
Posudek oponenta 

Bakalářské práce Daniela Vojnoviće 

„Jugoslávie v reflexi českého protektorátního tisku 1941–1943“ 

Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta  

Katedra jihoslovanských a balkanistických studií 

 

Daniel Vojnović se ve své bakalářské práci zabýval reflexí jugoslávských událostí 

v letech 1941–1943 ve vybraných denících, které vycházely za Protektorátu. Za hlavní cíl si 

vytkl zjistit, s jakou mírou objektivity prezentovaly dané tiskoviny klíčové události na 

jugoslávském území v letech 1941–1943. Na tento vytyčený záměr se pak vázal úkol doložit 

na základě analýzy textů rozšířenou cenzuru a interpretační nesrovnalosti protektorátních 

novin.  

Hned na začátek musím konstatovat, že se mu podařilo se stanoveným úkolem 

vypořádat pouze částečně. Již v samotném úvodu jsou předznamenány některé nedostatky 

celé práce. Autor na třech stranách textu řetězí opakovanou tezi, že se hodlá „zaobírat 

prezentováním událostí, které byly reflektovány ve vybraných protektorátních denících“. 

Mezi periodika, která si zvolil ke svému výzkumu, patřily České slovo, Národní politika a 

Venkov. Volba tedy padla na tiskoviny rozdílné politické orientace, kvůli čemuž šlo navzdory 

všeprostupující nacistické cenzuře očekávat jisté odlišnosti a drobné nuance v interpretaci 

reflektovaných událostí. Pro takto nastavené téma by bylo záhodné, aby autor důsledněji 

vymezil v kapitole věnované tisku v Protektorátu detailnější strukturu protektorátních médií a 

precizněji zdůvodnil vlastní výběr daných tiskovin. Jeho charakteristika mediálního prostředí 

před a během Protektorátu je polopatická a vesměs spočívá ve vyjmenování příkladů titulů 

tištěných médií, aniž by je hluběji hodnotil. 

Další kritická připomínka se týká faktu, že autor nikterak nezdůvodňuje vymezení 

časového rámce práce (tj. let 1941–1943), v němž realizuje výzkum reflexe dění 

v jugoslávském prostoru. Z tohoto časového vymezení ale Vojnović v úvodních pasážích 

místy vybočuje a věnuje se i skutečnostem, které dobové ohraničení předcházely či 

následovaly. Současně ale v úvodu předesílá, že ¨“účel i rozsah práce … neumožnoval 

sledovat všechny události tohoto období, proto sledoval zejména události v 1. polovině roku 

1941, kdy předpokládal velmi velký zájem protektorátních deníků o jugoslávské události“ (s. 

8). Autor tak nejenže nedůsledně argumentuje časové ohraničení práce 1941–1943, ale rovněž 

svou ústřední pozorností na období roku 1941 vyvolává otázku, zdali nebylo nosnější se 

v práci soustředit pouze na toto období a text tak zbytečně netříštit. Podkapitoly věnované 

rokům 1942 a 1943 jsou o poznání strožejší, a to nejen svým rozsahem, ale i komentovaným 

obsahem, který zároveň naznačuje, že dění v Jugoslávii netvořilo v těchto dvou letech 

v protektorátním mediálním prostředí prioritu.  

Z hlediska formální struktury je práce rozčleněna do tří stěžejních kapitol. Po úvodním 

stručném nástinu tisku v Protektorátu („Tisk v Protektorátu Čechy a Moravava“) se Vojnović 

věnuje historickému exkurzu vývoje událostí v NDH a v Srbsku v letech 1941–1943 („Nástin 

událostí v jugoslávských zemích v letech 1941–1943“). Ústřední část práce tvoří se 

započtením úvodu v pořadí čtvrtá kapitola, která chronologicky rozčleněná na tři podkapitoly 

rozebírá reflexi událostí v Jugoslávii protektorátním tiskem („Události v Jugoslávii 

reflektované protektorátním tiskem v letech 1941–1943“). Poněkud zavádějící je však vlastní 

název práce „Jugoslávie v reflexi českého protektorátního tisku 1941–1943“. Výraz 

Jugoslávie nekoresponduje s většinovým obsahem práce, která se sice věnuje Jugoslávii, ale 

převážně v době, kdy tento státní útvar rozdělený mezi okupační síly formálně neexistoval. 

Na práci Vojnoviće lze vyzdvihnout její heuristickou základnu. Text byl postaven 

především na primárních zdrojích, a to konkrétně tří jmenovaných tiskovin, které vycházely i 

v době Protektorátu. Ocenění rovněž zaslouží skutečnost, s jak objemnou materií novinových 



textů musel pracovat během realizace výzkumu vytyčenému v rozsahu tří let. V kombinaci s 

využitou relevantní sekundární literaturou lze tudíž konstatovat, že bakalářský projekt má 

solidní pramennou základnu.  

V tomto místě se však dostávám ke své stěžejní kritické poznámce. Bakalářská práce 

(a především její ústřední kapitola) je spíše než analýzou reflexe událostí v Jugoslávii 

z vybraných novinových textů jakousi jejich deskriptivní kompilací. Vojnović seskupuje ke 

zvoleným událostem vybraná tvrzení z novin, s jejichž pomocí se snaží utvořit mozaiku, s 

jakou byly jugoslávské události protektorátním tiskem interpretovány. Výsledkem je však 

spíše vcelku plochý popis obsahu zvolených článků jdoucí po sobě za sebou chronologicky, 

než jejich hlubší rozbor. Autor je dále nekomentuje, nezasazuje do kontextu, nehodnotí, 

postupuje mechanicky podle časové osy. Nedaří se mu v práci dostatečně konfrontovat 

zkreslenou situaci podávanou v protektorátních denících s realitou. Přesto však vybranými 

ukázkami alespoň dokumentuje, jak fungovala cenzura v rámci nacistické propagandy, jak 

byly informace z jugoslávského prostoru účelově dezinterpretovány, zamlčovány, či přímo 

fabulovány.  

 Stylistické zpracování práce je na průměrné či spíše podprůměrné úrovni. Bakalářská 

práce by si zasloužila mnohem důkladnější závěrečnou redakci textu. Obsahuje velké 

množství překlepů, chyb, nesrozumitelností, generalizací, prázdných klišé a opakujících se 

sloves, tvrzení, či jejich pouze nepatrně pozměněné variace. Uveďme konkrétní příklady. Jako 

přespřílišná generalizace se jeví autorovo tvrzení, že „chorvatské obyvatelstvo bylo na rozdíl 

od srbského národa velmi vstřícné vůči Velkoněmecké říši“ (s. 32). Vojnović v textu např. 

vymezuje zbytečně dvakrát rozdíly mezi komunistickým a nekomunistickým odbojem s tezí o 

vypuknutí občanské války (s. 19–20 a 21–22) (jak v kapitole věnované vývoji v NDH, tak 

v podkapitole zabývající se popisem událostí v Srbsku). Některé teze v jeho práci jsou navíc 

zcela identické: např. „Chorvaté shodně jako Slovinci tvrdili, že by bylo rozumné přistoupit k 

Paktu tří, Srbové v čele s předsedou vlády Cvetkovićem zastávali ale opačný názor“ (s. 15) a 

„Chorvaté shodně jako Slovinci tvrdili, že by bylo rozumné přistoupit k Paktu tří, Srbové v 

čele s Cvetkovićem zastávali opačný názor“ (s. 25). Autor v celé práci směšuje výrazy „kvůli“ 

a „díky“ (např. s. 10, 15, 20, 34, 48). Mezi příklady častého opakování určitého výrazu lze 

uvést: „Předmětem zkoumání této práce byly události, které se odehrávaly na území právě 

těchto dvou nově vzniklých území“ (s. 7). „Velmi brzy také vláda NDH začala zavádět svůj 

politický program. Priorita ustašovské vlády byla zavést „nový pořádek“, tj. stejný model, 

který byl zavedený v Německu a Itálii – kult národa, státu a vůdce“ (s. 18). Číslovky uvádí 

často číslem a nikoliv slovně (např. s. 31). Mnohé z chyb a překlepů navíc v dnešní době lze 

odstranit za pomocí textového editoru v rámci programu Office Word.  

K textu mám dále několik konkrétních poznámek. Úvodní zdůvodnění výběru 

vhodných periodik, jež budou následně analyzovány, je v průběhu práce oslabeno několika 

autorovými konstatováními. Na s. 23 Vojnović tvrdí, že „většina článků v následující analýze 

byla deníky pouze přepsána, respektive texty nebyly vlastní. Citovány byly především 

informace z ČTK, německých agentur nebo v některých případech i dalších zahraničních 

zdrojů“ (autor to samé opakuje i v závěrečném shrnutí roku 1941 na s. 40). Na s. 31 se 

Vojnović věnuje projevu Hitlera v souvislosti s útokem na Jugoslávii. Konstatuje zde, že 

„projev byl však pouze přepsán, autoři si s jeho hlubším rozborem nedali přílišnou práci. 

Redaktoři tak fakticky zprostředkovali čtenáři prohlášení, které se nikterak nemohlo lišit od 

záznamu z rozhlasu“. Podobně na s. 34 uvádí, „jak již bylo typické pro redaktory 

protektorátních deníků, i v tomto článku (projevu Ante Paveliće, pozn. oponenta) bylo 

zapomenuto čtenáři vysvětlit nebo alespoň přiblížit osobnosti nebo události, které byly 

jmenovány ve zprávě. Informace byly pouze jednoduše přepsány.“ Na jiném místě autor 

uvádí, že „ve většině článků (které vycházely v rozličných periodikách na počátku roku 1941 

o Jugoslávii) nedocházelo k větším úpravám“ (s. 23). Vojnović také udává, že „pokud si 



čtenář kupoval pouze jeden druh deníku, nepřišel takřka o žádné informace, protože zprávy ve 

všech denících byly převážné totožné“ (s. 31). Jinde je zase poněkud matoucí jeho tvrzení, že 

„autor (článku o názorech Bělehradu na vývoj událostí na Balkáně z března 1941, pozn. 

oponenta) ve zprávě pouze vyjadřoval svůj názor“ (s. 25). Na základě těchto vybraných 

tvrzení se nabízí otázka, jaký smysl tedy má autorem zvolená kategorizace protektorátního 

tisku? Poskytl výběr tří rozličných tiskovin prostor k plastičtější intepretaci? A šlo v novinách 

o přepsané názory z agenturních zpráv, či o názory konkrétních autorů? Vojnović navíc až na 

tři výjimky cituje vždy pouze název článku, datum a noviny bez uvedení případného jména 

autora. U zmíněných výjimek zase nevysvětluje, proč je oproti všem dalším odkazům uvádí 

vlastním jménem. Tak na s. 29 uvádí v rámci odkazu na článek v Národní politice přímo 

konkrétního autora A. Hrušku, podobně činí na s. 50 (odkaz na autora M. A. Brickiuse) a na s. 

52, kde odkazuje na autora pod iniciály F. P. Ze všech výše uvedených vyjádření spíše jasně 

plyne potvrzení úvodního tvrzení Vojnoviće, že v Protektorátu podléhaly deníky úplné 

německé kontrole, neměly prostor pro tvůrčí psaní a svébytnou interpretaci mezinárodního 

dění. Tyto zjevně absentující znaky svobodných médií Vojnović ve svém textu přesto 

soustavně artikuluje a vrací se k nim. V interpretaci událostí v rozdělené Jugoslávii 

protektorátními médii rovněž opakovaně poukazuje na zjištění, která zcela zjevně vyplývala z 

nastavení nacistické propagandy (tj. především negativní vyhraněný postoj k Židům a 

cikánům, bolševismu, britské politice, či naopak pozitivní vidění NDH a chorvatského 

národa). 

V některých pasážích se před čtenářem objevují další nesrozumitelnosti: např. na s. 28 

Vojnović konstatuje, že „čtenář tak mohl z tisku pochopit, že protektorátní tisk byl prozatím 

názorově (k státnímu převratu v Jugoslávii, pozn. oponenta) nerozhodný“ (s. 28). Znamená to 

tedy, že tisková média mohla zastávat vlastní názor, či byla nerozhodná proto, že jasné 

stanovisko ještě nezaujal Berlín?  

Navzdory výše uvedeným kritickým připomínkám přesto soudím, že bakalářská práce 

D. Vojnoviće by měla být doporučena k obhajobě s hodnocením dobře – 3. 

 

 

V Praze 25. 5. 2015       PhDr. Ondřej Žíla, Ph.D. 

        oponent práce 

 

 

 

 


