost 

mediálního trhu, koncentrace vlastnictví, poměr domácích vlastníků oproti zahraničním, 

počet titulů a angažovanosti vlastníků médií na politickém dění ve společnosti. V druhé 

části práce se zaměřuji na popis vývoje a srovnání současného stavu vlastnické 

struktury denního tisk států střední Evropy po roce 1989 - ČR, Maďarsko a Polsko (dle 

výše uvedených kritérií).  

 

Klíčová slova: vlastnictví médií, střední Evropa, koncentrace médií, pluralismus médií 

 

 

Abstract 

This work deals with the ownership of print media institutions and their effect on the 

activity of newspapers. For better understanding of the nature of the ownership structure 

and its influence we have to look at this issue on the basis of the following criteria: size 

of media market, ownership concentration, ratio of domestic to foreign owners, number 

of titles and whether the owners involved in some way in the political process in the 

company. The second part of this work focuses on the description and comparison of 

the current development status of the ownership structure of daily print (according to 

the criteria above) in states of Central Europe after 1989 - the Czech Republic, Hungary 

and Poland. 

 

Keywords: media ownership, Central Europe, media concentration, media pluralism 

  



 

Mark Twain 

Svoboda tisku! Máme tolik zákonů na ochranu svobody tisku, a ani jediný trochu 

spolehlivý zákon na ochranu lidí před tiskem. 

Jim Morrison 

Kdo ovládá média, ovládá mysl. 

A. J. Liebling 

Svoboda tisku končí u jeho vlastníků. 

 

  



OBSAH 

1. Úvod  ............................................................................................................ 7 

2. Pojmy a kritéria  ........................................................................................... 9 

3. Vlastnictví médií  ....................................................................................... 14 

3.1 Pluralismus a koncentrace médií  ........................................................ 14 

3.1.1 Kulturní pluralismus  ................................................................ 14 

3.1.2 Politický pluralismus ................................................................ 14 

3.2 Koncentrace médií  ............................................................................. 15 

3.2.1 Vertikální koncentrace médií .................................................... 16 

3.2.2 Horizontální koncentrace médií  ............................................... 17 

3.2.3 Diagonální koncentrace médií  ................................................. 17 

3.3 Určující faktory mediálního pluralismu  ............................................. 17 

3.3.1 Velikost trhu  ............................................................................. 18 

3.3.2 Rozmanitost dodavatelů  ........................................................... 19 

3.3.3 Slučování zdrojů  ...................................................................... 20 

3.3.4 Rozmanitost mediálního produktu  ........................................... 20 

3.4 Důsledky koncentrace médií pro zpravodajství  ................................. 21 

4. Vlastnictví médií v českém prostředí  ........................................................ 23 

5. Polské mediální prostředí  .......................................................................... 33 

6. Maďarské mediální prostředí  .................................................................... 37 

7. Srovnání  .................................................................................................... 41 

8. Závěr  ......................................................................................................... 43 

Bibliografie .................................................................................................... 44 

Přílohy ............................................................................................................ 48 

 



7 

1. Úvod 

Ve své bakalářské práci jsem se rozhodla zaměřit na vlastnickou strukturu médií, 

a to speciálně tisku, ve třech zemích střední Evropy, a to v České republice, Maďarsku 

a Polsku (členů původní Visegradské trojky). V uvedených zemích byla média po 

dlouhá léta pod vlivem totalitních politických stran. Od r. 1989, kdy se v těchto státech 

začala vytvářet svobodná a tržní společnost, procházela a procházejí média zásadními 

změnami odpovídajícími změně politické a ekonomické situace. 

Vývoj těchto států po pádu železné opony charakterizuje vznik uskupení 

Visegrádská čtyřka (původně Visegrádská trojka), které je tvořeno čtyřmi 

středoevropskýmio státy - České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska. Stěžejním 

důvodem pro toto uskupení byl společný zájem zemí postkomunistického bloku 

o integraci do struktur západoevropských demokracií. (více na www.visegradgroup.eu). 

Původní Visegrádská trojka vznikla 15. února 1991 při příležitosti setkání 

maďarského premiéra Józsefa Antalla, prezidenta ČSFR Václava Havla a polského 

prezidenta Lecha Walesy ve Visegrádu. Politici zde podepsali deklaraci spolupráce tří 

středoevropských zemí na cestě k evropské integraci. 

Označení aliance se po rozdělení ČSFR změnilo na Visegrádská čtyřka (V4), 

protože členství se převedlo na oba nástupnické státy Českou republiku a Slovenskou 

republiku. 

Kooperace mezi zeměmi uskupení byla důležitá pro jejich přechod od 

totalitárního systému ke svobodné, pluralitní a demokratické společnosti. Česko, 

Maďarsko a Polsko v roce 1999 vstoupily do NATO a 1. května 2004 byly přijaty 

všechny země Visegrádského uskupení do Evropské unie. Po tomto vstupu vzrostly 

zahraničně-politické aktivity tohoto spolku a uskupení se zaměřilo na prosazování 

spolupráce a stability i v širším regionu Střední Evropy. 

Podmínky vývoje mediálního trhu po r. 1989 jsou tedy v Česku, Polsku 

i Maďarsku do určité míry srovnatelné.  

Z médií jako nástrojů státní moci se stávají samostatné subjekty, které by měly 

být zárukou svobody projevu v demokratické společnosti. Nakolik média v uvedených 

státech mají možnost naplňovat toto poslání, závisí na mnoha faktorech. Jedním 



8 

z nejvýznamnějších je otázka vlastnictví médií a jejich faktická a ekonomická svoboda. 

V této souvislosti je zejména řešena otázka pluralismu a koncentrace médií, jíž značnou 

pozornost věnují i orgány Evropské unie. Významná je i otázka původu vlastníků médií 

a jejich hospodářské a politické zájmy. 

Ve své práci se nejdříve zabývám pojmy spojenými s médii a různými hledisky, 

z nichž lze na média nahlížet. Stěžejní částí mé práce jsou teoretické otázky vlastnictví 

médií a dále popis vlastnické struktury médií ve výše uvedených zemích. Vzhledem 

k zásadním změnám ve struktuře vlastnictví českých médií za několik posledních let 

jsem se této otázce věnovala poněkud obšírněji. Práci uzavírá shrnutí společných znaků 

vlastnictví médií v uvedených zemích. 

Při své práci jsem vycházela z odborné literatury a odborných článků z veřejně 

dostupných zdrojů. 

  



9 

2. Pojmy a kritéria 

Pro zkoumání vlastnické struktury zpravodajského tisku neboli novin si musíme 

nejdříve vymezit pojmy a vysvětlit vztahy mezi nimi.  

Noviny jsou pravidelné tisky, které informují o nejnovějších událostech různého 

druhu z domova i ze světa. Typické jsou tzv. deníky, které vycházejí každý den 

(zpravidla mimo neděli), nebo týdeníky, vycházející každý týden. 

Noviny se už od svého vzniku vyznačují několika stálými vlastnostmi - 

vycházejí pravidelně, jsou volně k prodeji a mají hlavně informační charakter (kromě 

informační mohou mít i další funkce - např. inzerci) (McQuail, 2009, s. 39). Jsou určeny 

veřejnosti, tedy ovlivňují obyčejné lidi. (McQuail, 2009, s. 40) 

Seriozní zpravodajský tisk, jak ho popisuje McQuail (2009, s. 42), je formálně 

nezávislý na státu. Zároveň je považován za důležitou instituci, která hájí zájmy 

společnosti a nese její etické a morální hodnoty. S tím souvisí i předpoklad 

objektivnosti novinami vydaných zpráv.  

Schopnost novin správně plnit svou funkci se odvíjí od struktury vztahů, které se 

utvářejí mezi mediálními institucemi, státem a společností. Tyto vztahy se uskutečňují 

ve dvou dimenzích: 1) politické, 2) normativní a společensko-kulturní (McQuail, 2009, 

s. 53).  

V rámci politického rozměru je kladen důraz na otázku svobody médií a způsob, 

jakým tuto svobodu využívají. Média považují svou svobodu za své odvěké 

privilegium. Svoboda je pro ně, jako pro podnikatelské subjekty, zároveň nezbytná, aby 

mohly úspěšně fungovat a prosperovat (McQuail, 2009, s. 53-54).   

Do jaké míry jsou média obecně kontrolována a řízena závisí na politickém 

systému daného státu. V totalitním státním zřízení je svoboda tisku plně omezena vůlí 

vládnoucí strany. Naopak v demokratickém státě v ideálním případě k regulaci médií 

nedochází. Ve skutečnosti však dochází ke kombinaci obou přístupů (Croteau 

& Hoynes & Milan, c2012, s. 21-22).  

Dalším kritériem ovlivňujícím míru kontroly jsou možnosti a příležitosti státu 

k regulaci médií, tedy zpravidla k zamezení, resp. omezení jejich distribuce (McQuail, 

2009, s. 55). Zpravodajství (ať již denní tisk či televizní nebo rozhlasové vysílání) 



10 

oslovuje širokou veřejnost a zabývá se společenskou realitou, tedy i zveřejňuje politické 

kroky mocenských špiček a dopad jejich opatření na společnost, přičemž často kritizuje 

způsoby, jakými je moc vykonávána. Tím v sobě nese potenciální možnost vzpoury 

proti vládnoucímu systému, a tudíž zákonitě přitahuje větší pozornost ze strany státu, 

a tedy i vyšší nebezpečí případného regulačního zásahu z jeho strany (McQuail, 2009, 

s. 54). Je zřejmé, že pro stát je mnohem snazší ovlivnit centrálně vysílaná média (např. 

televizní a rozhlasové stanice) nežli omezit distribuci novin, nebo tištěných médií 

obecně. Je současně třeba připomenout, že díky novým technologiím, které umožňují 

sdílení jak textových, tak audio-vizuálních souborů, je přímá cenzura v současné době 

již jen velice málo účinná (McQuail, 2009, s. 55). Na druhou stranu McQuail 

zdůrazňuje: "Přestože vývoj technologie představuje stále výraznější příslib svobody 

komunikace, neměli bychom podceňovat přetrvávající nástroje institucionální kontroly, 

včetně tržní, nad skutečným tokem a příjmem sdělení." (2009, s. 55). 

Dalším hlediskem je normativní dimenze kontroly médií, která se odvíjí od 

etických a kulturních norem společnosti. Jde v ní především o to, aby se nevhodný 

obsah médiálního produktu nebo obsah s možným silným emocionálním dopadem 

nedostal k citlivejší části publika (např. věkové omezení určitých filmů, nebo v případě 

novin cenzura příliš explicitních fotografií). (McQuail, 2009, s. 55) 

Croteau, Hoynes a Milan rozdělují vztahy, které jsou významné pro zkoumání 

médií do tří skupin: 1) vztahy mezi institucemi (myšleno mediálními institucemi, státem 

a ekonomickými institucemi), 2) vztahy uvnitř mediální instituce samotné, 3) vztah 

mezi mediálními institucemi a veřejností (c2012, s. 21). 

Při zkoumání mechanismů v rámci první skupiny v dělení uvedeném výše, se 

Croteau, Hoynes a Milan do značné míry shodují s McQuailem. Všichni autoři 

konstatují, že pro mediální instituce je vždy důležitá situace v celé společnosti a nelze je 

zkoumat odděleně od ostatních institucí. MQuail v této souvislosti upozorňuje na teorii, 

že média mají konat ve veřejném zájmu. Současně konstatuje, že je mnohdy 

problematické zjistit, jak by měl být veřejný zájem definován a co je pro společnost 

jako celek dobré. (c2009, s. 176-178). Croteau, Hoynes a Milan dále v rámci těchto 

vztahů zdůrazňují i sociální, ekonomický a právní kontext, v jejichž mezích jsou 

mediální instituce nuceny pracovat (c2012, s.21). 



11 

Vztahy v rámci samotné mediální instituce nám dávají náhled, jak funguje 

proces vytváření mediálního produktu, jaký vliv na něj má vnitřní struktura mediální 

instituce a jak fungují vztahy mezi zaměstnanci a vedením, popř. vlastníkem mediální 

instituce. Charakter těchto vztahů určuje nakolik mají zaměstnanci (novináři) možnost 

zasahovat do obsahu mediálního produktu (zprávy) (Croteau & Hoynes & Milan, 

c2012, s. 22). Kromě ovlivňování obsahu produktu vytvářeného mediální institucí, mají 

osoby účasnící se ve vnitřních vztazích instituce moc měnit tyto vztahy (Croteau 

& Hoynes & Milan, c2012, s. 22), a tím měnit pracovní podmínky a v konečném 

důsledku tak ovlivňovat svůj vliv na obsah produktu. 

Podle Croteaua, Hoynese a Milana je pro vztah mezi médii a veřejností 

podstatná skutečnost, že veřejnost není pouhým bezbranným příjemcem zpráv a názorů, 

které jim média předkládají. Vzhledem k tomu, že nemají možnost získat vysvětlení 

významu zprávy přímo od jejího autora, musí čtenář k pochopení sdělení využít jemu 

dostupných informačních zdrojů, tedy vlastních zkušeností a znalostí, popř. zkušeností 

a znalostí osob v jeho okolí (c2012, s. 23). Je jasné, že každý příjemce zprávy má pro 

její rozšifrování trochu jiné podmínky, ať už z důvodu dosažení různého stupně 

vzdělání, příslušnosti k určité společenské vrstvě či příslušnosti k určité menšině nebo 

rozsahu již dříve získaných informací k dané problematice. Podle toho se tedy bude 

různit i míra a způsob pochopení zprávy i míra důvěry, kterou čtenář do zprávy vkládá. 

Na základě této skutečnosti se můžeme domnívat, že vliv médií není na celou veřejnost 

stejný, ale jeho míra se mění dle příjemce sdělení. 

Je však třeba i zohlednit, že čtenáři (diváci) jsou vystaveni stálému toku 

informací poskytovaných médii, což může měnit jejich pohled na svět a způsob 

hodnocení určitých skutečností, aniž si to sami uvědomují (Croteau & Hoynes & Milan, 

& Croteau, c2012, s. 22). McQuail v této souvislosti uvádí: "Víra v moc masových 

médií je založena na pozorování jejich zjevného dosahu a dopadu, zvláště pokud jde 

o nový typ novin určených širokému publiku (popular press), které si rychle získaly 

velmi širokou popularitu." (2009, s. 61) Současně upozorňuje, že masová propaganda 

působí na vztahy mezi státy a mezinárodní politiku. "Nedávné události - pád 

komunismu, balkánské války a dvě války v Perském zálivu - potvrdily, že média jsou 

podstatnou a proměnlivou složkou  každého mezinárodního mocenského boje, v němž 

je důležitým faktorem veřejné mínění. Za podmínky, jež médiím umožňují uplatnit svou 

moc, se obvykle považovaly: celostátně rozšířený mediální průmysl schopný zasáhnout 



12 

většinu obyvatel, jistý stupeň shody, pokud se týká šířeného poselství (v libovolném 

směru) a jistá důvěra publika v média." (McQuail, 2009, s. 61) 

McQuail dále popisuje další možný náhled na média založený na odlišném pojetí 

společenských vazeb. Jedním z hledisek je otázka ekonomické a politické závislosti 

kultury, a tedy i médií, na hospodářské a mocenské elitě. "Existuje celá řada teorií, které 

vycházejí z představy, že kultura je závislá na ekonomické a mocenské struktuře 

společnosti. Z toho pak vyvozujeme, že ten, kdo vlastní nebo ovládá média, může 

rozhodnout o jejich činnosti nebo ji omezovat." (McQuail, 2009, s. 89) V tomto případě 

se jedná o hledisko materialistické. 

Idealistické hledisko posuzuje média jako nositele kultury a společenských 

hodnot, které mohou způsobit změny ve společnosti. "Vychází z představy, že média 

jsou nadána silným vlivem a že prvotní příčinou společenské změny jsou myšlenky 

a hodnoty přenášené médii bez ohledu na to, kdo média vlastní či ovládá. ... Popsaný 

přístup vede k neoblomné víře v nejrůznější účinky médií, ať už pozitivní, nebo 

zhoubné." (McQuail, 2009, s.91) 

Další pohled kombinuje předchozí dva přístupy s tím, že vychází z představy 

vzájemného ovlivňování se médií a společnosti. Zdůrazňuje, že současnou společnost si 

již nelze bez médií představit, neboť "...média mohou být docela dobře chápána jako 

fenomén odrážející i formující společnost a společenské změny." (McQuail, 2009, s. 91) 

Zcela specifické je hledisko tzv. autonomie, které předpokládá na sobě do jisté 

nezávislý vývoj médií a společnosti, přičemž názory na míru nezávislosti jsou různé 

a zpravidla myšlenkově propojené s tezemi o internacionalizaci nebo globalizaci 

(McQuail, 2009, s. 92). 

Pohledů na hodnocení fungování médií je celá řada. Existují názory, že média by 

měla sloužit především veřejnému zájmu, působit na stmelování společnosti, vyjadřovat 

potřeby jednotlivých sociálních skupin ve společnosti, plnit úkoly na poli vzdělávání 

a kultury. 

Důležité je si však uvědomit, že média primárně vznikají proto, aby uspokojila 

potřebu toho, kdo je vytvořil a provozuje. Samozřejmě musí svou náplní odpovídat 

zaměření, k němuž se hlásí, tedy zprostředkovávání informací, v každém případě je 

však záměrem tvorba zisku, někdy i na úkor toho, co je od nich společností očekáváno. 



13 

"Se vzdělávací a osvětovou rolí nejdůležitějších masových médií je dnes spojováno více 

obav než nadějí, neboť média stále více usilují o tvorbu zisku ve vysoce konkurenčním 

tržním prostředí, kde má zábava vyšší tržní hodnotu než vzdělání nebo umění." 

(McQuail, 2009, s. 63) 

Jak upozorňují Croteau, Hoynes a Milan: "Abychom porozuměli médiím, 

musíme nejdříve pochopit ekonomické fungování mediálního průmyslu" (Croteau 

& Hoynes & Milan, c2012, s. 31, vlastní překlad). Z tohoto pohledu je jedním 

z nejdůležitějších aspektů otázka vlastnictví médií.  

  



14 

3. Vlastnictví médií 

Problematikou vlastnictví médií se velmi podrobně zabývá rovněž Gillian Doyle, 

britská profesorka mediální ekonomiky na University of Glasgow. Ve své knize Media 

ownership: the economics and politics of convergence and concentration in the UK and 

european media z roku 2002 se při zkoumání vlastnictví médií zaměřuje především na 

dva zásadní aspekty, jimiž jsou pluralismus a koncentrace médií. 

3.1 Pluralismus a koncentrace médií 

Pluralismus, neboli mnohost, se u médií zpravidla očekává u obsahové stránky. 

Považujeme ji za jednu z podmínek fungování demokracie a záruku svobody projevu. 

Ale v oblasti médií tento termín také souvisí s rozmanitostí dodavatelů zpráv. Jak 

popisuje Doyle, je hned několik způsobů, jak tyto dvě idey mediálního pluralismu 

rozlišovat (Doyle, 2002, s. 12). První z možných způsobů rozlišení je označení jako 

vnitřní pluralismus (kde pluralismus existuje v rámci mediální instituce) a vnější 

pluralismus (kde je vnitřním pluralismem myšlena obsahová pestrost a vnějším 

pluralismem větší počet poskytovatelů mediálních služeb, tedy vlastníků mediálních 

institucí). Další - častější - rozlišení hovoří o kulturním a politickém pluralismu. 

3.1.1 Kulturní pluralismus 

Kulturní pluralismus médií by měl odpovídat složení společnosti, a to ve všech 

myslitelných kategoriích (věk, rasa, vyznání, kultura,...). Obsah mediálních zpráv by 

měl pokrýt všechny, nebo alespoň nejzásadnější, zájmy, potřeby a názory (Doyle, 2002, 

s. 12). Doyle dále upozorňuje, že "kulturní rozmanitost a společenská soudržnost může 

být ohrožena, pokud kultura a hodnoty všech skupin společnosti (např. těch, kteří sdílejí 

stejný jazyk, jsou stejné rasy nebo vyznání) nejsou v médiích perezentovány." (2002, 

s. 12, vlastní překlad) 

3.1.2 Politický pluralismus 

Hlavní úlohou politického pluralismu je zachovávat demokratický princip 

svobody slova pomocí uveřejňování širokého spektra politických názorů tak, aby žádný 

z náhledů na politické dění ve společnosti nebyl opomíjen či potlačován, a zároveň, aby 

žádný z názorů nebyl upřednostňován (Doyle, 2002, s. 12). 



15 

3.2 Koncentrace médií 

Koncentrace médií znamená, že větší část mediálního trhu přechází do rukou 

několika málo, nebo dokonce jednoho, vlastníka.  

Hlavním nebezpečím koncentrace médií je omezení politického pluralismu, při 

němž dochází k upřednostňování určitých, jak politických, tak i kulturních názorů či 

pohledů na úkor ostatních. Jak uvádí Gillian Doyle, je to naprosto logické: čím vyšší je 

stupeň koncentrovanosti mediálního trhu, tím méně je nezávislých poskytovatelů zpráv, 

tím menší je rozsah poskytovaných zpráv (2002, s. 12).  

Podle Croteaua, Hoynese a Milana "jeden z nejzřejmějších trendů mediálního 

vlastnictví je jeho stále se zvyšující koncentrace v čím dál tím menším počtu rukou." 

(Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 32) 

"Opravdu, mediální giganti vlastní tak závratnou řadu zábavních 

a zpravodajských médií, že rozpětí jejich činností by překvapila spoustu čtenářů. Jelikož 

většina produktů nese jiné jméno než značku korporátního majitele, většina uživatelů 

médií nemá ponětí, že řada mediálních výstupů vlastní jediná korporace." (Croteau 

& Hoynes & Milan, c2012, s. 33-34, vlastní překlad) Čtenář, který neví, že většinu jemu 

dostupných listů vlastní jedna společnost, tak může nabýt mylného dojmu, že na určitou 

problematiku existuje zřetelný většinový názor, i když ve skutečnosti je tento názor 

hlediskem jen užší skupiny lidí, jen je častěji prezentován v okolí čtenáře. 

Kdo hlavně upozornil na vliv konglomerace médií, byl zpravodajský průmysl, 

který byl najednou nucen vytvářet zisk, což byl u zpravodajských redakcí nový 

a nezvyklý požadavek (Croteau & Hoynes & Milan, & Croteau, c2012, s. 43). 

Když je rozebírána otázka nebezpečí, které přináší koncentrace mediálního 

vlastnictví v souvislosti s ovlivňováním politického dění, bývá tato situace většinou 

automaticky spojována s totalitními systémy, kde je vliv státního vlastnictví na obsah 

mediálních produktů naprosto jasný. Ale v podmínkách kapitalistického trhu bývají 

hrozby pro demokratický chod společnosti spojené s koncentrací vlastnictví médií často 

přehlíženy (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 45). 

Doyle však upozorňuje, že vztah mezi koncentrací médií a pluralismem nemusí 

být tak přímočarý, jak se zdá být: "...velká organizace se může lépe uplatnit při zavádění 



16 

inovací produktů nebo při rozšiřování mediálních výstupů než menší organizace, 

můžeme tedy tvrdit i pravý opak: a to, že koncentrované vlastnictví ve skutečnosti 

zvyšuje míru pluralismu" (Doyle, 2002,s.13, vlastní překlad). Je to způsobeno tím, že 

díky nižšímu počtu konkurentů na trhu mohou být dostupné zdroje efektivněji využity, 

a tím je vyšší počet implementovaných inovací, které zvyšují míru inovací (ibid.).  

Kromě toho, i přes fakt, že bylo napsáno mnohé o možném vlivu mediálních 

magnátů na výkon médií, není snadné jednoznačně určit vliv jednotlivých vzorců 

mediálního vlastnictví na rozsah zveřejňovaných zpráv, a tak tyto teorie zatím nebyly 

empiricky prověřeny (Doyle, 2002, s. 13). 

Existuje několik způsobů, jak ke koncentraci médií dochází. Tyto způsoby 

koncentrace médií jsou označovány jako vertikální, horizontální, resp. diagonální, a tím 

poukazují na charakter koncentrace v rámci mediálního průmyslu. 

3.2.1 Vertikální koncentrace médií 

Vertikální integrace médií, někdy také označována za multimediální integraci, je 

běžnou formou koncentrace médií v rámci jednoho dodavatelského řetězce určitého 

typu médií. Může zasahovat po celé délce tohoto dodavatelského řetězce (Doyle, 2002, 

s. 13), tedy např. u hudebního průmyslu to znamená vlastnictví až všech stupňů výroby 

produktu od hledačů talentů, přes nahrávací studia až po rádia a divadla, která mediální 

produkt distribuují. 

"Je to tedy proces, kdy jeden vlastník získá všechny aspekty produkce 

a distribuce jednoho typu mediálního produktu", to mu umožňuje lepší a efektivnější 

způsob řízení daného mediálního produktu (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 40). 

Problém vertikální koncentrace médií dosahuje největšího významu v okamžiku, 

kdy jedna společnost ovládne jak výrobu, tak i cesty šíření mediálního produktu 

(Croteau & Hoynes & Milan, & Croteau, c2012, s. 40), neboť tehdy rozhoduje nejen 

o tom, co se bude šířit, ale i kde a kdy bude mediální produkt prezentován. 

  



17 

3.2.2 Horizontální koncentrace médií 

Horizontální koncentrace médií, nebo jak také bývá nazývána, monomediální 

koncentrace, označuje proces, kdy jeden vlastník získá více typů medií na určité úrovni 

dodavatelského řetězce (zpravidla např. televizní a rozhlasovou stanici, nebo 

rozhlasovou stanici a redakci novin) (Doyle, 2002, s. 13). 

"Při horizontální integraci, mediální konglomerát shromažďuje široká portfolia 

magazínů, televizních stanic, knižních nakladatelství, hudebních vydavatelství a dalších, 

které se pak vzájemné podporují při svých činnostech." (Croteau & Hoynes & Milan, 

c2012, s. 42) 

"….tento druh příležitosti pro křížovou propagaci je jedna z hnacích sil, které 

stojí za nárůstem horizontálně sloučených médií" (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, 

s. 42) 

"Obecně, propagace a marketing velice často ovládnou rozhodovací proces 

v rámci horizontálně integrovaných médií" (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 43), 

což vede ke kladení důrazu především na tvorbu zisku. 

3.2.3 Diagonální koncentrace médií 

Diagonální koncentrace označuje proces, kdy je sloučeno několik mediálních 

společností z různých mediálních sektorů do jedné (Doyle, 2002, s.13). Croteau, 

Hoynes a Milan charakterizují tento proces jako konglomeraci: "Znamená to, že 

mediální společnosti se stávají součástí mnohem větších korporací, které vlastní kolekci 

dalších společností, které mohou působit ve velice rozmanitých obchodních oblastech." 

(Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 38, vlastní překlad) Tyto konglomerace se 

rozrůstají zpravidla tím, že pohlcují své konkurenty (Croteau & Hoynes & Milan, 

c2012, s. 38). 

3.3 Určující faktory mediálního pluralismu 

Mezi hlavní faktory, které ovlivňují ať už pozitivně, či negativně, charakter trhu 

patří jeho velikost, různorodost dodavatelů, míra a způsoby slučování na trhu 

dostupných prostředků a rozmanitost vytvářeného mediálního obsahu. Vztahy mezi 

těmito jednotlivými faktory je velice komplexní, jak popisuje graf č. 1. 



18 

3.3.1 Velikost trhu 

Jak upozorňuje Gillian Doyle, schopnost trhu "uživit" určitou míru nabídky 

záleží na jeho velikosti (Doyle, 2002, s. 14). Míra pluralismu (jak vnějšího, tak 

i vnitřního) tedy bude u malého trhu obecně menší než u trhu velkého a naopak míra 

koncentrace je na malém trhu vyšší než na velkém. 

Je to dáno tím, že každý trh, i ten mediální, má jen omezené množství zdrojů, 

o které se aktéři na trhu musí podělit. Jak velké toto množství je, určuje síla a bohatství 

ekonomiky dané země, tedy ochota zákazníků spotřebovávat produkty vyrobené na 

tomto trhu. 

Tento nedostatek zdrojů na malém trhu pak může vést k nutnosti rozhodnout se 

mezi důrazem na pluralitu dodavatelů nebo na rozmanitost mediálního obsahu (Doyle, 

2002, s. 17). 

"Pluralismus závisí na dostupnosti zdrojů, které podporují vytváření a šíření 

velkého počtu různých druhů mediálních výstupů" - to znamená, že čím je trh větší 

a bohatší, tím větší míru rozmanitosti si může dovolit (Doyle, 2002, s. 15-16). Zároveň 

to znamená, že na malém trhuje tolerována mnohem větší míra koncentrace, než by byla 

možná v zemích s větším trhem. (Doyle, 2002, s. 16) 

Na evropských mediálních trzích je tato skutečnost jasně patrná. Účinek této 

skutečnosti se o to víc zvyšuje, pokud má země více oficiálních jazyků, jako např. 

Švýcarsko, v takovém případě je mediální trh náchylný ke koncentraci vlastnictví 

v rukách zahraničních dodavatelů. (Doyle, 2002, s. 16) 

Velké trhy přesto nejsou imunní vůči nechtěnému hromadění médií v rukách 

několika málo vlastníků. Problém koncentrace médií na velkých trzích souvisí 

s velikostí podílu, které jednotlivé společnosti mají, resp. jak velkou mocí nad trhem 

disponují jednotlivý vlastníci (Doyle, 2002, s. 16).  

Vztah mezi bohatstvím trhu a pluralismem však není tak jasný, jako je tomu 

u vztahu velikost trhu - pluralismus. 

Na jednu stranu existuje možnost, že by struktura trhu blížící se monopolu 

mohla přinášet větší obsahovou rozmanitost mediálních výstupů, než by tomu bylo 

možné na trhu s větším množstvím aktérů, a tím pádem i větším konkurenčním 



19 

zápasením (Doyle, 2002, s. 17). Je ale nutné si uvědomit, že monopolu se blížící tržní 

struktura  v sobě nese nebezpečí ohrožení pluralismus, kvůli hromadění moci do rukou 

jen malého počtu dodavatelů (Doyle, 2002, s. 17). 

Dále je možné, že větší trhy budou právě díky velikému publiku schopny 

podpořit strategie rozšíření mediálního obsahu, takže budou do mediálního obsahu 

začleněny i zájmy menšin dané společnosti. Ovšem menší mediální trh nemusí pokrýt 

zájmy tolika menšin jako trh velký, a tím pádem nepotřebuje pro vytváření mediálního 

obsahu tak velké zdroje (Doyle, 2002, s. 17).  

Jako možné řešení tohoto problému, Doyle zmiňuje možnost státních dotací, 

kterými by se zvýšilo množství zdrojů dostupných na trhu, což by mohlo vést ke 

zvýšení míry plurality na trhu (2002, s. 18). 

V Evropě dosud nebylo nalezeno optimální řešení, jak zabránit koncentraci 

mediálního trhu. Je to způsobeno hlavně rozdílnou velikostí a různou mírou bohatství 

jednotlivých zemí (Doyle, 2002, s. 18). 

3.3.2 Rozmanitost dodavatelů 

Jak píše Gillian Doyle, množství samostatných dodavatelů je jedním z klíčových 

faktorů, které mají vliv na pluralismus médií, protože čím vyšší je míra koncentrace 

trhu, tím rychleji dochází k úbytku dalších nezávislých podniků na trhu, a tím větší moc 

jednotliví velcí aktéři na trhu (2002, s. 18). Obecně platí, že vyšší stupeň koncentrace 

médií zvyšuje riziko, že vliv médií bude zneužit jejich vlastníky (Doyle, 2002, s. 20-

21). 

Vlastnit média však ještě automaticky neznamená mít vliv na obsah těmito médii 

vydávaných produktů nebo se snažit tento vliv získat (Doyle, 2002, s. 18). "Ne všichni 

vlastníci si přejí využít svůj vliv na obsah jejich médií, a pro ty, co chtějí, může být 

hlavní motivace spíš komerční než politická." (Doyle, 2002, s. 19, vlastní překlad) 

Vliv majitele na chod redakce se může projevit nepřímo nebo skrytě přes pozici 

editora - může jít o výběr určitých osob do klíčových pozic redakce, preference určitých 

zdrojů informací při tvorbě mediálního obsahu nebo způsoby distribuce (Doyle, 2002, 

s. 19).  



20 

V některých evropských zemích se toto riziko řeší pomocí dohod mezi redakcí 

a vlastníkem nebo prohlášení vlastníka o nezávislosti redakce, které mají zabránit 

nechtěnému zásahu vlastníka do chodu redakce. (Doyle, 2002, s. 20-21) 

Přesto je, vzhledem ke všem možnostem skrytého nebo nepřímého vlivu 

vlastníka, potřeba zavést specifická omezení mediálního vlastnictví (ibid.) Doyle píše: 

"Jelikož je problematické sledovat úmysly vlastníků médií, nebo plně kontrolovat jejich 

počínání v souvislosti s redakčními záležitostmi, jedný nejefektivnější způsob zajištění 

zdravé rozličnosti hlasů v médií je zabránit tomu, aby byla mediální moc 

monopolizována - např. zajištěním toho, že mezi poskytovateli médií bude řada 

autonomních a nezávislých organizací." (2002, s. 19, vlastní překlad) 

Doyle však zároveň upozorňuje na fakt, že vzhledem k tomu, že škála možností 

a příležitostí vlastníka nepozorovaně ovlivnit činnost redakce je nesmírná, je jen velice 

malá šance zavést taková opatření, aby se vlivu vlastníka na proces tvorby médií zcela 

zamezilo (Doyle, 2002, s. 19). 

3.3.3 Slučování zdrojů 

Vliv na obsahovou stránku pluralismu u médií má také výběr prostředků médií, 

ať už se jedná o to, jaký druh prostředků byl využit k jejich poskytování, nebo jak 

přesně byly tyto prostředky využity (Doyle, 2002, s. 22).  

Na mediálním trhu můžeme v současné době vypozorovat snahu minimalizovat 

náklady využíváním stejných zdrojů, např. tiskových agentur, redakčních zdrojů, resp. 

použití tzv. recyklace obsahu produktu. Tím dochází k tomu, že v různých denících 

nacházíme tytéž informace. V některých případech dochází k takovémuto slučování 

zdrojů i v případě konkurenčních médií. To vede k omezování rozsahu informací 

dostupných čtenáři. Je zde pak i důvod k obavám „o novinářskou rozmanitost a míru 

nezávislosti“ (Doyle, 2002, s. 23). 

3.3.4 Rozmanitost mediálního produktu 

Pro společnost je charakteristická různorodost zájmů jejích členů, a to zájmů 

politických, kulturních, ekonomických atd. Tomu odpovídá potřeba rozmanitosti typu 

informací, které média zprostředkovávají společnosti. „Rozmanitost v mediálním 



21 

obsahu reprezentuje hlavní aspekt politického a kulturního pluralismu (Doyle, 2002, 

s. 24). 

Na jedné straně lze očekávat, že větší počet vlastníků různých médií povede 

k rozmanitosti obsahu těchto médií. Předpokladem je ovšem to, že vlastníci nebudou 

využívat společné zdroje. 

Na druhou stranu může koncentrace vlastnictví paradoxně zvyšovat diverzitu 

mediálního obsahu, pokud je vlastníkem velká mediální společnost, která má dostatek 

zdrojů, aby pokryla ev. i zájmy menších společenských skupin, jejichž uspokojení bývá 

zpravidla ekonomicky nevýhodné, až ztrátové (Doyle, 2002, s. 24 -25). 

"Jelikož vztah mezi různorodým vlastnictvím a různorodostí výstupů je v jistém 

smyslu rozporuplný, omezení vlastnictví nemusí být dostatečné pro zajištění 

různorodosti výstupů." Bývají proto zapojeny další strategické nástroje, jejichž cílem je 

napomoci zvýšení plurality v rámci nabídky médií, jako např. zavedení zvláštních 

regulačních požadavků na určitý mediální produkt. Dále také existuje možnost podpory 

veřejnoprávního vysílání (Doyle, 2002, s. 25 -26). 

3.4 Důsledky koncentrace médií pro zpravodajství 

V současné době je stále větší tlak na zpravodajský sektor, aby vytvářel zisk. Jak 

upozorňují Croteau, Hoynes a Milan, tento tlak vede k tomu, že "šéfredaktoři novin, 

stále častěji vzdělávaní ve světě podnikání namísto zpravodajství, se více zaměřují na 

marketing" než na obsah zpráv (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 59), což se 

zákonitě musí projevit na kvalitě zpráv. 

Pro redakce novin jsou dostupné dva způsoby, jak mohou zvýšit své zisky, a to 

buď tak, že sníží své náklady, a nebo zvýší své příjmy zvětšením počtu svých čtenářů 

(Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 58). 

Snížení nákladů může vést ke snížení počtu novinářů v redakci, využívání 

novinářů a zaměstnanců produkce ve více redakcích, spadajících pod daného jednoho 

vlastníka. Dále to často vede také ke snížení rozpočtu dlouhodobé investigativní 

žurnalistiky, která je tak nucena informovat o menším počtu případů. Může dojít ke 

spoléhání se na úzký okruh tiskových agentur a na omezený počet institucí v hrsti 

velkých měst coby zdrojů informací, které jsou snadno dostupné a méně drahé. Dále se 



22 

informuje spíše o předem naplánovaných akcích, než o každodenních záležitostech, 

které je mnohem složitější a nákladnější pokrýt (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, 

s. 58). To všechno vede ke snížení rozsahu zpráv a zároveň i ke snížení kvality těchto 

zpráv. 

Druhá snaha o zvýšení dosahovaných zisků, tedy snaha o navýšení počtu čtenářů 

vede k přeorientování zpráv na lehký a zábavný styl. Zneklidňující nebo problematické 

informace totiž mohou mít za následek, že některé části čtenářstva ztratí o noviny ve 

prospěch tisku zaměřeného na zábavu, což má za následek zvýšení nákladů (Croteau 

& Hoynes & Milan, c2012, s. 59). 

Dalším nebezpečím, které v sobě nese koncentrace tisku do rukou jen pár nebo 

dokonce jen jednoho vlastníka, je vliv majitele listu na obsah zpráv. 

Tento vliv se může projevit již zmíněnou nadreprezentací určitých politických 

názorů nebo kulturních forem výstupů (těch které jsou v oblibě u mediálních vlastníků, 

ať už na komerčních nebo ideologických základech) a vyloučení ostatních názorů 

(Doyle, 2002, s. 26), což vede k tomu, že určité menšiny nebo sociální problémy nejsou 

schopny získat pozornost společnosti (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 48). Tato 

diskriminace určitých témat a názorů vede k tomu, že se tisk stává součástí procesu 

šíření nerovnosti ve společnosti, a zároveň napomáhá vlastníkům ovlivňovat veřejnou 

politiku (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 58) 

Vlastníci médií mohou tedy využít médií k systematickému šíření specifických 

názorů či chování, nebo je pomocí médií legitimizovat, stejně tak mohou jiné nežádoucí 

názory v médiích potlačit. Podobné je pro vlastníky možné využít média k šíření vlastní 

politické agendy, v případě, že se rozhodnou vstoupit na politickou scénu, což se může 

projevit jako velice cenná výhoda (Croteau & Hoynes & Milan, c2012, s. 45). 

  



23 

4. Vlastnictví médií v českém prostředí 

"Struktura základních českých novin se vyvinula v šedesátých letech a nijak 

zásadně se po další tři dekády do roku 1989 neměnila. Tato struktura sestávala z šesti 

českých a pěti slovenských národních deníků, a deseti regionálních deníků vydávaných 

v sedmi českých a třech slovenských regionech." (Media ownership and its impact on 

media independence and pluralism, c2004, s. 147, vlastní překlad) 

Po Sametové revoluci začalo obnovování českého mediálního trhu. Došlo 

k transformaci jak ekonomického a právního rámce, tak vztahů uvnitř médií, stejně jako 

mediálního obsahu (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2011, s. 368).  

Začátkem roku 1990 došlo k zákazu cenzury. Byl zrušen Federální úřad pro tisk 

a informace, který do té doby na média dohlížel a řídil cenzurování nechtěného obsahu. 

Vznikla Česká tisková agentura. Dále byl zrušen zákaz vydávání novin a časopisů 

soukromými osobami, což umožnilo privatizaci médií. (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 

2011, s. 369-370). Od té doby probíhaly změny na nově vznikajícím mediálním trhu 

velice rychle (Jirák, 2005, s. 44). 

Jak píšou Bednařík, Jirák a Köpplová pro období transformace v letech 1990 - 

1992 byla charakteristická vysoká míra tolerance k ne zcela legálním postupům při 

zakládání soukromých médií, neboť tento "mimoprávní" proces byl chápán jako součást 

odstátnění, tedy vytváření systému na státu nezávislých médií" (2011, s. 370) 

Proces odstátnění tištěných médií probíhal ve třech formách: 1) transformace 

stávajících titulů, 2) obnovení za socialismu zakázaných listů a 3) založení nových titulů 

(ibid.). 

Přeměna stávajících titulů probíhala tak, že zaměstnanci ve spontánním duchu 

doby převedli titul pod svou vlastní správu. Zároveň se však oficiálně distancovali od 

předchozího majitele listu, tedy státu. Posléze byly založeny akciové společnosti, ve 

kterých byly podílníky právě zaměstnanci (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2011, s. 371). 

Ovšem postupem času byla většina majoritních podílů transformovaných titulů prodána 

do rukou zahraničních investorů, kteří měli jednak více zkušeností s řízením médií 

a navíc měli potřebný kapitál pro modernizaci zastaralého vybavení redakcí a pro 

znovuvybudování distribuční sítě (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2011, s. 375-376).  



24 

Pro tyto tituly bylo charakteristické, že vycházely vstříc aktuálnímu zájmu 

čtenářů, a to grafickou úpravou. Často došlo i ke změně názvu listu (Bednařík, Jirák, 

& Köpplová, 2011, s. 371). Tímto procesem transformace prošla většina dnešních 

úspěšných listů, např. Mladá fronta Dnes - původně jen Mladá Fronta, Právo - pův. 

Rudé právo, stranický titul KSČ (Jirák, 2005, s. 44) nebo Hospodářské noviny 

(Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2011, s. 371). 

Do kategorie obnovování titulů patří ty listy, které byly za éry komunismu 

zakázány a zrušeny, a také ty tituly, které sice byly zakázány, ale vycházely jako 

samizdaty. Do této skupiny patří Lidové noviny, které byly chápány jako kulturní 

dědictví meziválečného Československa a jejichž obnovení bylo usnadněno tím, že 

koncem 80. let vycházely právě jako samizdat (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2011, 

s. 373). 

Poslední formou bylo zakládání nových titulů. V prvních dvou letech po 

Sametové revoluci došlo k založení velkého množství nejrůznějších titulů. Většina 

z nich byla charakteristická snahou o zaujetí jednoznačného politického postoje, 

zpravidla pravicového. Tito nové tituly se mezi sebou často spojovaly, měnily své 

názvy (např. Telegraf + Metropolitan – Metropolitní telegraf až nakonec Denní 

telegraf), ale nakonec většina z nich zanikla (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2011, 

s. 374).  

České deníky mají velmi podobné názory a politické zaměření. Většina 

národních listů zastává konzervativní a liberálně – ekonomické názory. Z uvedeného 

rámce vybočuje deník Právo, který je levicově (sociálně-demokraticky) orientován. 

Oblastní deníky se víceméně politicky nevymezují (Jirák, 2005, s.45). 

Z formálního hlediska lze české sdělovací prostředky považovat za svobodné 

a nezávislé. Je však potřeba zkoumat, tak jako v jiných státech vlastnickou strukturu 

a politické vlivy (Gawrecká, 2013, s. 13).  

Vstup zahraničních investorů na český mediální trh se datuje od poloviny 

devadesátých let dvacátého století. Ke změně tohoto typu vlastnictví dochází postupně 

od r. 2005, kdy nejvýznamnější pravicové deníky přecházejí pod české vlastníky. 

(Gawrecká, 2013, s. 14). Tento trend pokračuje až do současnosti. 



25 

V České republice existuje jen minimální omezení vlastnictví médií. Co se tisku 

týče, zde není žádné omezení, dokonce ani pro vstup zahraničních vlastníků na český 

trh (Media ownership and its impact on media independence and pluralism, c2004, 

s. 142). 

V současné době v české republice vychází 7 národních deníků a k tomu 71 

regionálních deníků (Úvod do tiskového trhu, © 2014). V zásadě všechna média jsou 

v současné době v soukromém vlastnictví. 

Mezi vlastníky významných českých deníků v České republice patří: 

- Andrej Babiš (MF Dnes, Lidové noviny, Metro – původně vlastnil František Savov, 

dnes Mafra – Babišův Agrofert)  

- Zdeněk Porybný a Ivo Lukačovič (Právo - Borgis - Porybný 60% akcií, Lukačovič 

33,6%) 

- Zdeněk Bakala (Hospodářské noviny – Economia, vlastní ještě Respekt Publishing) 

- Patrik Tkáč, Daniel Křetínský (Blesk, Aha!, Sport – původně vlastnil Ringier Axel 

Springier CZ, dnes Czech News Center Holding) (Aktuality, 2014)  

- Diekmann DE (Deník + 71 regionálních deníků, vydavatelství German 

Verlagsgruppe Passau, nakladatelství Vltava-Labe-Press)  

Většina českého denního tisku se do konce roku 2013 přesunula hlavně do rukou 

dvou českých podnikatelů: Zdeňka Bakaly a Andreje Babiše.  

Zdeněk Bakala, kterého v letošním roce časopis Forbes označil za jednoho 

z šesti nejbohatších Čechů (The World's Billionaires, 2014), v roce 1980 emigroval do 

Spojených států amerických, kde vystudoval University of California v Berkley a Tuck 

School of Bussiness na Darthmouth Colledge (Lundstrom, 2007). Poté pracoval pro 

investiční banky v New Yorku a Londýně (ibid.). Do České republiky se vrátil  v roce 

1991, když byl najat, aby  zde pomohl založil pobočky investiční banky Credit Suisse 

First Boston (ibid.). 

 O tři roky později založil vlastní firmu Patria Finance (Zdeněk Bakala, 

© 1996–2014), první investiční banku v České republice (Skupina Patria). Tato firma, 

zaměřená na finanční poradenství, byla konzultována při prodeji jak státních podniků, 

tak i při spravování majetku obcí a měst (Zdeněk Bakala, © 1996–2014). 



26 

 V roce 2000 Zdeněk Bakala prodal Patria Finance belgické bance KBC, 

která je v současné době vlastníkem např. ČSOB (ibid.). Na tomto prodeji údajně 

značně zbohatl (ibid.). 

 O čtyři roky později zakoupil skupinu Karbon Invest (jejíž součástí jsou 

Ostravsko-Karvinské doly (OKD), Metalimex, Českomoravské doly a Kovona 

Karviná), prostřednictvím firmy RPG Industries, jejímž je spoluvlastníkem (ibid.). Dále 

se prý chystá investovat do podobných podniků v zahraničí, pravděpodobně ve 

východní Evropě (Zdeněk Bakala, © 1996–2014). 

 V roce 2000 Zdeněk Bakala také poprvé projevil svůj zájem o média, kdy 

na krátkou dobu zakoupil  akcie TV3, které pak s prodělkem prodal (Klímová, 2008). 

 Šest let na to tento český podnikatel koupil většinový podíl Respekt 

Publishing a.s., což je vydavatel stejnojmenného týdeníku (ibid.). V roce 2008 získal 

taktéž většinový podíl v největším českém vydavatelství Economia, které specializuje 

na odborná ekonomická periodika a také je vydavatelem Hospodářských novin (Hroník, 

2013). Akcie odkoupil od německého vydavatelství Handelsblatt, které se rozhodlo 

opustit český mediální trh a hledalo tak kupce pro svůj podíl v nakladatelství (ČT24, 

2008). 

 Začátkem minulého roku nakladatelství Economia prodala svou 

slovenskou část Ecopress, jež vlastní titul Hospodárske noviny, Andreji Babišovi 

(Bakala posiluje v médiích. Kupuje portál Centrum a server Aktuálně.cz, 2013). V tu 

dobu také koupila společnost Centrum Holdings, provozovatele internetových portálů 

Centrum a Atlas (ibid.). 

 V oblasti politiky je Zdeňku Bakalovi vytýkáno, že v roce 2010 podpořil 

volební kampaně hned tří politických stran ODS, TOP 09 a VV značnou částkou 28,5 

milionu korun (Hroník, 2013). Později tyto politické strany vytvořily vládu společnou 

vládu, za což byly Deníkem Referendum označena za tzv. „Bakalovu koalici‟ (ČTK, 

2010). 

Český podnikatel Andrej Babiš slovenského původu byl časopisem Forbes 

označen za druhého nejbohatšího muže v ČR (The World's Billionaires, 2014). 



27 

 Když dokončil studia na VŠE v Praze, nastoupil do státního podniku 

PZO Chemapol Bratislava (Andrej Babiš, © 1996–2014). Od roku 1980 byl také členem 

KSČ (ibid.). Později byl zaměstnán jako delegát PZO Petrimex, jeho úkolem bylo 

zastupovat firmu v zahraničí.  

 Po Sametové revoluci se stal „ředitelem obchodní skupiny, která měla 

tehdy monopol na dovoz surovin pro výrobu hnojiv v Československu‟ (ibid.). „V roce 

1992, když bylo jasné, že se Václav Klaus a Vladimír Mečiar domluvili na rozdělení 

Československa, navrhl Babiš zřízení kanceláře Petrimexu v Praze. 25. ledna 1993 

z této kanceláře vznikl samostatný podnik AGROFERT, spol. s r.o.‟ informuje server 

Finančníci.cz. V současné době je Andrej Babiš jediným vlastníkem Agrofertu (Hýsek, 

2013).  

 „V současnosti je Agrofert akciovou společností a největším českým 

zemědělským, potravinářským a chemickým holdingem‟,  tvrdí server Finančníci.cz. 

Zároveň patří mezi dvacet největších firem střední a východní Evropy (ibid.). Do 

skupiny Agrofert patří např. mlékárna Olma nebo Kostelecké uzeniny (Vznik holdingu 

Agrofert, 2011). 

 V posledních dvou letech pronikl Agrofert i do oblasti médií. Jak již bylo 

uvedeno výše, v minulém roce zakoupil slovenský Ecopress s titulem Hospodárske 

noviny. Ecopress dále vydává řadu odborných periodik jako Týdeník Zdravotnícke 

noviny, Sestra, Investor nebo Obchod (Babiš posiluje v médiích. Od Bakaly koupil 

slovenské vydavatelství, 2013). 

 V České republice skupina Agrofert vlastní nakladatelství AGF Média, 

které vzniklo v roce 2011 (AGF Media, © 2011-2014). Pod tuto firmu patří síť 

regionálních bezplatných týdeníků 5+2 dny, tento titul byl vytvořen v červenci roku 

2012 (ibid.). Spekuluje se, že Andreji Babišovi má tento týdenník pomoci s kampaní 

jeho politické strany ANO 2011 v rámci voleb do parlamentu, Babiš však toto tvrzení 

odmítá (Chad, 2012). 

 Asi největší ohlas vzbudilo odkoupení nakladatelství Mafra skupinou 

Agrofert od německé firmy Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, ke kterému došlo 

v červnu minulého roku (Agrofert převzal vydavatelství Mafra, kam spadají 

i Lidovky.cz, 2013). Obchod byl schválen Úřadem na ochranu hospodářské soutěže 



28 

v srpnu téhož roku (ibid.). Pod nakladatelství  Mafra patří významné české tituly Lidové 

noviny, Mladá fronta DNES a deník Metro, včetně jejich internetových portálů (ibid.). 

Dále pak Mafra vlastní televizní stanici  Óčko a mobilního operátora MOBIL.CZ 

(ibid.). 

 Dalším Babišovým krokem v oblasti médií, jak se zdá, bude nákup 

rozhlasové stanice Rádio Impulz (Hroník, 2013). Také se spekuluje o tom, že by Babiš 

rád koupil televizní stanici TV Prima, která však zatím není na prodej (Veis, 2013).  

„Jde o hru, jakési ukazování svalů nebo o skutečný pokus vytvořit opravdové mediální 

impérium, byť pořád jen provinciální?‟ ptá se Jiří Hroník (Hroník, 2013). 

 V roce 2011 Andrej Babiš založil občanské sdružení Akce 

nespokojených občanů, ze kterého se postupem času stalo politické hnutí ANO 2011 

(Andrej Babiš, © 1996–2014). V minulém roce se ANO 2011 zúčastnilo předčasných 

voleb do Poslanecké sněmovny ČR. Politické hnutí mělo nečekaný úspěch (dá se říci, že 

volby vyhrálo), získalo druhý největší počet hlasů (18,65%) (Výsledky voleb v České 

republice, 2014). Následně společně s ČSSD a KDU-ČSL utvořilo koalici a sestavilo 

vládu. 

Andrej Babiš tak v současné době zastává post prvního místopředsedy vlády pro 

ekonomiku a post ministra financí a zároveň prostřednictvím skupin Agrofert vlastní tři 

z největších českých deníků, což je eticky choulostivá situace. 

Reakce na změny vlastníků významných českých titulů se různí. Nikdo není 

z nastalé situace nadšený, ale dále se komentáře k vývoji českého mediálního trhu dělí 

do dvou proudů: první z nich považuje současnou situaci za přechodnou nebo jen 

potenciálně nebezpečnou. Za to druhá část přistupuje ke vstupu podnikatelů jak do sféry 

médií tak i politiky za alarmující. 

Problémy související s novými vlastníky periodik se dají rozdělit do několika 

skupin. První z nich je vliv na kvalitu obsahu. ‟Náš nezávislý tisk s největším 

nákladem, který ale i s inzercí přestává být efektivní, je závislý jen na majitelích; jen 

elektronická média s menším nákladem stačí patrně vyrovnat méně reklam mecenáši. 

Andrej Babiš nebude muset tlačit redakce k bulváru, aby se zvýšil počet čtenářů 

a k vlídné tváři k inzerujícím,‟ (Peltrám, 2013) říká Antonín Peltrán.  



29 

Jaroslav Veis popisuje další způsoby, jak může důraz vlastníka na zisk negativně 

ovlivňovat kvalitu informací, přinášených médii: „Jen s mírnou nadsázkou lze říci, že 

kdysi uctívané (u nás převážně jen teoreticky) pravidlo, že každá zpráva musí být 

ověřena nejméně ze dvou zdrojů, pak nahradí nutnost vydolovat z každého zdroje 

alespoň dvě zprávy a ověřování nahradit kouzelným slůvkem ‚údajně‛ nebo ‚zdroj, 

který si nepřeje být jmenován‛.‟ (Veis, 2013) 

Ivo Čerman upozorňuje na fakt, že od ovládnutí Mafry Andrejem Babišem, 

došlo k jakési, jak to nazývá, „MAFROizaci‟, která se projevuje vydáváním stejných 

článků jak v MF Dnes tak i v Lidových novinách (Cerman, 2013).  

Jak uvádí Jan Jüptner, neshody redakce s novým vlastníkem také mohou vést 

k odchodu kvalitních novinářů, kteří odmítají propagovat názory svých zaměstnavatelů 

nebo zavírat oči nad jejich činností a nekriticky o ní informovat (Jüptner, 2013). 

Další problém je účast vlastníků médií v politické sféře. Ivo Čerman se podivuje, 

jak je vůbec možné, že došlo k tomu, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil 

koupi nakladatelství Mafra Andrejem Babišem, obzvlášť když se Babiš svými 

politickými ambicemi netajil (ibid.). Za vinu to dává faktu, že Úřad pro ochranu 

hospodářské soutěže na daný obchod pohlížel jen z ekonomického náhledu a nad 

politickými dopady se už nezamýšlel (ibid.).  

Právě vliv politických aktérů na objektivitu médií dělá českým novinářům 

a odborníkům největší starosti. V této souvislosti je často uváděn kontroverzní výrok 

šéfredaktora týdeníku Respekt Erika Taberyho, který prohlásil, že pozitivně hodnotit 

vlastníka listu by bylo nepatřičné, ale zároveň když nelze chválit, nelze ani kritizovat 

a tak Respekt se nebude k aktivitám Zdeňka Bakaly vyjadřovat (Hroník, 2013). 

Jan Jirák se však domnívá, že se vlivu Andreje Babiše nebo Zdeňka Bakaly na 

obsah médií nemusíme příliš obávat. Podle něj je nákup nakladatelství spíše "pojistkou 

do budoucna" a majitelé tak nemusí do dění v redakci zasahovat, ale samozřejmě 

možnost opaku nevylučuje (ibid.). Vliv, který podle něj budou Babiš s Bakalou 

pravděpodobně na média mít, bude spočívat v tom, že „určitý soubor témat nebo názorů 

na nějakou záležitost se v dobrém načasování objeví právě v těchto médiích, nebo že se 

něco nedozvíme pohledem z obou stran, ať už se bude týkat rozhodování politického 

nebo ekonomického charakteru.‟ (ibid.) „Ale to proti nynějšímu stavu nebude zase až 



30 

tak velký rozdíl,‟ (ibid.) dodává. Platí tedy varování Aloise Matušky, že při čtení 

jakéhokoliv článku máme mít stále na paměti, kdo daný list vlastní, a že názory 

a informace v tomto listu interpretované pravděpodobně tím či oním způsobem 

vycházejí vstříc zájmům vlastníků (Matuška, 2013). 

Dále se domnívá, že kromě pojistné funkce měl nákup médií další ekonomický 

podtext a to v rovině demonstrace síly podnikatelů (ibid.). Podle Jana Jiráka to může 

způsobit, že Babiše vyhledá více lidí jako spojence, co se politické scény týče (ibid.). 

Publicista Motejlek ale nahlíží na situaci jinak. Soudí, že současné rozložení 

vlastnictví médií je jen krátkodobá záležitost a v budoucnu může dojít ke značným 

změnám ve struktuře vlastnictví médií (Vojtěchová, 2013). 

Jan Jirák se navíc také domnívá, že účast některých mediálních magnátů 

v politice, nehraje zas až tak důležitou roli, důležité je samo vlastnictví velkých skupin 

médií (Hroník, 2013). 

Způsob, jak se redakce jednotlivých médií vyrovnaly s novými vlastníky, 

popisuje ve svém článku Koho chleba jíš, toho píseň zpívej? Jan Jüptner následovně 

(Jüptner, 2013).  

V případě Andreje Babiše se každý z titulů zachoval jinak: Lidové noviny se po 

krátkém odmlčení hned po změně vlastníka vrátily k původnímu přístupu k Andreji 

Babišovi, tedy k poměrně dost kritickému tónu (ibid.). Kromě toho si LN snažily 

zachovat odstup a přiznávaly Andreje Babiše, coby svého vlastníka jen v minimu 

případů. I když tedy nenastala změna v obsahu periodika, převzetí Lidových novin 

Babišem si vynutilo změny personální, a tak mnoho význačných komentátorů opustilo 

řady redakce LN (např. Tomáš Němeček, Martin Weiss, nebo původní šéfredaktor LN 

Dalibor Balšínek).  

Podobně se zachovala i Mladá Fronta Dnes, která si sice udržela neutrální tón 

v případě zpráv o Andreji Babišovi, kdy se informace týkaly hlavně politického 

působení jejich vlastníka, popř. objektivně kritizovala nedostatky kampaně. Za to však 

uváděla Babiše jako svého vlastníka poměrně často. 

Deník Metro se rozhodl pro vysoce neutrální postoj ke svému novému majiteli: 

pouze několikrát sporadicky konstatoval fakt, že nakladatelství Mafra patří slovenskému 



31 

podnikateli a podobně se ani příliš nezmiňoval o tom, že sám je zmíněným 

podnikatelem vlastněn. 

Dosti odlišný přístup zaujal regionální týdeník 5+2dny, který se o Babišovi 

zmiňoval pozitivně a často ho chválil. Nicméně nepovažoval za nutné příliš často 

upozorňovat na fakt, že jej Andrej Babiš vlastní. 

U Zdeňka Bakaly byla situace jiná. Všechny jím vlastněné tituly se systémově 

snažily vyhýbat se komentářům ohledně činnosti jejich vlastníka. Výjimkou byly pouze 

Hospodářské noviny a server Aktuálně.cz v rámci zpráv ohledně sporů spojených 

s firmami OKD, NWR a RPG. Na druhou stranu dosti zodpovědně informovali o faktu, 

že jsou vlastněny Zdeňkem Bakalou. 

Média vlastněná Jaromírem Soukupem se o záležitostech svého vlastníka moc 

nezmiňovaly, v případě, že ano, zachovávaly neutrální tón a neopomněli své čtenáře 

a diváky zároveň informovat, že miliardář Soukup je jejich vlastníkem. 

A jak by se dala současná situace řešit? Mediální analytik a bývalý ředitel 

Slovenské televize Radim Hreha soudí, že „koncentrace médií v rukou několika 

magnátů není v zájmu demokratické společnosti, nicméně v podmínkách tuzemského 

tržního kapitalismu je zřejmě nepostihnutelná, tudíž nezměnitelná.‟ (Hroník, 2013) 

Jediný, kdo podle něj může zmírnit vliv vlastníků na média jsou veřejné služby, neboť 

povaha vztahu redaktorů a jejich zaměstnavatelů, tedy vlastníků, je neměnná a redaktoři 

se vždy budou snažit udržet si přízeň svých vlastníků (ibid.). S tím souhlasí i Fabiano 

Goldo: „Je nutné, aby se v ČR založil kontrolní orgán, který bude aktivně hledat nejen v 

textu a obrazech skrytou reklamu, ale i kontrolovat účetnictví a zkoumat, zda příjmy za 

reklamu reálně odpovídají jednotlivým položkám v účetnictví. Rozhodně by také 

pomohlo, kdyby mezi šéfredaktory a novináři našli lidé s odvahou na tyto nekalé 

praktiky upozorňovat. Má-li někdo novinařinu jako své povolání a nikoli jen 

zaměstnání, nebude se takto prostituovat jenom proto, aby nepřišel o práci (Goldo, 

2011).  

„Jednou z možností je rozšíření snižujících se kompetencí Rady pro rozhlasové 

a televizní vysílání ve stylu nově založeného britského nezávislého regulačního orgánu, 

jenž by analyzoval činnost médií a tvrdě finančně postihoval neetické praktiky. Nový 



32 

dozorný orgán by měl býti teoreticky na médiích i politicích nezávislý,‟ (Hroník, 2013) 

dodává Hrena.  

Zároveň je ale v tomto ohledu značně skeptický, neboť právní úpravu musí 

schválit Parlament a ten je při současném složení vlády pod značným vlivem 

mediálních vlastníků. 

  



33 

5. Polské mediální prostředí  

Podobně jako v dalších zemích střední a východní Evropy bylo i v Polsku 

vlastnictví médií omezeno na základě vydávaných licencí. Do roku 1989 patřila drtivá 

většina polských médií pod dělnickou organizaci RSW Prasa-Książka-Ruch a veškerý 

obsah médií byl podroben stranické cenzuře (Adamski, 2011,s. 2).  

V roce 1989 začala transformace polských médií na principy tržního systému. 

V roce 1990 došlo ke zrušení zákonu o cenzuře (Adamski, 2011, s. 2). Když v roce 

1997 vešla v platnost nová ústava, byla v ní garantována svoboda tisku. V Polsku je tak 

zakázáno jakékoliv licencování tisku, stejně tak je zakázána cenzura (Adamski, 2011, 

s. 2). Polský trh se od té doby velice rychle mění a vyvíjí, je typický konsolidací 

a konvergencí (Adamski, 2011, s. 2). Příkladem těchto rychlých a častých změn je např. 

francouzský podnikatel Robert Hersant, který na polský trh vstoupil nedlouho po jeho 

transformaci a koupil významnou část polských deníků, které o jen o pár let později 

musel z finančních důvodů opět prodat (Media ownership and its impact on media 

independence and pluralism, c2004, s. 384). Podobný případ je i britská společnost 

Mecom, která vlastnila 21 polských listů, včetně několika deníků jako např. 

Rzeczpospolita, a několik online titulů, než je o pár let později prodala jiným 

investorům na polském trhu (Adamski, 2011, s. 7). 

Jako u ostatních států ve střední a východní Evropě, i v Polsku je jasná 

oligopolizace mediálního trhu - tedy jasná převaha zahraničních vlastníků nad 

domácími (Lipczak & Plizga-Jonarska, 2005, s.11-12). Převážnou většinu z nich tvoří 

německé společnosti: Verlagsgruppe Passau, Ringier Axel Springier. Dalším 

významných zahraničním investorem je Orkla Press se základnou v  Norsku (Adamski, 

2011, s. 6). Mezi německou společnost Passsauer Neue Presse (PNP) (od r. 1994 působí 

v Polsku) a norskou společnost Orkla Press jsou rozděleny téměř všechny regionální 

deníky.  

Verlagsgruppe Passau (polská pobočka Polskapresse Sp.z o.o.) vstoupila na 

polský trh v roce 1994 s cílem získat významné postavení na polském trhu regionálních 

deníků. Postupovala tak, že v regionech, kde již vlastnila některé tituly, skoupila 

všechny konkurenční listy, které pak buď zrušila, nebo je spojila do jednoho deníku. 

V současné době vlastní společnost Polskapresse Sp.z o.o. Vlastní regionální deníky 

Dziennik Baltycki, Dziennik Lodzki, Dziennik Zachodni, Express Ilustrowany, Gazeta 



34 

Krakowska, Glos Wielkopolski, Gazeta Wroclawska, Kurier Lubelski a Dziennik Polska, 

dále od roku 2013 vlastní deníky Gazeta Pomorza, Gazeta Pomorska, Gazeta 

Bialostocka, Wspolczesna, Poranny Kurier, Gazeta Lubuska, Nowa Trybuna Opolska, 

Echo Dnia, Dziennik Wschodni Nowiny, které odkoupila od Media Regionalne (Country 

Profile: Poland, © 2014).  

Švýcarská společnost Ringier Axel Springier působí na polském trhu již od roku 

1994. Vlastní v Polsku nejprodávanější deník Fakt (Lara, 2007, s. 400). Dále pod 

Ringier Axel Springier spadá sportovní deník Przeglad Sportowy (Country Profile: 

Poland, © 2014). Původně vlastnil i deník Dziennik, který však v roce 2009 prodal 

společnosti Infor Bizness (tento deník byl pak spojen s Gazeta Prawna) (ibid.). 

V současné době je společnost Ringier Axel Springier největší vydavatelskou 

společností v Polsku (ibid.). 

Orkla Press je norská firma, která vstoupila na polský trh již v roce 1990, a to 

s deníkem Dziennik Dolnoślaski. V roce 1994 rozšířila svou činnost i na několik 

regionálních deníků, které odkoupila od francouzského podnikatele od Roberta 

Hersanta, a také koupila vydavatelství deníku Rzeczpospolita Presspublica (Lara, 2007, 

s. 400). Později však toto vydavatelství přešlo nejdříve na britskou společnost Mecom 

(Adamski, 2011, s. 8) a později do vlastnictví polské Gremi Grupy (Country Profile: 

Poland, © 2014). V současné době fakticky spolupracuje s Polskapresse, která od Orkla 

Press v roce 2003 odkoupila dva wroclavské regionální deníky Slowo Polskie a Wieczór 

Wroclawia (Lara, 2007, s. 400).  

Gremi Grupa je polská společnost, která v roce 2011 od britské firmy Mecom 

odkoupila většinový podíl akcií vydavatelství Presspublica (zbylé akci vlastní 

Przedsiebiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita SA, což je polská státní organizace) 

(Country Profile: Poland, © 2014). Pod toto vydavatelství patří jeden 

z nejvýznamnějších polských deníků Rzeczpospolita, kromě něj vlastní také deník 

Gazeta Giełdy Parkiet” a regionální deník Życie Warszawy. Dále je vlastníkem 

společnosti Media Regionalne, které vydává devět regionálních deníků, dva regionální 

týdeníky a dva nezávislé listy (Adamski, 2011, s. 7). 

V Polsku dále působí švédská firma The Bonnier Business Press, která vlastní 

deník s bussinessovou tématikou Puls Biznesu. Kromě něj dále provozuje dva polské 



35 

odborné magazíny Puls Medycyny a Puls Farmacji a několik internetových titulů po 

celé Evropě (Adamski, 2011, s. 8).  

Specifickým znakem polského mediálního trhu je skutečnost, že každý z deníků 

je zaměřen na určitou část společnosti charakteristickou určitým specifickým politicko-

sociálním náhledem, např. Rzeczpospolita je silně konzervativní list, Nasz Dziennik se 

profiluje jako katolicko-národní (Lipczak & Plizga-Jonarska, 2005, s. 11-12). 

Co se velikosti obratu týče, denní tisk v polském vlastnictví si dokázal udržet 

silnou pozici na trhu. Mezi tituly s největším obratem patří Gazeta Wyborcza (Agora 

SA), Super Express (Murator SA) a Nasz Dziennik (Spes sp. z o.o.) (Huber, 2006, 

s. 58). 

Deník Gazeta Wyborcza patří jediné polské společnosti Agora SA, která je jako 

jediná domácí firma schopna se nákladem vyrovnat zahraničním investorům v Polsku 

(Lara, 2007, s. 400). Agora SA byla založena začátkem roku 1989 režisérem Andrzejem 

Wajdou a dvěma vůdci politické strany Solidarita, Paszyńskim a Bujakem, a tito tři 

muži ji vlastní i v současné době (Lara, 2007, s. 400). Jejich podílníkem je americký 

trust Cox Enterprises, který vlastní zhruba 12% akcií. Kromě listu Gazeta Wyborcza 

vlastní také druhý polský nejoblíbenější deník Metro (Country Profile: Poland, © 2014). 

Deník Super Express je vlastněn polskou společností Murator AS, která se jinak 

specializuje na odborné magazíny. 

Vydavatelem katolicko-nacionálního celostátního deníku Nasz Dziennik je 

společnost Spes sp. z o.o., jejímž vlastníkem je reverend Tadeusz Rydzyk (Stepinska, 

c2014, s. 215), zakladatel Fundacji Lux Veritatis. Je charakteristický kritickým 

přístupem k polské vládě, zejména k předsedovi vlády Donaldu Tuskovi a ministru 

zahraničí Radoslawu Sikorskému (Stepinska, c2014, s. 216).  

Co se vnitřního pluralismu týče, je situace v Polsku velice pozitivní - denní tisk 

postihuje veškeré spektrum  politických a sociálně-kulturních zájmů společnosti. Dají se 

zde vypozorovat tři strategie mediálních institucí: 1) snaha o tématickou specializaci, 

2) snaha o tématickou diverzifikaci (tedy pokrytí co nejširšího tématického spektra) 

a 3) snaha o regionální konsolidaci.  Problémem však do jisté míry zůstává ochrana 

žurnalistů před vlivem vlastníků, který se uplatňuje skrytě prostřednictvím pozice 



36 

šéfredaktora (Media ownership and its impact on media independence and pluralism, 

c2004, s. 369).  

Kocentrace vlastníků polských médií probíhá v rámci tří vzorců. Zahraniční 

vlastníci se specializují na monomediální expanzi. Naopak strategií domácích 

společností je snaha získat co nejvíce různých mediálních platforem (tisk, televizní 

a rozhlasové stani, online tituly, apod.), tedy vertikální koncentrace (např. společnost 

Agora SA). Třetí způsob koncentrace, tedy synergie médiálního a jiného průmyslu, není 

na polském mediálním trhu příliš častý. Tento trend konsolidace ovlivnil polský 

mediální trh hlavně snižováním počtu titulů polských novin (Media ownership and its 

impact on media independence and pluralism, c2004, s. 369). 

  



37 

6. Maďarské mediální prostředí  

Maďarsko bylo stejně jako Česká republika a Polsko do roku 1989 součástí 

východního bloku. Všechna média, včetně denního tisku, byla v té době pod vlivem 

vládnoucí komunistické strany. Koncem 80. let začalo docházet k uvolňování sevření 

vládnoucí strany. V roce 1986 vešel v platnost zákon, který umožňoval občanům založit 

si nakladatelství, pokud od státu získali k tomu potřebnou licenci (ostatní média však 

zůstala ve státním monopolu). Snaha znovu vytvořit v Maďarsku mediální trh začala 

v roce 1988. (Media ownership and its impact on media independence and pluralism, 

c2004, s. 192) 

O rok později se Maďarsko jako první stát Východního bloku odpoutalo od 

Sovětského svazu (Beke, © 1992-2014) a začalo transformovat svá média. Byl zrušen 

výše zmíněný zákon z roku 1986 o potřebě lincence pro založení nakladatelství a nová 

ústava garantuje svobodu tisku (Media ownership and its impact on media 

independence and pluralism, c2004, s. 192).  

Podobně jako v některých dalších státech Východního bloku i zde došlo ke 

spontánní privatizaci médií (Wyka, 2010). Postup zahraničních vlastníků lze 

charakterizovat jako monomediální expanzi, v Maďarsku za typický případ platí 

společnost Ringier (Klimkiewicz, 2009). 

Přesto, že byl vývoj po roce 1989 v Maďarsku, ČR i Polsku podobný, 

v současné době se maďarský trh velmi liší (Wyka, 2010). Je specifický hlavně 

převahou zahraničních vlastníků médií (Beke, © 1992-2014). Maďarsko s jeho 

44 denními tituly - 10 národními a 24 regionálními - si mezi sebou rozdělilo jen pár 

vydavatelů - Ringier Axel Springer (schválení sloučení firem Axel Springer a Ringier 

podléhá v Maďarsku schválení maďarského antimonopolního úřadu („Ringier Axel 

Springer Media AG”, © 2014)), WAZ, Ringier Axel Springer, Inform Stúdió Ltd - Funk 

Verlag, Daily Mail Group a Nemzet Lap és Könyvkiadó. Většina denního tisku tak je 

v současné době v soukromých rukou (Huber, 2006, s. 62). Pouze Axel Springer, resp. 

Ringier Axel Springer, a WAZ mají výsadní postavení na trhu. (Benfield & Raffay, 

© 2014) 

Schválí-li maďarské antimonopolní úřady sloučení výše zmíněných Ringier Axel 

Springer, bude tento vydavatel vlastnit nakladatelství, které jsou zatím oddělena: 



38 

a) Ringierovo Nakladatelství Népszabadság Rt. (Svoboda lidu spol.), které bylo 

založeno roku 1990 a jehož většinový podíl získal Ringier nedlouho poté. Pod toto 

nakladatelství spadá titul Népszabadság (Svoboda lidu) s levicovou orientací. Jak uvádí 

zpráva ESI, tento deník byl původně založen maďarskou Komunistickou stranou 

začátkem 40. let a do revoluce byl stranickým tiskem Maďarské socialistické dělnické 

strany (Magyar Szocialista Munkáspárt). Po revoluci bylo toto nakladatelství převedeno 

do vlastnictví Szabad Sajtó Alapítvángy, nadace pro svobodný tisk. V současné době 

však Szabad Sajtó Alapítvángy, u které se předpokládá spojení s MSZP, vlastní zhruba 

čtvrtinový podíl a většina (cca 68%) je v držení Ringieru („Communicating Europe: 

Hungary Manual”, 2010). Dále Ringier vlastní sportovní deník Nemzeti Sport (Beke, 

© 1992-2014). 

b) Regionální tituly, které vlastní Axel Springer. Jedná se o většinu regionálních 

novin v Maďarsku. Jsou to Békés Megyei Hírlap Új Dunántúli Napló , Jászkun 

Krónika/Új Néplap, Heves Megyei Hírlap, Nógrád Megyei Hírlap, Somogyi Hírlap, 

Petöfí Népe, Tolnai Népújság, a 24 Óra. (Benfield & Raffay, © 2014) 

Dalším významným zahraničním investorem je německá společnost 

Westdeutsche Allgemeine Zeitungsgruppe (WAZ), která vlastní maďarské 

nakladatelství Pannon Lapok Társasága. Tím je vlastníkem i následujících deníků: Zala 

Megyei Hírlap, Napló, Vas Népe a Fejér Megyei Hírlap/Dunaújvárosi Hírlap (Benfield 

& Raffay, © 2014). 

V současné době nejoblíbenější titul - deník Metropol, je součástí mezinárodní 

sítě Metro International Group („Communicating Europe: Hungary Manual”, 2010). 

Vlastní ho švédská společnost Modern Times Group (Beke, © 1992-2014). 

Pravicově orientovaný deník Magyar Nemzet je jedním z mála titulů 

v maďarském vlastnictví (Beke, © 1992-2014). Spadá pod nakladatelství Nemzet Lap 

és Könyvkiadó (Benfield, & Raffay, © 2014). Přesto, že byl tento deník založen 

začátkem minulého století jako konzervativní vlastenecký list, dokázal si udržet pozici 

kritika i za éry komunismu (samozřejmě byl nucen přizpůsobit se kontextu jedné strany) 

(„Communicating Europe: Hungary Manual”, 2010, s. 7). V současné době je jeho 

jediným vlastníkem Gábor Liszkay, který působí i jako šéfredaktor listu a udržuje silně 

konzervativní a patriotistický charakter titulu („Communicating Europe: Hungary 

Manual”, 2010, s. 7). 



39 

Deník Népszava byl  založen jako sociálně-demokratický list už v roce 1873, 

v době socialismu přešel pod odborové organizace a po revoluci si i přes častou změnu 

vlastnictví uchoval levicový charakter. V současné době ho vlastní bývalý komunistický 

funkcionář, dnešní předseda Maďarské sociálně demokratické strany a významný 

maďarský podnikatel László Kapolyi („Communicating Europe: Hungary Manual”, 

2010, s. 8). 

Regionální listy Hajdú-Bihari Napló, Észak-Magyarország a Kelet-

Magyarország jsou ve vlastnictví rakouské společnost Funk Verlag - Inform Stúdió Ltd 

(Benfield & Raffay, © 2014). 

Posledním zahraničním vlastníkem je britská Daily Mail group, rodinný podnik 

Rothmerů. Daily Mail Group stojí za britským listem The Daily Mail. V Maďarsku 

vlastní Lapcom Kft. (Huber, 2006, s. 62) a spadají pod ni dva regionální tituly Kisalföld 

a Délmagyarország/Délvilág (Benfield & Raffay, © 2014). 

Dále mezi denní tisk patří ještě tři drobné regionální tituly: Békés Megyei Nap, 

Komárom-Esztergom Megyei a Déli Hírek (Benfield & Raffay, © 2014). 

V Maďarsku také vycházejí dva deníky s ekonomickým zaměřením - Napi 

Gazdaság a Világgazdaság (Benfield & Raffay, © 2014). 

Gálik se domnívá, že se zahraniční vlastníci maďarských médií nesnaží 

zasahovat do každodenní činnosti deníků. Naopak u domácích vlastníků je vliv na obsah 

zpráv mnohem jasnější (Media ownership and its impact on media independence and 

pluralism, c2004, s. 215). Deníky s maďarskými vlastníky jsou silně politicky 

orientované a dá se říci, že navzájem stojí v opozici. 

V Maďarsku nejsou žádná právní omezení tisku domácího ani zahraničního, tisk 

není ani jakýmkoliv způsobem potlačován (Benfield & Raffay, © 2014). 

Maďarská vláda a politici pohlížejí na domácí tisk, když ne jako na nepřítele, tak 

alespoň podezřívavě. Neberou jej jako partnera, ale snaží se kritiku ze strany novin 

potlačit. Ovšem k zahraničním médiím není vztah maďarské vlády jiný (Benfield 

& Raffay, © 2014). 

Mihály Gálik, přední odborník na maďarská média, vyjadřuje zklamání 

z výsledku transformace médií v Maďarsku následovně: "Mohutné zahraniční 



40 

vlastnictví, upadající politický tisk a rostoucí počet bulvárních listů, vítězící komerční 

rozhlasové a televizní stanice, slabý sektor veřejnoprávního vysílání s minimální 

společnskou prestiží a nízkým tržním podílem, navíc velice rozdělená novinářská 

komunita - to jsou hlavní rysy současné mediální scény země." 2004 (Media ownership 

and its impact on media independence and pluralism, c2004, s. 192, vlastní překlad). 

  



41 

 

7. Srovnání  

Země Visegrádské čtyřky byly při svém vstupu do Evropské unie považovány  

za země spíše ekonomicky slabší. S počtem obyvatel přes 64 milionů (to představuje 

13 % z EU28), byl jejich celkový ekonomický výstup jen okolo 3,7 % průměru EU28. 

Byly však hodnoceny jako země s obrovským růstovým potenciálem.  

Hodnotíme-li období posledních deseti let, pak se ekonomiky zemí V4 v oblasti 

příjmů silně přiblížily ostatním zemím EU. Hrubý domácí produkt na obyvatele zemí 

Visegrádského uskupení měřený standardem kupní síly vzrostl ze 49 % průměru EU15 

v roce 2003 na 65 % v roce 2013.  

I v jiných ukazatelích, jako např. v indexu
1
 kvality života je zřejmý pokrok zemí 

V4. Většina zemí V4 za posledních 10 let poskočily v pomyslném žebříčku kvality 

života směrem vzhůru. 

 V posledních deseti letech patřila Česká republika a Polsko mezi pět zemí, jejichž skóre 

se zlepšilo nejvíce. V Maďarsku (hned po Řecku) došlo k nejvyššímu relativnímu 

zhoršení indexu kvality života.  

Porovnávané země tj. Polsko i Maďarsko patří mezi nejvýznamnější obchodní 

partnery České republiky. Jde o země se standardní tržní ekonomikou, i když s řadou 

specifik. Navíc jsou tyto země pro ČR blízké nejen teritoriálně, ale i kulturně. Obchod 

s nimi má dlouhodobou tradici a značný potenciál rozvíjet se i v budoucnosti. 

Jak se tyto skutečnosti projevily na mediálním trhu? 

Všechny tři země jsou silně národnostně homogenní, mají tak jen jeden oficiální 

jazyk, mají méně menšin. Proto je po médiích požadována nižší míra kulturní 

rozmanitosti mediálního obsahu.  

Mediální trhy České republiky, Polska a Maďarska úspěšně přešly z plánované 

ekonomiky na ekonomiku tržní. Vzhledem k tomu, že tyto trhy byly vytvořeny, resp. 

                                                           
1
 Index je sestaven z průměrného pořadí zemí v hodnocení 10 ukazatelů, které podle 

Eurostatu mají významný vliv na kvalitu života (jako je např. střední délka života, 

předčasné ukončení školní docházky, příjmová nerovnováha, rozdíl v platech mezi muži 

a ženami apod.). 



42 

znovu vytvořeny, teprve v roce 1990 jsou relativně mladé. Také mají společnou velice 

rychle se měnící strukturu (na trh neustále přicházejí, nebo ho opouštějí nové 

společnosti, ať už zahraniční či domácí) 

Jelikož mediální trhy vznikaly ve stejném období a všechny tři země byly 

předtím po několik dekád součástí Východního bloku, vývoj mediálních trhů těchto 

zemí je do jisté míry podobný. To se projevuje hned v několika rovinách, jednou z nich 

je již zmíněný "věk" a charakter trhu. 

Další z rovin je převaha zahraničních vlastníků na domácích trzích. Tento trend 

platil donedávna ve všech třech zemích, ovšem v České republice došlo v posledních 

letech k významné změně charakteru trhu, když se zahraniční investoři z českého trhu 

stáhli a české deníky nakoupili čeští podnikatelé. Je také nutno zmínit polskou firmu 

Agora SA, která tvoří výjimku na polském trhu - jako jediná domácí firma v Polsku je 

schopna rovnocenně konkurovat zahraničním vlastníkům. 

To, že na všech třech trzích po poměrně dlouhou dobu dominovali zahraniční 

vlastníci, vedlo ke specifickému způsobu rozvoje těchto trhů. Většina zahraničních 

investorů nechtěla příliš riskovat se zaváděním nových produktů, a tak dala přednost 

rozvoji těch médií, které koupila při svém vstupu na trh. Proto se zahraniční vlastníci 

snažili odkoupit všechny své konkurenty,, které pak buď sloučili nebo je zrušili. Tento 

přístup vedl ke snížení plurality mediálních trhů všech tří zemí.  

 



43 

8. Závěr 

Mou snahou bylo v práci popsat vlastnickou strukturu médií, a to denního tisku, 

se zvláštním důrazem na poslední období, kdy zejména v České republice dochází 

k výrazným změnám v této oblasti. Zaměřila jsem se především na otázku, v čem se 

struktura vlastnictví těchto médií změnila, nakolik struktura vlastnictví ovlivňuje 

svobodu médií, jejich nezávislost a důvěru čtenářů.  

Je zřejmé, že ve všech výše uvedených zemích prošla veškerá média vzhledem 

k nutné politicko-ekonomické transformaci, v rámci které došlo k převedení médií na 

principy tržního systému, zásadní změnou. Tisková média nebyla výjimkou. V současné 

době působí v této oblasti řada mediálních koncernů. Koncentrace vlastnictví médií se 

všemi výhodami i nevýhodami se tedy dotýká všech těchto tří postkomunistických 

zemí. Je zřejmé, že mediální koncerny se silným finančním zázemím mají na trhu 

dominantní postavení, jehož důsledkem jsou tendence k potlačení konkurenčního 

prostředí a znevýhodnění menších vydavatelů. V mnoha případech se jedná o zahraniční 

investory, což je do značné míry způsobeno tím, že po sametové revoluci neexistovaly 

ekonomicky silné domácí skupiny, které by mohly rozvoj médií zajistit. Nicméně je 

zřejmé, že se v oblasti mediálního průmyslu začínají v poslední době výrazně 

prosazovat i domácí investoři. Existují názory, že vlastnictví tiskových médií je 

v současné době ztrátové a nákup médií je motivován spíše hledisky osobními či 

politickými, což oslabuje nezávislost médií.  

Pokud jde o důvěru čtenářů v tisková média, lze situaci ukázat např. na 

průzkumu, který v České republice realizovalo v září 2013 Centrum pro výzkum 

veřejného mínění Akademie věd. Tento průzkum ukázal, že Češi důvěřují tisku (ale 

i televizi či rádiím) stále méně. Ve srovnání s důvěrou před deseti lety klesl stupeň 

důvěry o 22 procent, přičemž nejvýraznější pokles je od r. 2011 (Centrum pro výzkum 

veřejného mínění Sociologický ústav AV ČR , v.v.i, 2013). 

Je otázkou, zda tato reakce čtenářů není ovlivněna mimo jiné i tím, jak opatrně 

přistupují média k informování o kauzách, které se nějakým způsobem dotýkají 

mediálních magnátů, kteří je vlastní.  

Je zřejmé, že otázka vlastnictví médií vyžaduje stálou pozornost státu i celé 

společnosti, a to i s ohledem na rychle se měnící situaci na mediálních trzích. 



44 

Bibliografie 

AGF Media. (© 2011-2014). Retrieved from: http://www.mediar.cz/tema/agf-media/  

 (10. října 2013). Agrofert převzal vydavatelství Mafra, kam spadají i Lidovky.cz. Retrieved 

from: http://www.lidovky.cz/koncern-agrofert-dokoncil-veskere-d53-

/media.aspx?c=A131010_133909_ln-media_vam  

Aktuality. (14. 06. 2014). Retrieved from: http://www.mds.cz/aktuality  

Andrej Babiš. (© 1996–2014). Retrieved from: http://www.financnici.cz/andrej-babis  

Hýsek, J. (7.5.2013). Andrej Babiš: kdo to je a jak vzniklo jeho impérium. Retrieved from: 

http://investportal.cz/andrej-babis-kdo-to-je-a-jak-vzniklo-jeho-imperium  

Peltrám, A. (18.10.2013). Andrej Babiš jako tiskový magnát. Retrieved from: 

http://denikreferendum.cz/clanek/16632-andrej-babis-jako-tiskovy-magnat  

Babiš posiluje v médiích. Od Bakaly koupil slovenské vydavatelství. (12. dubna 2013). Retrieved 

from: http://ekonomika.idnes.cz/babis-posiluje-v-mediich-koupil-vydavatelstvi-ecopress-pjw-

/ekonomika.aspx?c=A130412_141504_ekonomika_fih  

Chad, V. (27. července 2012). Babišův týdeník 5+2 dny pokryl celou republiku. Retrieved from: 

http://www.lidovky.cz/babisuv-tydenik-je-distribuovan-ve-vsech-regionech-fxc-

/media.aspx?c=A120726_122217_ln-media_ziz  

Klímová, J. (1. září 2008). Bakala koupil noviny, dal za ně až dvě miliardy korun. Retrieved from: 

http://ekonomika.idnes.cz/bakala-koupil-noviny-dal-za-ne-az-dve-miliardy-korun-fhp-

/ekonomika.aspx?c=A080901_1037988_ekonomika_pin  

Bakala posiluje v médiích. Kupuje portál Centrum a server Aktuálně.cz. (29. 4. 2013). Retrieved 

from: http://byznys.ihned.cz/c1-59785970-bakala-posiluje-v-mediich-kupuje-centrum-holdings  

Bakala potvrdil koupi většinového podílu v Economii. (29. 8. 2008). Retrieved from: 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/media-it/26929-bakala-potvrdil-koupi-vetsinoveho-podilu-

v-economii/  

Communicating Europe: Hungary Manual: nformation and contacts on the Hungarian debate 

on EU enlargement. (December 2010). Retrieved from: 

http://www.esiweb.org/pdf/enlargement_debates_manual_hungary.pdf  

Country Profile: Poland. (© 2014). Retrieved from: http://www.mediadb.eu/en/data-base/eu-

laenderportraets/polen.html  

Jirák, J. (2005). Czech Newspapers Reviewed. New Presence: The Prague Journal of Central 

European Affairs(Spring).  

Vojtěchová, M. (17.9.2013). Čeští oligarchové z médií časem odejdou. Retrieved from: 

http://www.mediaguru.cz/2013/09/cesti-oligarchove-z-medii-casem-odejdou/#.Uzvj8Fc08zA  



45 

Bednařík, P., Jirák, J., &amp; Köpplová, B. (2011). Dějiny českých médií: od počátku do 

současnosti. (Vyd. 1., 439 s.) Praha: Grada.  

Deník Referendum Domov Domov Svět Umění Názory Víkend Váš Hlas Fórum Témata: Volby 

2010 ODS TOP 09 Věci veřejné Vláda všechna témata Přihlásit předplatitele Odebírat zpravodaj 

Klaus zve Nečase na Hrad, chystá se vznik Bakalovy koalice. (02.06.2010). Retrieved from: 

http://denikreferendum.cz/clanek/4021-klaus-zve-necase-na-hrad-chysta-se-vznik-bakalovy-

koalice  

Finding the right place on the map: Central and Eastern European media change in a global 

perspective. (2008). (301 s., Editor Karol Jakubowicz, Miklós Sükösd). Chicago: Intellect Books.  

Beke, D.. (© 1992 - 2014). Hungary. European Journalism Centre [online]. Retrieved from: 

http://ejc.net/media_landscapes/hungary  

Benfield, R., &amp; Raffay, Z.. (© 2014). Hungary Press, Media, TV, Radio, Newspapers. 

Pressreference.com [online]. Retrieved from: http://www.pressreference.com/Gu-

Ku/Hungary.html#ixzz2yD5nrkRo  

Goldo, F. (05.03.2011). Jaromír Soukup: Český Berlusconi nebo Rasputin?. Retrieved from: 

http://denikreferendum.cz/clanek/9359-jaromir-soukup-cesky-berlusconi-nebo-rasputin  

Matuška, A. (27. září 2013). Kdo je majitelem novin, jejich sponzoři a čí zájmy noviny podporují. 

Příkladem toho Babiš a Bakala. Pak bude méně překvapení. Retrieved from: 

http://www.czechfreepress.cz/blogy/kdo-je-majitelem-novin-jejich-sponzori-a-ci-zajmy-

noviny-podporuji-prikladem-toho-babis-a-bakala-pak-bude-mene-prekvapeni.html  

Jüptner, J. (11.11.2013). Koho chleba jíš, toho píseň zpívej?. Retrieved from: 

http://www.mediainfo.cz/clanky/koho-chleba-jis-toho-pisen-zpivej/  

Cerman, I. (05. 09. 2013). Konec liberálního tisku? Média po Babišovi. Retrieved from: 

http://blog.aktualne.cz/blogy/ivo-cerman.php?itemid=20878  

Baker, E. (n.d.) Media Concentration: Giving Up on Democracy.  

Baker, C., &amp; Baker, C. (2007). Media concentration and democracy: why ownership 

matters. (xiii, 256 p.) New York: Cambridge University Press.  

Filas, R., &amp; Płaneta, P. (2009). Media in Poland and Public Discourse. In Press freedom and 

pluralism in Europe: concepts and conditions. (pp. 141-163). Bristol: Intellect Books.  

Huber, S. (2006). Media Markets in Central and Eastern Europe: an analysis on media 

ownership in Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, 

Slovakia and Slovenia. Wien [u.a.]: LIT.  

Doyle, G. (2002). Media ownership: the economics and politics of convergence and 

concentration in the UK and european media. (1st pub., vii, 192 s.) London: SAGE Publications.  

Media ownership and its impact on media independence and pluralism. (c2004). (495 p.) 

Ljubljana, Slovenia: Peace Institute, Institute for Contemporary Social and Political Studies.  



46 

Wyka, A.. (24.1.2010). Media Privatization and the Spread of Foreign Ownership in East Central 

Europe. Http://pl.ejo-online.eu/ [online]. Retrieved from: http://pl.ejo.ch/wp-

content/uploads/Media%20Privatization%20and%20the%20Spread%20of%20Foreign%20Own

ership.pdf  

Croteau, D., Hoynes, W., Milan, S., &amp; Croteau, D. (c2012). Media/society: industries, 

images, and audiences. (4th ed., xix, 395 p.) Thousand Oaks, Calif.: SAGE.  

Veis, J. (10.07.2013). Nebezpečný mediální magnát Babiš?. Retrieved from: 

http://denikreferendum.cz/clanek/15933-nebezpecny-medialni-magnat-babis  

Adamski, A. (2011). Press market in Poland A.D. 2010. In: CeON Repository. Retrieved from: 

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/312/adamski%20press%20market%20in%

20Poland.pdf?sequence=1  

Ringier Axel Springer Media AG. (© 2014). Retrieved from: 

https://www.linkedin.com/company/ringier-axel-springer-media-ag?trk=top_nav_home  

Skupina Patria. Retrieved from: http://www.patria-finance.cz/home/skupina.asp  

Klimkiewicz, B. (2009). STRUCTURAL MEDIA PLURALISM AND OWNERSHIP REVISITED: THE 

CASE OF CENTRAL AND EASTERN EUROPE. Journal of Media Business Studies, Vol.6(Issue 3), 

p43-62.  

Hroník, J. (1. 12. 2013). Temný dopad na demokracii. Experti o Babišově a Bakalově mediálním 

impériu. Retrieved from: http://www.parlamentnilisty.cz/arena/tema/Temny-dopad-na-

demokracii-Experti-o-Babisove-a-Bakalove-medialnim-imperiu-295396  

Lara, A. (2007). The Polish Media Landscape. In European media governance: national and 

regional dimensions. (1st pub., pp. 399-410). Bristol: Intellect.  

The World's Billionaires: ThRichest People On The Planet 2014. (2014). Retrieved from: 

http://www.forbes.com/billionaires/#tab:overall_country:Czech%20Republic  

McQuail, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. (Vyd. 4. rozš. a přeprac., 639 s., 

Překlad Hana Antonínová). Praha: Portál.  

Úvod do tiskového trhu. (© 2014). Retrieved from: http://www.mediaguru.cz/typy-

medii/tisk/uvod/  

International Visegrad Fund. (© 2000–2014). Visegrad Group. Retrieved from: 

www.visegradgroup.eu  

Vlastníci českých médií. (17.6.2014). Retrieved from: 

http://www.mediaguru.cz/infografiky/vlastnici-ceskych-medii/#.U-MVw2Nsv6o  

 (2014). Výsledky voleb v České republice: Volby do Evropského parlamentu 2014. Retrieved 

from: http://volby.idnes.cz/  



47 

Vznik holdingu Agrofert. (20. 9. 2011). Retrieved from: 

http://www.mapovani.cz/podkapitola/vznik-holdingu-agrofert/179  

Gawrecká, D. (2013). Who Watches the Watchmen?: Risk Perception and Security vs. the 

Privacy Dilemma in the Czech Press. Prague: Institute of Sociology, AS CR.  

Lipczak, A., &amp; Plizga-Jonarska. (srpen 2005). Youth and media in transition societies - Case 

of Poland. Institut für Auslandsbeziehungen. Retrieved from: 

http://cms.ifa.de/fileadmin/content/media_im_pakt/downloads/ifaStudy_Poland.pdf  

Zdeněk Bakala. (© 1996–2014). Retrieved from: http://www.financnici.cz/zdenek-bakala  

Lundstrom, M. ([2007]). Zdeněk Bakala. Retrieved from: http://www.nadacezb.cz/zdenek-

bakala.html  

 

  



48 

 

Přílohy 

graf č. 1 

 

(Doyle, 2002, s.15)  

 

 

 


