
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 
FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 
Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

  
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Ondřej Vyhnanovský 
 
 
 
 
 
 
 

Jan Zelenka a jeho působení ve funkci 
ředitele Československé televize v letech 

1969-1989 
 
 

Bakalářská práce 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Praha 2009 
 

- 1 - 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Autor práce: Ondřej Vyhnanovský 

Vedoucí práce: PhDr. Petr Bednařík Ph.D. 

Oponent práce:  

Datum obhajoby: 
 
Hodnocení: 

- 2 - 



 
 

Bibliografický záznam 
VYHNANOVSKÝ, Ondřej. Jan Zelenka a jeho působení ve funkci ředitele 

Československé televize v letech 1969-1989. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta 

sociálních věd, Ústav komunikačních studií a žurnalistiky, 2009. 56 s. Vedoucí 

bakalářské práce PhDr. Petr Bednařík, Ph.D.  

 

Anotace 
Bakalářská práce „Jan Zelenka a jeho působení ve funkci ředitele Československé 

televize v letech 1969-1989“ pojednává o jednom z hlavních představitelů normalizace 

v československých médiích, českém novináři a politikovi Janu Zelenkovi. Shrnuje jeho 

život a profesní kariéru novináře a politika již před rokem 1968, od vysokoškolských 

studií, přes jeho působení v listu Večerní Praha, v ČTK, v časopisu Květy i nepovedené 

působení v Literárních novinách. Především se ale zaměřuje na období od srpna 1968 

do července 1989, kdy Jan Zelenka působil ve funkci ústředního ředitele 

Československé televize. Nahlíží na jeho činy, které v této funkci učinil a na situaci, 

která v Československé televizi v době jeho funkčního období v televizi vládla. 

V neposlední řadě také obecně charakterizuje situaci i v ostatních československých 

médiích v době normalizace. 

 

Annotation 
Bachleor thesis „ Jan Zelenka and his activity in office of the director of Czechoslovak 

television in years 1969-1989 “ deals with one of the leading representatives of 

normalization in Czechoslovak media, Czech journalist and politician Jan Zelenka. It 

summarizes his life and profession career of journalist and politician before year 1968 

from his university studies, working in evening paper Večerní Praha, Czech News 

Agency, magazine Květy and his unsuccessful leadership of Literární noviny. But in the 

first place it focuses on period from August 1969 to July 1989 when he was central 

director of Czechoslovak television. It looks back to deeds he made in his function and 

to situation in Czechoslovak television during his term of office. Last but not least it 

generally describes situation in Czechoslovak media. 

 

- 3 - 



Klíčová slova 
Jan, Zelenka, normalizace, Československá televize, média 

 

Keywords 
Jan, Zelenka, Normalization, Czechoslovak television, media 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 4 - 



 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Prohlášení 
1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval/a samostatně a použil/a jen 

uvedené prameny a literaturu. 

2. Tato bakalářská práce má 67 927 znaků, bez anotací a příloh 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna veřejnosti pro účely výzkumu a studia. 

 

 V Praze dne  Ondřej Vyhnanovský 

 

- 5 - 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Poděkování 
Na tomto místě bych rád poděkoval PhDr. Gustavu Erhartovi z archivu České televize a 

také vedoucímu práce PhDr. Petru Bednaříkovi Ph.D. za jeho rady a připomínky. 

- 6 - 



   
 

 

Obsah 
 

OBSAH............................................................................................................................. 3 

ÚVOD............................................................................................................................... 4 

JAN ZELENKA PŘED NÁSTUPEM DO ČESKOSLOVENSKÉ TELEVIZE....... 7 

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA NORMALIZACE V ČESKOSLOVENSKÝCH 
MÉDIÍCH ...................................................................................................................... 12 

PŮSOBENÍ JANA ZELENKY VE FUNKCI ŘEDITELE ČESKOSLOVENSKÉ 
TELEVIZE V LETECH 1969 - 1989 .......................................................................... 21 

ZÁVĚR........................................................................................................................... 31 

SUMMARY ................................................................................................................... 33 

PRAMENY A LITERATURA..................................................................................... 35 

SEZNAM PŘÍLOH....................................................................................................... 37 

PŘÍLOHY...................................................................................................................... 38 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3



 

Úvod 

 
 O dr. Janu Zelenkovi jsem poprvé slyšel na přednášce PhDr. Petra Bednaříka 

Ph.D. a PhDr. Jakuba Končelíka Ph.D. o novodobé historii médií. Důvodů, proč jsem si 

jako téma své bakalářské práce vybral právě osobu a činnost Jana Zelenky, bylo hned 

několik. Především mě ovšem zaujalo, že i když o normalizaci v československých 

médiích bylo napsáno poměrně velké množství různých prací, žádná se nevěnovala Janu 

Zelenkovi. Nebo přinejmenším určitě ne v té míře, kterou by si dle mého názoru 

zasloužil. Samozřejmě, z dnešního pohledu to není nijak kladná postava, ale v historii 

Československé televize a československých sdělovacích prostředků má velice 

významnou úlohu. Zajímalo mě, proč tomu tak je a tak jsem si po konzultaci s PhDr. 

Bednaříkem vybral toto téma pro svou práci. 

Při shromažďování podkladů pro mou práci jsem ale od počátku začal narážet na 

různé překážky. Soudě podle významnosti osoby Jana Zelenky jsem očekával, že hlavní 

oporou mé práce bude odborná literatura. Přes všechno zde vyjmenované o něm ale 

v publikacích zaměřených na média a jejich historii není moc informací. Při hledání 

zdrojů pro mou práci jsem nejprve pátral po literatuře vztahující se k danému tématu a 

období. Najít publikace o tzv. „Pražském jaru“ nebo o normalizaci nebylo nijak obtížné. 

Problémem ovšem bylo, že drtivá většina z nich se omezuje především na politickou 

historii a boj s komunismem jako takovým. Přesto, že média byla jedním z nejsilnějších 

nástrojů komunistické strany, nevěnují jim tyto publikace příliš mnoho pozornosti. 

K danému tématu nejrelevantnější publikace vydal Ústav pro soudobé dějiny Akademie 

věd ČR. Podávají skvělý obecný přehled o normalizaci v médiích, ale více pozornosti 

věnují tisku a osudům jednotlivých novinářů a také samizdatu. Za zmínku také 

stojí publikace z ediční řady tohoto ústavu „Prameny k dějinám československé krize 

v letech 1967-1970“. Přímo historii televize se u nás sice věnovalo několik autorů již 

v době vlády komunistického režimu, ale popisují ji především z pohledu technického 

vývoje. Navíc u zdrojů vydaných v polovině sedmdesátých let i v polovině osmdesátých 

let je překážkou objektivnímu zpracování značné ideologické pojetí textu. Mezi 

soudobými autory se ale nenajde nikdo, kdo by se historii televize věnoval. Jedinou 

výjimkou je paní Jarmila Cysařová, jejíž texty vyšly opět ve spolupráci ÚSD AV ČR. 

Sice se těžko shání, neboť běžně v knihovnách nejsou (alespoň ne v těch pražských), ale 

v knihovně ÚSD se dají prezenčně studovat. Tyto texty jsou také jediné tištěné zdroje, 

- 4 - 



 

ze kterých se daly k tomuto tématu čerpat relevantní informace. I proto může 

odkazování na zdrojovou literaturu vypadat trošku jednotvárně, neboť se v ní často 

objevují texty paní Cysařové. Jiné publikace ale zkrátka nevěnují historii televize 

dostatek pozornosti.  

Kromě literatury jsem již v tezích musel mezi zdroje nutně zařadit i archivní 

fondy. Nakonec jsem jich ale nevyužil tak, jak jsem původně čekal. Menším problémem 

bylo i to, že jsem doposud s archivními fondy nikdy nepracoval a chyběly mi tak 

zkušenosti, například jak v archivu vyhledávat či jak vůbec žádat o vydání archiválií. 

Bohužel nevím, zda-li jsem někde neudělal chybu, ale podle mé zkušenosti většina 

archivů nemá zájem spolupracovat se studenty. V Archivu bezpečnostních složek mi 

bylo doporučeno vyhledávat podle jména a data narození. Mou žádost sice přijali a 

zaevidovali, nicméně po uplynutí měsíční lhůty jsem se ani přes mé urgence žádného 

výsledku nedočkal. V České televizi mě nejdříve vytrvale odmítali a odkazovali na 

internetové stránky České televize do sekce historie a nakonec jsem dostal e-mail 

s odkazy na internetové stránky, které jsem si již dříve sám našel pomocí internetového 

vyhledávače. Naopak velmi vstřícně se mnou jednali v Městském muzeu v Ústí nad 

Orlicí, kde ale bohužel neměly o Janu Zelenkovi dostatek materiálů, přestože to je 

Zelenkovo rodiště a byl za tento okres poslancem ve Federálním shromáždění. Ve 

zdejším archivu se nalézá pouze několik málo dokumentů zachycujících Zelenkovu 

činnost v kultuře v době jeho gymnazijních studií a pár fotografií  těchto akcí. Nakonec 

jsem se přes rodinné známé dopracoval ke správným kontaktům do archivu ČT, který je 

ale v současné době veden jen z povinnosti a nemá ani vlastní badatelnu. Když 

vezmeme v úvahu, jak dlouho v televizi Jan Zelenka působil, je zde o jeho činnosti dost 

málo dokumentů, které navíc již zpracovala ve svých publikacích paní Cysařová, takže 

je těžké objevit zde něco nového. Zachovala se zde část Zelenkovi korespondence, 

některé záznamy z porad vedoucích redakcí, kde jsou i Zelenkova hodnocení a také pár 

fotografií. Jak mi bylo vysvětleno, nedostatek mnou hledaných materiálů je způsoben 

tím, že po pádu komunismu v listopadu 1989 bohužel stačili tím pověření lidé velké 

množství archiválií skartovat.  

Během své práce jsem tedy zjistil, proč bylo o Zelenkovi napsáno tak málo. 

Možná proto, že se takto neblaze proslulými postavami nechce příliš mnoho lidí 

zabývat, ale především proto, že máme velký nedostatek pramenů. I přes to jsem se 

snažil zjistit co nejvíc a troufám si říct, že jsem za daných možností ve své práci podal 

maximum informací. Téma je to ale skutečně zajímavé a nevylučuji, že kdyby měl 

- 5 - 



 

někdo možnost investovat do bádání více času, než jsem vzhledem k termínu odevzdání 

práce měl já, daly by se možná nalézt prameny nové. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

- 6 - 



 

Jan Zelenka před nástupem do Československé 
televize 

 
 Jan Zelenka se narodil 5. prosince 1923 v Ústí nad Orlicí. Z počátku se vůbec 

nezdálo, že by ho mohla čekat kariéra v médiích a v politice. V roce 1942 odmaturoval 

na gymnáziu ve Vysokém Mýtě a již během svých gymnazijních studií věnoval svou 

pozornost především hudbě. Byl úspěšným absolventem místní hudební školy a velmi 

se angažoval v pořádání kulturních akci ve svém rodném městě, kde také často 

vystupoval na tehdy velice populárních ústeckých hudebních pátcích. Vedl zde i dětský 

pěvecký sbor. Po maturitě tedy vcelku očekávaně nastoupil na pražskou konzervatoř, 

kde si vybral obor dirigování. Kvůli těžké plicní chorobě, která ho po druhé světové 

válce postihla byl ale nucen svou hudební kariéru přerušit a rozhodnout se pro nové 

povolání. V roce 1945 začal studovat na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, 

kde se věnoval filosofii a žurnalistice. Hudba ale stále byla jeho vášní a vedle mnoha 

svých aktivit ve sdělovacích prostředcích a v politice se jí i nadále věnoval. 

K dirigování se ještě vrátil, když mu bylo v roce 1972 umožněno dirigovat dva koncerty 

Státní filharmonie Brno. V Ústí nad Orlicí je dodnes známou osobou, která vyvolává 

velmi rozpačité reakce. Mnoho lidí s oblibou vzpomíná na jeho aktivity na poli 

kulturním. Naopak jako na politika na něj místní nevzpomínají rádi a čestné občanství 

města, které mu bylo uděleno 2. prosince 1983, se jim příčí. Jan Zelenka byl totiž 

skutečně „kovaný“ komunista a jeho politická kariéra nebyla neúspěšná. Za okres Ústí 

nad Orlicí byl v roce 1971 zvolen poslancem ve Sněmovně lidu Federálního 

shromáždění a pokračoval ještě výš. Od roku 1981 byl kandidátem Ústředního výboru 

Komunistické strany Československa a od roku 1986 byl dokonce členem ÚV KSČ. Ve 

Sněmovně lidu i v ÚV pak vydržel až do svého odchodu do důchodu v roce 19891. 

 Po skončení vysokoškolských studií to ale s jeho kariérou bylo tak trochu nahoru 

a dolů. Stoupala a klesala spolu s politickými názory, které zastával. Nejprve nastoupil 

jako redaktor do Čs. rozhlasu, při kterém pak začínalo i vysílání televize. V roce 1955 

vznikl první socialistický večerník Večerní Praha, tiskový orgán Krajské odborové 

rady. Měl především vyplnit časovou mezeru mezi vydáním ústředních deníků a zaměřit 

se na materiály o životě, problémech a rozvoji hlavního města. Na post šéfredaktora byl 

                                                 
1 ŘÍMAN, Josef. Malá československá encyklopedie : sv. 6, Š-Ž. 1. vyd. Praha : Academia, 1987. s.806 

- 7 - 



 

jmenován právě Jan Zelenka.2 Již tehdy vedl redakci tvrdě prosocialisticky a nebál se 

v menší míře ani personálních čistek a to i v době po XX. sjezdu Komunistické strany 

Sovětského svazu, kde Chruščov vystoupil proti Stalinově kultu. Zelenka neuměl 

přijmout kritiku k jeho osobě nebo dílu. Když jeho zpravodajství o městské konferenci 

KSČ kritizoval tehdejší redaktor Jiří Lederer pro jeho frázovitost, možná ani nevěděl, že 

to je počátek jeho konce v tomto večerníku. 3 Definitivní záminku pak Zelenkovi dal, 

když vyšla jeho kladná recenze románu Josefa Škvoreckého Zbabělci. Protože ovšem 

Škvoreckého pohled na konec války neodpovídal výkladu KSČ, byly okamžitě další 

kladné kritiky zakázány. Na následující redakční radě pak byl přítomen člen ÚV KSČ 

Verčák a sám Zelenka hned v úvodu označil tento román za protisocialistické svinstvo. 

Podle jeho návrhu byla také ustanovena tříčlenná komise, která měla korigovat redakční 

stanovisko a která následně zveřejnila recenzi ještě jednou s tím, že se od ní Večerní 

Praha distancuje. Zelenka ještě v lednu 1959 záznam diskuse zaslal Františku Todtovi 

na ÚV KSČ a připojil k němu i Ledererův diskusní příspěvek ze Světa Sovětů o již 

zmíněném Chruščovově proslovu, který u nás v té době nikde nevyšel. Ručně na konec 

připsal: „Připojuji ještě důvěrný opis zápisu ze schůze Světa Sovětů po XX. sjezdu 

KSSS 1956. Dokreslí Ti, co dokreslil (bohužel pozdě) i mě.“4 Následně vydal Zelenka 

Ledererovi zákaz vstupu do redakce a nedlouho poté tohoto redaktora, kterého sám 

přijal, vyhodil. Ve funkci šéfredaktora zde Zelenka dále působil až do roku 1962. Pak 

přešel do ČTK a v roce 1966 se dokonce stal jejím zvláštním zpravodajem v Bonnu. 

Když byly 29. září 1967 rozhodnutím ÚV KSČ odňaty Svazu československých 

spisovatelů Literární noviny a pod své vedení je dostalo ministerstvo kultury, byl 

Zelenka pověřen – v roli šéfredaktora – tento list usměrnit, neboť se měly stát 

platformou protisocialistické opozice a vymkly se Svazu čs. spisovatelů z rukou. Nová 

redakce musela být sestavená narychlo, někdy i nuceným přesunem redaktorů 

z armádního tisku. Zelenka se snažil o návaznost. Přebral se název, číslování, grafická 

úprava i hlavní rubriky. Byla to ale spíše návaznost předstíraná, neboť zaměření i 

přispěvatelé se změnili. Právě nedostatek kvalitních spolupracovníků byl jeden 

z hlavních problémů, se kterým se Jan Zelenka musel hned z počátku ve své funkci 

potýkat. Většina spisovatelů totiž Literární noviny bojkotovala. Když se přes všechny 

                                                 
2 KŘÍVÁNKOVÁ, Alena, VÁTRAL, Jozef. Dějiny československé žurnalistiky : Díl 4. Český a slovenský 
tisk v letech 1944-1987. 1. vyd. Praha : Novinář, 1989, s.122 
3 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Muž který tu chybí (Český novinář Jiří Lederer 1922-1983). 1. vyd. Praha : 
Radioservis, 2006, s.27 
4 Tamtéž, s.28 

- 8 - 



 

problémy podařilo 7. října 1967 vydat první číslo pod novým vedením, Zelenka to 

v úvodníku popsal téměř jako hrdinský čin: „A přece jsme vyšli… V zasvěcených 

pražských kruzích se tvrdilo, že Literární noviny nevyjdou, v ještě zasvěcenějším kruhu 

se vytvořila promyšlená hradba, aby nevyšly…“5 Stránky nových vydání plnily hlavně 

překlady ze zahraničních médií, ukázky z nových knih připravených k vydání a 

rozhovory se sovětskými umělci, ale prostor dostaly v menší míře i západní média 

(interview časopisu Playboy s Jimem Garrisonem). Zelenka samozřejmě nezapomněl 

uveřejňovat i články hájící mocenský monopol KSČ a ideologické usměrňování kultury. 

Spisovatele na svou stranu nezískal a naopak mnohé ještě více pobouřil. Třeba Kunderu 

prý rozčílil téměř k nepříčetnosti, když se při besedě na Filosofické fakultě Univerzity 

Karlovy odvolával na jejich společný rozhovor, ve kterém ho označoval křestním 

jménem a tvrdil, že Kundera i jeho kolegové jsou na nejlepší cestě pochopit své omyly. 

Dopis který pak Kundera Zelenkovi (i organizátorům besedy) poslal v opisech koloval 

mezi veřejností. Literární noviny byly všem spíše pro smích a noví autoři, kteří se 

Zelenkou do redakce přišli, se do povědomí veřejnosti zapisovali jako posluhovači 

režimu.6 V prosinci 1967 působení v Literárních novinách, které v této době získaly 

přezdívku „Erárky“, skončilo.  

Toto období své kariéry by ze svého životopisu jistě rád vymazal. Do 

Literárních novin přišel s velkým sebevědomím a plány, ale nakonec se v tichosti 

vytratil. Redakční radě Literárních novin později napsal mírně sebekritický dopis, ve 

kterém zároveň obhajoval své činy, které dělal jako ukázněný člen strany pod nátlakem 

shora a sám se žádných podlostí nedopustil: „Od lednového návratu se neustále 

potýkám se svým vlastním svědomím. S mnoha přáteli jsem si již vyjasnil podstatu 

chyb. Nejsem však stále spokojen sám se sebou, a cítím, že si musím před veřejností 

vyčistit tento účet. Činím tak tímto dopisem. Není to pro mě lehké. Nechci trhat roucho 

a sypat si popel na hlavu. Dívám se jenom pravdě do očí… Tím, že jsem našel sílu 

dnešní vyznání napsat veřejně, se mi alespoň trošku ulevilo. Bude možná déle trvat, než 

svůj nerozvážný krok splatím, ale chci tak učinit co nejčestněji.“ O tom, jak moc celou 

věc myslel vážně se dá spekulovat. Originál dopisu, spolu s dalšími významnými 

                                                 
5 JUNGMANN, Milan. Literárky - můj osud : kritické návraty ke kultuře padesátých a šedesátých let s 
aktuálními reflexemi. 1. vyd. Brno : Atlantis, 1999, s.247 
6 HAMŠÍK, Dušan. Spisovatelé a moc. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1969, s. 186-187; 
přepis dopisu viz. příloha 

- 9 - 



 

archiváliemi redakce Literárních novin, se totiž z Památníku národního písemnictví, 

kam je po zastavení vydávání listu předal ředitel Ladislav Fikar, ztratil.7 

Jeho kariéra v tisku ale nadále pokračovala. Od roku 1967 působil i v týdeníku 

Květy, kde také zastával funkci šéfredaktora. Právě jako šéfredaktor časopisu Květy byl 

v říjnu 1967 na V. sjezdu Svazu československých novinářů (SČSN) zvolen do 

Ústředního výboru SČSN8. Ten se vyjádřil kriticky k tendencím kulturních časopisů a 

podpořil závěry XIII. Sjezdu KSČ. Většina stanovisek tohoto sjezdu se ale kvůli 

dalšímu politickému vývoji nerealizovala. Během prvního pololetí roku 1968 byla totiž 

ze svých funkcí ve sdělovacích prostředcích odvolána řada novinářů a mezi nimi i Jan 

Zelenka. Jaro 1968 těmto lidem nepřálo. Údajně tomu tak bylo proto, že se „nechtěli 

podřídit politické linii pravicových sil“.9 Po událostech ze srpna 1968 se samozřejmě 

mnoho z nich do médií vrátilo (Fojtík, Diviš a další), ať už na stejnou nebo jinou pozici.  

Jan Zelenka se po nástupu Gustáva Husáka do funkce prvního tajemníka ÚV 

KSČ v dubnu 1969 vrátil jako šéfredaktor do časopisu Květy. K opětovné změně 

šéfredaktora se oficiálně vyjádřil tajemník ÚV KSČ Josef Kempný ve své Důvodové 

zprávě ke změnám stranického tisku ze 17. dubna 1969: „…se šéfredaktorem Květů s. 

V. Stuchlem bylo zavedeno stranické šetření. Bezpochyby nese odpovědnost za to, že 

v časopise byly publikovány články odporující politické linii listopadové rezoluce. 

V rámci kádrového zpevnění stranického tisku je žádoucí provést změnu i v této funkci, 

neboť časopis má náklad přes 300 000 výtisků a ovlivňuje asi milion čtenářů. Navíc s. J. 

Zelenka, který byl v minulém roce neprávem osočován, dává záruku, že časopis bude 

mít jasnou politickou linii odpovídající požadavkům vydavatele.“10  

Návrat Jana Zelenky do Květů ale neprobíhal úplně hladce. V redakci jeho 

jmenování vyvolalo vlnu odporu. Důvodem bylo především jeho již zmíněné působení 

v Literárních novinách. Když 28. dubna 1969 přišel do redakce, bylo mu jménem 

Redakční rady oznámeno, že jestli nastoupí definitivně do své funkce, podají všichni 

výpověď. I spisovatelé a další spolupracovníci oznámili, že nadále nebudou s Květy 

spolupracovat. Argumentovali údajně tím, že sice uznávají Zelenkovy odborné znalosti, 

nicméně že se jeho jméno stalo pojmem, který trvá v podvědomí a návratem na místo 

                                                 
7 JUNGMANN, Milan. Literárky - můj osud : kritické návraty ke kultuře padesátých a šedesátých let s 
aktuálními reflexemi. 1. vyd. Brno : Atlantis, 1999 s.338 
8 KŘÍVÁNKOVÁ, Alena, VÁTRAL, Jozef. Dějiny československé žurnalistiky : Díl 4. Český a slovenský 
tisk v letech 1944-1987. 1. vyd. Praha : Novinář, 1989, s.140 
9 Tamtéž, s.161 

- 10 - 



 

šéfredaktora v plné síle ožije. Zelenka ovšem měl oporu u stranického vedení, podle 

kterého mělo být „úsilí těch soudruhů, kteří ze stranické disciplíny a ve snaze pomoci 

stranickým orgánům vzali na sebe úkol jít do redakce ‚ministerských‘ LN a poskytnout 

jim ochranu před osočováním, výhrůžkami nebo dokonce právním stíháním“ oceněno, 

což se nestalo a „soudruh Zelenka byl vláčen tiskem, na aktivech novinářů, kde mu 

vyhrožovali čestným soudem“.11 Protiprávně se měl zachovat jen tehdejší sekretariát 

ÚV KSČ, když jej jen kvůli tomu odvolal z Květů v době, kdy byl nemocný a nikdo 

s ním o věci nehovořil. „Od července se s. Zelenka dožadoval, aby byl vyslán podle 

usnesení ÚV KSČ jako dopisovatel do Moskvy, avšak to se opět pod vlivem kampaně 

nestalo. I když od října 1968 s. Zelenka pracuje v konzultačních skupinách s. Štrougala 

a potom s. Kempného, nebyl do současné doby zařazen. Nyní má být znovu vystaven 

útokům, morálnímu tlaku a má s ním být zacházeno jako se zrádcem a ‚předlednovým 

elementem‘!“12 Nakonec ovšem v této funkci moc dlouho nepobyl. Již o několik málo 

měsíců později si jej totiž KSČ vybrala jako ideálního kandidáta na post ústředního 

ředitele Československé televize. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                               
10 VONDROVÁ, Jitka, NAVRÁTIL, Jaromír. Komunistická strana Československa : Normalizace 
(listopad 1968 - září 1969). 1. vyd. Praha - Brno : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a Doplněk, 2003, 
s.355 
11 Tamtéž, s.360 
12 Tamtéž, s.360 

- 11 - 



 

Obecná charakteristika normalizace 
v československých médiích 

 
 Československá média se velmi výrazně a prakticky ihned zapojila do 

protiokupačních aktivit. Kupříkladu ČST vysílala 21. srpna 1968 již od půl páté ráno 

mimořádné zpravodajství. Ale stejně jako rozhlas i redakce většiny periodik byla brzo 

obsazena okupačními vojsky. Vysílání televize i rozhlasu a vydávání tisku muselo být 

proto uskutečňováno v provizorních podmínkách a čeští novináři organizovali a řídili 

neozbrojený odpor československého obyvatelstva. Televize se do pražského studia 

vrátila 4. září 1968 vysíláním Televizních novin, rozhlas se do své budovy ve 

Vinohradské ulici vrátil až 9. září a většina redakcí a tiskáren periodik byla okupačními 

vojsky uvolněna 3. září. Počátek normalizace bývá často spojován s jmenováním 

nového stranického vedení v čele s Gustávem Husákem v dubnu 1969, ale přeměna 

médií začala hned po vpádu okupačních vojsk. Již 26. srpna byl v Moskvě podepsán 

tzv. moskevský protokol, v jehož čtvrtém paragrafu se všichni podepsaní zavázali 

k tomu, „že stranické a státní orgány upraví situaci v tisku, rozhlase a televizi pomocí 

nových zákonů a opatření, aby vláda měla účinné prostředky proti antisocialistickým 

silám v zemi…“.13 Následně byli jmenováni vládní zmocněnci pro Československý 

rozhlas i Československou televizi Odon Závodský a Bohumil Švec, kteří měli zajistit 

přímý vliv vlády v těchto institucích a po odvolání obou ředitelů 25. září je řídit, než 

budou jmenováni vyhovující nástupci.  

Kontrolovat a usměrňovat činnost tisku, rozhlasu, televize i ČTK měl na starosti 

Úřad pro tisk a informace, zřízený při předsednictvu vlády 30. srpna 1968. 5. září byl 

takovýto úřad zřízen i na Slovensku. Počátkem září také začala vycházet většina deníků 

a týdeníků, vyjma Studenta a Literárních listů. Během podzimu ale bylo z rozhodnutí 

ÚTI a SÚTI vydávání některých periodik pozastaveno (např. Politika či Reportér). 

Nepomáhaly ani různé rezoluce Svazu českých novinářů či pracovníků rozhlasu a 

televize. Zásadním okamžikem bylo přijetí zákona č. 127/1968 Sb. o některých 

přechodných opatřeních v oblasti periodického tisku a ostatních hromadných 

informačních prostředků, jímž se pozastavila platnost §17 zákona č. 84/1968 Sb. o 

                                                 
13 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích : Výběr z dobové publicistiky. 1. vyd. Praha - Brno : Ústav pro 
soudobé dějiny AV ČR a Doplněk, 2004, s.405-406 

- 12 - 



 

nepřípustnosti cenzury a dále se upravovaly úkoly a organizace ÚTI (ten byl od 1. ledna 

1969 nahrazen ČÚTI) a SÚTI.14  

ÚTI a následně i SÚTI se rychle zapojily do chodu sdělovacích prostředků. 

První směrnice byla vydána již 3. září 1968 a stanovila zásady obsahového zaměření 

sdělovacích prostředků. Nesmělo být publikováno nic, co by mohlo vyznít jako kritika 

Sovětského svazu, NDR, PLR, MLR a BLR a komunistických stran těchto zemí, co by 

mohlo být vykládáno jako útok proti základům socialismu, KSČ, ostatním politickým 

stranám, systému a postavení Národní fronty, postavení naší armády a Bezpečnosti. 

Dále nesměly být uveřejňovány informace a články, které by napadaly cizí vojenské 

jednotky na území našeho státu a vyzývaly ke konfliktům a akcím proti nim. Nesmělo 

být ani používáno termínu „okupace“ či „okupant“. V oblasti zahraniční politiky 

nesměla být propagována neutralita, akce v Radě bezpečnosti a vycházet se mělo 

zásadně z oficiálních stanovisek československé vlády, zejména pokud jde o příslušnost 

k Varšavské smlouvě. Všechny zprávy týkající se jednotlivých osob, zásobování, atd. 

měly být důsledně ověřovány a v oblasti hospodářského a státního tajemství redakce 

musely dodržovat seznamy, které jim byly předány.15 20. ledna 1969 vydal Úřad pro 

tisk a informace16 výnos, ve kterém „na přání vládních míst žádal redakce tisku, 

rozhlasu a televize, aby v souvislosti s tragickou smrtí studenta Jana Palacha 

zveřejňovaly o případných dalších akcích jen úřední sdělení stranických a vládních 

orgánů, která bude vydávat ČTK…“  a dále také „žádá, aby se vyhnuly dalšímu 

dramatizování situace“.17 ČTK tak získala i do budoucna monopol v oblasti informací. 

Stejně tak nesměly být zveřejňovány ani informace o protestech proti kádrovým 

změnám a rozvíjeny kampaně proti vedoucím představitelům strany a státu.  

Další omezení následovala neprodleně po událostech z 28. března téhož roku, 

kdy po zápasu mistrovství světa v ledním hokeji mezi ČSSR a SSSR došlo k protestům 

v ulicích a rozbití výlohy kanceláře Aeroflotu na Václavském náměstí. Čs. televize byla 

obviněna z rozpoutávání protisovětských nálad a bylo nařízeno prověření veškerých 

pořadů, které jsou v rozporu s vnitřní a zahraniční politikou státu a vyloučení veškerých 

                                                 
14 Tamtéž 
15 ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Stát, strana a masmédia. In Manipulátoři. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992, 
s.57 
16 Od 1.1. 1969 sice již existuje ČÚTI, ale na začátku roku pokyny stále ještě mají hlavičku ÚTI. pozn. 
aut. 
17 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích : Výběr z dobové publicistiky. 1. vyd. Praha - Brno : Ústav pro 
soudobé dějiny AV ČR a Doplněk, 2004, s.399 

- 13 - 



 

názorů napadajících KSČ a SSSR.18 Ostrá kritika byla ovšem směřována i k dalším 

sdělovacím prostředkům, které se podle rozhodnutí z mimořádného zasedání 

předsednictva ÚV KSČ vážně odklonily od linie KSČ a Národní fronty, zejména 

k týdeníku Listy, časopisu Svazu českých novinářů Reportér a listu Čs. strany 

socialistické Zítřek. ČÚTI také zakázal publikovat jakékoliv materiály, které by mohly 

nepříznivě ovlivnit přípravy a konání dubnového zasedání ÚV KSČ. Na něm bylo 17. 

dubna zvoleno nové vedení v čele s Gustávem Husákem a normalizace narostla do 

větších rozměrů. Hlavní úsilí se soustředilo na znemožnění činnosti „těch sil, které 

vyvolávaly kritická napětí, vznášely do společnosti protisocialistické a opoziční názory, 

cílevědomě zneužívaly citů lidí k vyvolávání protisovětských nálad a formování 

opozičních platforem proti politice strany“. A největší pozornost byla přitom věnována 

tisku, rozhlasu a televizi.19  

Nové vedení na rozdíl od toho předchozího nevydávalo pouze upozornění a bylo 

mnohem razantnější. S novináři již nejednalo jako s rovnými partnery a zcela si 

podmanilo Svaz českých novinářů. Při výměně novinářských průkazů bylo ze svazu 

vyloučeno přes 800 členů, z toho „255 agresivních pravičáků a 150 jejich nejbližších 

souputníků“, protože kromě jiného „Lenina nahrazovali Isacem Deutscherem a Johna 

Reeda Ferdinandem Peroutkou“.20 Nově obnovený svaz byl potom přímo ve stanovách 

charakterizován jako „jednotná, ideově výchovná a zájmová dobrovolná společenská 

organizace československých novinářů, která pracuje pod vedením Komunistické strany 

Československa, je součástí Národní fronty ČSSR, řídí se idejemi marxismu-leninismu, 

zásadami proletářského internacionalismu a socialistického vlastenectví“.21 V interních 

dokumentech se od této doby neobjevovala přiznání svobody projevu a autonomie 

masmédií. Ta byla nyní chápana jako jeden z nejdůležitějších mocenských nástrojů 

vlády. Otázka „kdo ovládá sdělovací prostředky“ se stala klíčovou otázkou politiky. 

Tento svůj postoj k médiím Husák avizoval již před svým zvolením v lednu 1969: „V 

oblasti tisku se dostáváme do stále horšího období. Panuje absolutní zvůle, kterou 

jednotlivé redakce, rozhlas a televize dělají. Formují vědomí lidí, jak samy chtějí. 

Vybírají funkcionáře do nejvyšších stranických a státních funkcí. Opatření s. Kempného 

                                                 
18 Kolektiv autorů. Dějiny českých médií v datech : rozhlas, televize, mediální právo. 1. vyd. Praha : 
Karolinum, 2003, s.240 
19 HRADECKÁ, Vladimíra, KOUDELKA, František. Kádrová politika a nomenklatura KSČ 1969-1974. 
1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1998, s.49-50 
20 ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Stát, strana a masmédia. In Manipulátoři. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992, 
s.59 
21 Tamtéž, s.61 

- 14 - 



 

jsou absolutně nedostatečná a sotva něco na dnešním stavu změní. Jsme figurky, které 

se hrozí, že se něco nedaří.“22  

Ve stranickém tisku se poměry změnily velmi radikálně. Bylo sestaveno nové 

vedení redakce Rudého práva, bylo zastaveno vydávání časopisu Politika a zřízen nový 

časopis pro politiku, kulturu a vědu s názvem Tvorba a změnili se i šéfredaktoři Nové 

mysli a Květů. Kromě toho KSČ prostřednictvím ČÚTI zasáhla i proti jiným než 

stranickým periodikům. Zastaveno bylo vydávání titulů jako Zítřek, Listy, Reportér, 

Studentské listy a na tři měsíce také Svět v obrazech, Plamen a MY 69. A personální 

změny se nevyhnuly ani televizi a rozhlasu, kde byli k odchodu přinuceni osobnosti 

roku 1968. V průběhu jara a léta 1969 se Husákovu vedení podařilo zlikvidovat 

svobodu masmédií a zamezit tomu, aby se v nich objevovaly názory nehodící se k jeho 

politice. Tehdejší situaci krásně ilustruje případ vydavatelství Horizont, mezi jehož 

zakázané tituly patřila například Tvář. Emanuel Mandler k tomu napsal: „Na poradě 

vedení vystoupil Dobroslav Matějka, zástupce šéfredaktora Mezinárodní politiky, a řekl, 

že má dobré a zaručené zprávy. ČÚTI totiž je ochoten Horizont do značné míry 

tolerovat a nezakáže vydávání tří našich časopisů, jestliže ředitel a šéfredaktor (to 

znamená já a Churaň) dobrovolně odstoupí. V dané situaci jsme oba vlastně ani nemohli 

nic jiného dělat, než sdělit vedení Socialistické akademie, že odstoupíme. To se stalo 

jeden den a druhý den ČÚTI všechny tři časopisy zakázal.“23 O celkovém množství 

zakázaných titulů v této době si lze udělat představu podle vyjádření ČÚTI z 11. června 

1974: „V průběhu let 1968-71 došlo ke zrušení registrace celkem u 156 ústředně 

registrovaných časopisů (z toho 9 v roce 1968, 35 v roce 1969, 33 v roce 1970 a 79 

v roce 1971). Důvody zrušení registrace byly různé, řada případů byla z rozhodnutí 

vydavatele, který na základě provedených rozborů negativního působení hromadných 

sdělovacích prostředků, postupující konsolidace, politických poměrů a kádrových změn 

ve vlastní organizaci rozhodl o zastavení vlastního časopisu vydávaného z pravicově 

oportunistických pozic, dále to byla opatření ČÚTI v těch případech, kdy časopis 

soustavně porušoval zájmy vnitřní a zahraniční politiky státu.“24  

                                                 
22 VONDROVÁ, Jitka, NAVRÁTIL, Jaromír. Komunistická strana Československa : Normalizace 
(listopad 1968 - září 1969). 1. vyd. Praha - Brno : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a Doplněk, 2003, 
s.92-93 
23 MANDLER, Emanuel. Škodolibé úsměvy svobody z let 1955 až 1992. 1. vyd. Praha : vlastním 
nákladem, 2005, s.76 
24 ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Stát, strana a masmédia. In Manipulátoři. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992, 
s.60 

- 15 - 



 

Kromě stranického tisku a některých aktivních jednotlivců v rozhlase a televizi 

ovšem Husák nezískal aktivní podporu a ostatní periodika se omezovala jen na pasivní 

přenos informací.25 Vyšla řada článků odsuzující činnost médií v roce 1968, jako bylo 

17. května „Slovo do vlastních řad“, které vydalo Rudé právo a ke kterému se celkově 

přihlásilo přes 350 novinářů a dalších pracovníků médií. 22. května vydal své prohlášení 

i Československý rozhlas, ve kterém se omluvil za „nepodložená obvinění ze 

zrádcovství a kolaborantství řady poctivých soudruhů“.26 

Aktivními nástroji komunistické strany se média stala až pod vlivem dalších 

čistek. Podle ÚV KSČ vedoucí pracovníci splnili svůj úkol a již koncem roku 1971 byly 

redakce „očištěny od nositelů pravicového oportunismu“ a obsah novin a časopisů i 

vysílání televize a rozhlasu změněno tak, aby bylo „plně postaveno do služeb realizace 

politiky nového vedení strany“. Do této doby redakce z politických důvodů opustilo 

více než 1200 novinářů, přičemž tento počet zdaleka není konečný. Navíc do něj nebyli 

započítáváni například ti, kteří odešli do zahraničí a odejít museli taktéž mnozí techničtí 

a administrativní pracovníci. Přílivem nových lidí za ty vyhozené však v redakcích 

klesal počet členů KSČ. V lednu 1970 tak bylo schváleno usnesení, které stanovovalo, 

jaké procento redaktorů, programových a tvůrčích pracovníků v televizi, v rozhlase, 

v ústředních a krajských denících, v politických týdenících a dalších významných 

časopisech musí být členy strany a do kdy tak musí být učiněno. Vedoucí a řídící funkce 

měli podle tohoto usnesení samozřejmě zastávat jen členové KSČ. Do 30. června 1972 

měli být také propuštěni všichni ti, kteří zaujímají „indiferentní a skeptické postoje 

k politice KSČ“. Na svých postech mohli být výjimečně ponecháni jen ti bývalí členové 

komunistické strany nebo bezpartijní, kteří nebyli „propagátory pravicového 

oportunismu“ a „dlouhodobě se angažovali za uskutečnění politiky strany“. O tom kdo 

mohl zůstat ve sdělovacích prostředcích a publikovat rozhodoval tajemník ÚV KSČ či 

ÚV KSS.27 

Následující období od poloviny sedmdesátých let je ve struktuře médií i 

v mediální legislativě ve znamení jen dílčích změn. Monopol v oblasti informací měla 

stále ČTK. Její politická redakce, která měla na starosti události v Československu, 

zásobovala (na základě uzavřených smluv) informacemi redakce deníků, Čs. rozhlas, 

                                                 
25HRADECKÁ, Vladimíra, KOUDELKA, František. Kádrová politika a nomenklatura KSČ 1969-1974. 
1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1998, s.51 
26 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích : Výběr z dobové publicistiky. 1. vyd. Praha - Brno : Ústav pro 
soudobé dějiny AV ČR a Doplněk, 2004, s.410 

- 16 - 



 

Čs. televizi, federální a národní orgány i v Československu akreditované zahraniční 

zpravodaje. Zahraniční zpravodajství zabezpečovala mezinárodní redakce, která měla 

v hlavních městech socialistických států i v sídelních městech mezinárodních organizací 

(New York, Brusel, Vídeň, Paříž, atd.) své stále zpravodaje, samozřejmě z řad 

spolupracovníků StB. Kromě běžného zahraničního zpravodajství tato redakce 

zpracovávala informace i pro vedoucí státní představitele a instituce a signalizovala 

jevy, které mohly mít specifický politický nebo ideologický dopad. Vedle toho tu 

fungovala i redakce pro zahraničí, která informovala o hlavních událostech 

v Československu velké západní agentury. V sedmdesátých a osmdesátých letech 

ovšem hrála významnou roli i redakce ekonomická, která zpracovávala hlavně 

operativní ekonomické zpravodajství, především pro podniky zahraničního obchodu, 

banky a státní orgány.28  

V roce 1977 začala v československých médiích působit Tisková agentura Orbis. 

Formálně to byla společenská organizace, jejímž zakladatelem byla Čs. společnost pro 

mezinárodní styky. Plnila funkci agentury a vydavatelství a byla silně propagandisticky 

a státně propagačně zaměřená. Její chod zajišťovala do té doby v ČTK fungující 

redakce, která připravovala náplň časopisů, které při svých zastupitelských úřadech 

vydávalo Federální ministerstvo zahraničních věcí. TA Orbis spolupracovala se 

zahraničními sdělovacími prostředky, krajanskými organizacemi a vydavatelskými a 

nakladatelskými společnostmi přátel ČSSR. Vydávala různé bulletiny a časopisy, 

například Československý svět, Československý život či Socialistické Československo. 

Její vydavatelská činnost byla sice dosti rozsáhlá, efekt její produkce byl ale naproti 

tomu mizivý. V praxi tak byla TA Orbis jen ideologickým nástrojem KSČ pro působení 

v zahraničí.29 

Změny ve struktuře československých médií přinesl počátek osmdesátých let. 

16. prosince 1980 byl s platností od 1. ledna 1981 Federálním shromážděním přijat 

zákon č. 180/1980 Sb., kterým se zřizoval Federální úřad pro tisk a informace. FÚTI 

spadal přímo pod Federální vládu, které odpovídal za svou činnost a převzal celou řadu 

kompetencí, které do této doby náležely ČÚTI a SÚTI. Mimo jiné prováděl registraci 

tisku celospolečenského významu, uděloval souhlas k výkonu funkce šéfredaktora pro 

                                                                                                                                               
27 HRADECKÁ, Vladimíra, KOUDELKA, František. Kádrová politika a nomenklatura KSČ 1969-1974. 
1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1998, s.52 
28 ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Stát, strana a masmédia. In Manipulátoři. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992, 
s.65 
29 Tamtéž, s.66 

- 17 - 



 

osoby, které nebyly československými státními příslušníky, uděloval oprávnění 

organizacím, které mohou rozšiřovat vydavatelům tisk, rozhodoval o dovozu a 

rozšiřování zahraničního tisku a rozšiřování zahraničního zpravodajství zahraničních 

agentur. Kromě sekretariátu ředitele sestával tento úřad ze čtyř odborů. Odbor 

informační politiky kromě přípravy tiskových akcí vydával Informační týdeník, který 

obsahoval hlavně informace z federálních orgánů a institucí a také zastupitelských 

úřadů. Odbor hodnocení a analýz se soustředil na sledování patnácti ústředních deníků, 

pětadvaceti časopisů, více něž třiceti vysílacích bloků Čs. televize a více než třiceti 

vysílacích bloků Čs. rozhlasu a následně hodnotil, jak moc je jejich obsah v souladu 

s požadavky oddělení masových sdělovacích prostředků ÚV KSČ. Vysílání rozhlasu a 

televize bylo ale nahráváno celé, aby v případě potřeby mohlo být znovu analyzováno. 

Do roku 1987 spadalo do jeho kompetence i hodnocení periodických samizdatů (pak 

tuto činnost vykonával sekretariát ředitele FÚTI). Tento odbor také připravoval pro ÚV 

KSČ týdenní, měsíční, čtvrtletní i pololetní přehledy z různých úhlů pohledu, např. 

tematické analýzy, analýzy k aktuálním událostem či analýzy jednotlivých titulů nebo 

masmédií. Odbor správy tisku a jiných informačních prostředků ponejvíce prováděl 

registraci ústředních novin a časopisů, rozhodoval o přídělech papíru a evidoval 

všechny změny, ke kterým došlo v průběhu vydávání konkrétního listu (změny nákladů, 

periodicity, změny na postu šéfredaktora, apod.). Navíc do kompetence tohoto odboru 

pařil také dovoz a rozšiřování zahraničního tisku a mohl tak výrazně ovlivňovat 

působení zahraničních médií v Československu. Běžnou praxí tohoto období se tak stalo 

zabavování jednotlivých čísel různých periodik (např. v souvislosti s událostmi v Polsku 

a sílícímu vlivu Solidarity). Odbor analýz buržoazní propagandy měl od ostatních 

odborů odlišné postavení, neboť byl přímo řízen oddělením propagandy a agitace ÚV 

KSČ. Jeho činnost naplňovalo zejména různě zaměřená hodnocení zahraničních 

masmédií (asi 40 titulů novin a časopisů, 7 rozhlasových stanic vysílajících v českém a 

slovenském jazyce, 7 exilových časopisů). Výsledky činnosti tohoto oddělní sloužili ÚV 

KSČ a případně dalším státním orgánům jako podklady pro kontrapropagandu a zdroje 

informací o činnosti opozičních skupin v Československu. Z tohoto důvodu také 

v tomto odboru pracovalo nejvíce pracovníků a spolupracovníků StB ze všech odborů 

FÚTI.30 

                                                 
30 Tamtéž, s.68-69 

- 18 - 



 

Pro československé sdělovací prostředky ovšem nebylo lehké plnit pokyny, které 

byly vzneseny v různých stranických usneseních a dokumentech. Kupříkladu požadavek 

otevřené informovanosti veřejnosti byl sice často stranickým vedením vyhlašován, 

v praxi však existovalo mnoho nařízení, které s ním byly v rozporu a velmi výrazně 

tomu bránila i StB. Požadavek tzv. „konstruktivní kritiky“ zase narážel na to, jak přísně 

byla vhodnost a přiměřenost všech zveřejněných kritik posuzována. V médiích se tak 

s naprostou vážností řešily takové věci, jako stagnující inovace popelnic, podnormativní 

počet zápalek v krabičkách apod. Kromě KSČ navíc na novináře vznášel požadavky i 

svaz novinářů, ale v jeho případě se jednalo více o etická kritéria, než ta politická. To 

všechno vedlo k vyvinutí silné autocenzury (jak šéfredaktorů, kteří nesli hlavní 

odpovědnost, tak ostatních novinářů), která v médiích doplnila následnou i předběžnou 

cenzuru (fungující ve formě tzv. „mimořádných opatření“) a v osmdesátých letech se 

stala již naprosto přirozenou a nijak neskrývanou součástí vědomí každého aktivně 

působícího novináře a publikujícího spisovatele.31  

I přes všechna opatření došlo ve druhé polovině osmdesátých let ve sdělovacích 

prostředcích k částečnému uvolnění. Stále častěji se ozývaly hlasy volající po novém 

tiskovém zákonu (který byl sice připravován již od poloviny sedmdesátých let, ale 

žádná jeho verze se nedočkala definitivního schválení) a místy se začaly objevovat i 

kritické a objektivnější materiály k aktuálním tématům. Když v říjnu 1987 přijalo 

předsednictvo ÚV KSČ dokument s názvem „Uplatňování leninské zásady otevřené 

informovanosti tiskem, rozhlasem a televizí“, nešlo o projev jakési dobré vůle 

stranického vedení, nýbrž jen o poslední oficiální pokus usměrnit činnost masmédií. 

Možnost otevřenějšího informování ale zdaleka neplatila pro všechny události a 

všechny sdělovací prostředky. Mnohé zpravodajství totiž bylo stále závislé na ČTK. 

Nejkonzervativnější zůstávala Čs. televize a to jak ve zpravodajství, tak třeba v oblasti 

kultury. Rudé právo zůstalo někde mezi oběma póly a vedle příspěvků připomínající 

období nejtužší normalizace se zde objevovaly i objektivní informace a věcná kritika, 

což bylo do té doby pro stranický tisk něco naprosto nemyslitelného a do jisté míry 

privilegované postavení zastával i Mladý svět, jehož šéfredaktorka Olga Čermáková 

byla manželka tehdejšího ředitele FÚTI Zdeňka Čermáka.32  

Vývoj československých sdělovacích prostředků pomalu směřoval k listopadu 

1989. Někde to bylo patrnější více, někde (především v Čs. televizi) méně. Například 

                                                 
31 Tamtéž, s.80 
32 Tamtéž, s.81 

- 19 - 



 

pro komunistickou stranu krizovou situaci, která v médiích vznikla během tzv. 

„Palachova týdne“ v lednu 1989 už se podařilo vyřešit jen z posledních sil. 

Charakteristika stavu československých médií kolem listopadu 1989 je již jiná kapitola. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 20 - 



 

Působení Jana Zelenky ve funkci ředitele 
Československé televize v letech 1969 - 1989  

 

Události ze srpna 1968 se dotkly prakticky všech součástí společnosti, médií 

nevyjímaje. Dne 25. září 1968 byl ze své funkce odvolán dosavadní ústřední ředitel 

Československé televize (ČST) Jiří Pelikán a řízení televize se tak naplno ujal vládní 

zmocněnec pro televizi Bohumil Švec, který byl jmenován již 29. srpna. Švec byl 

odvolán 5. prosince téhož roku vládním usnesením č. 449 a novým ústředním ředitelem 

ČST byl jmenován Josef Šmídmajer, který byl spolupracovníkem tehdejšího předsedy 

vlády Oldřicha Černíka33. Šmídmajer ale nesplnil očekávání, které stranické vedení 

mělo. Především během jeho působení ve funkci nedošlo k jednoznačnému odsouzení 

činnosti televize v roce 1968 ani k programovým, organizačním a především 

personálním opatřením. Na místo toho vedení televize činilo samé ústupky a 

kompromisy a nezmohlo se na víc, než na pouhé proklamativní kladná vyjádření 

k současnému vývoji situace. Navíc po tzv. „hokejových událostech“ ze dne 28. března 

1969 Federální výbor pro tisk a informace obvinil ČST z rozpoutávání protisovětských 

nálad. Vedení strany chtělo mít na tomto postu člověka, který by mu byl více oddaný a 

tak celá situace vyústila v odvolání Josefa Šmídmajera z funkce, ke kterému se vláda 

oficiálně uchýlila 6. srpna 1969. Na jeho místo byl jmenován, sovětskými poradci 

doporučovaný, Dr. Jan Zelenka CSc.34 

Vedoucím pracovníkům ČST byl nový ústřední ředitel představen o den později 

a téměř okamžitě začal podnikat kroky, které předchozí vedení do té doby neudělalo. 

Podle jeho vlastních slov totiž v televizi do té doby nebylo uděláno vůbec nic a jako 

první se hodlal vypořádat s pravicovými kádry, které televizi ovládaly. To bylo přesně 

to, co KSČ postrádala u předchozího vedení – vlastní iniciativu. Již den po svém 

nástupu zahájil Zelenka debaty s předními představiteli strany a státu, v čele 

s předsedou vlády Černíkem. Pod názvem Pět u číše vína pak v televizním vysílání 

hovořil se zastánci současného politického vývoje a nadále zařazoval do programu 

pořady diskreditující nejen události roku 1968, ale i další historické momenty, jako 

např. smrt Jana Masaryka, která měla být jednou z největších protikomunistických 

                                                 
33 Kolektiv autorů. Dějiny českých médií v datech : rozhlas, televize, mediální právo. 1. vyd. Praha : 
Karolinum, 2003, s.237 
34 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1969-1975. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny 
AV ČR, 1998, s.37 

- 21 - 



 

kampaní v dějinách. Tyto dokumenty byly v drtivé většině vytvářeny sovětskými 

ideology. Programové změny se jako první dotkly zpravodajství a publicistiky – 

usměrnění Televizních novin byl první Zelenkův cíl, který vytýčil i ve Zprávě o činnosti 

Československé televize za poslední období, kterou spolu s ředitelem Slovenské televize 

Jozefem Vrabcem vypracoval již v polovině září. Zavedl mimo jiné třicetidenní lhůtu 

před vysíláním pořadů pro jejich schválení, aby nedocházelo k narušování vysílání tím, 

že se těsně před začátkem zjistilo, že daný pořad je politicky závadný, což se několikrát 

stalo. Vyzdvihl Slovenskou televizi, která navzdory všem tlakům nepodlehla 

pravicovým názorům, prosazovaným členy FITES (Svaz československých filmových a 

televizních umělců). Zelenka také plně obnovil spolupráci s Intervizí.35 

V průběhu roku 1970 se zásahy vedení rozšířily i do literárně-dramatické části 

vysílání. Jak v jednom rozhovoru řekl dramaturg Gustav Opustil, který v roce 1968 

nastoupil do redakce humoru a zábavy, i zábava musela být více ideová a zpolitizovaná: 

„V šedesátých letech nám ředitel Pelikán nechával volnost a po ‚bratrské okupaci‘ to 

ještě dva tři roky doznívalo. Ale s nástupem Zelenky a pak Diviše, Batrly, Balašové a 

především Krempové na ÚV KSČ začalo pořádně a od podlahy mrznout.“36 Zásahy do 

jednotlivých děl byly někdy skutečně přehnaně paranoidní a dnes působí spíš 

tragikomicky. V roce 1970 musela být z třídílné hry Alexander Dumas starší vypuštěna 

hláška Dumasovy ženy „Do země vtrhli Prusové!“, protože by ono „P“ na začátku slova 

mohl divák přeslechnout. Situace se však ani časem nezlepšila. V roce 1983 byla 

jedinkrát odvysílán kriminální příběh Síť na bludičku a další reprízy již povoleny 

nebyly. Příjmení herce, který ztvárnil vraha totiž bylo Husák. Sám Zelenka se například 

ostře ohradil proti inscenaci Psí kůže, odehrávající se na konci třicetileté války. 

Tvůrcům tehdy napsal: „My moc dobře víme, že je to alegorie. Ti jezuiti, to jsme podle 

vás my, komunisti!“37 Inscenace byla označena za protisocialistickou a za působení 

Zelenky ve funkci se již na obrazovce neobjevila. A neméně kriticky se vyjádřil i 

k tvůrcům seriálu Kamenný řád, který byl dokonce v roce 1977 obdržel Národní cenu. 

„Já si to s vámi stejně jednou vyřídím. Žádná Národní cena vás nemůže zachránit. Je to 

buržoazní seriál o prvorepublikových zbohatlících.“, prohlásil tehdy Zelenka.38 

                                                 
35 Zpráva ústředního ředitele Jana Zelenky o činnosti televize za poslední období, Praha, 15. září 1969, 
www.ceskatelevize.cz, viz. Příloha 
36 CYSAŘOVÁ, Jarmila. 16x život s televizí : hovory za obrazovkou. 1. vyd. Praha : FITES, 1998, s.54 
37 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1969-1975. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny 
AV ČR, 1998 
38 OKTÁBCOVÁ, Simona. Kamenný řád [online]. c2005 [cit. 2009-05-05]. Dostupný z WWW: 
http://www.televize.cz/scripts/detail.php?id=20702 

- 22 - 

http://www.ceskatelevize.cz/
http://www.televize.cz/scripts/detail.php?id=20702


 

Změny se netýkaly jen vysílaných programů, ale samozřejmě i personálního 

obsazení televize. Jan Zelenka skutečně nenastoupil do své funkce v lehkém období. 

Kvůli prověrkám mnoho lidí odcházelo a ti co mohli zůstat se většinou nechtěli podílet 

na tvorbě politicky motivovaných pořadů. Z dvaceti štábů, které ČST měla v roce 1968, 

měla k dispozici jeden a nepomohl ani příliv nových sil v roce 1970 (v polovině roku 

měla ČST 3 štáby). Navíc krátce po jmenování Jana Zelenky do čela ČST „slavilo“ 

Československo první výročí vpádu vojsk Varšavské smlouvy a nový ústřední ředitel 

tak hned ze začátku musel čelit stávce. Nakonec musely být zprávy natočeny s novou a 

naprosto nezkušenou mladou hlasatelkou a vysílány ze záznamu, aby se eliminovalo 

nebezpečí narušení průběhu vysílání a sám Jan Zelenka v doprovodu dvou příslušníků 

bezpečnosti hlídal studio. O několik dní později (konkrétně 25. srpna) tak požádal 

Celozávodní výbor KSČ o pomoc při překonávání krize a rovněž avizoval změny ve 

vedoucích pozicích, načež byli odvoláni mimo jiné ředitel pražského studia Viktor 

Růžička a vedoucí Hlavní redakce publicistiky a dokumentaristiky (HRPD) Arnošt 

Frydrych. Později byla dokonce rozpuštěna celá HRPD.  

V roce 1970 byl Zelenka jmenován předsedou komise pro prověrky členů strany 

v televizním studiu Praha a byl i členem ústřední pohovorové komise pro hodnocení 

členů nekomunistických stran a nestraníků. Zde opět velmi iniciativně vydal několik 

prohlášení a v jeho „Rozhodnutí“ rozeslal ředitelům všech studií i konkrétní podobu 

dotazníku, který měl být používán. Prověrky měly být hotovy do 30. září 1970, ale 

s velkou pravděpodobností předepsaný průběh neměly a mnohé komise Zelenkovo 

nařízení obešly, protože si již nemohly dovolit další propouštění zaměstnanců bez toho, 

aby to nijak neovlivnilo provozuschopnost studií.39 Tvrdou prověrkou neprošel ani 

novinář a především někdejší Zelenkův přítel Karel Kyncl, který byl již dříve 

z obrazovky odsunut do studijního oddělení ČST.40 Vedle všech těchto aktivit Zelenka 

ještě stihl na podzim roku 1970 uvést s Lubomírem Štrougalem další svůj pořad Dnes 

rozhodujeme o zítřku.  

Ne všichni, kteří museli z ČST odejít, si to nechali líbit a okamžitě odešli. ČST 

se potýkala i s několika desítkami žalob, které proti ní byly v první polovině 

sedmdesátých let vzneseny. Ať už se týkaly náhrady mzdy či platnosti výpovědi, Jan 

Zelenka si dobře uvědomoval důsledky těchto často zdlouhavých soudních jednání. 

                                                 
39 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1969-1975. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny 
AV ČR, 1998, s.45-47 
40 PILAŘ, David. Personální změny v českých médiích v prvních letech normalizace. Praha, 2007, s.18 

- 23 - 



 

Kromě toho, že po celou dobu sporu musela být zaměstnancům proplácena mzda ho 

velmi trápily též důsledky politické, což také sdělil předsedovi městského soudu JUDr. 

Antonínu Kašparovi. Takovýchto svých kontaktů využíval Zelenka častěji. 

V sedmdesátých letech už byly výpovědi za aktivity v roce 1968 většinou již rozdány. 

Mnohem častější teď byly výpovědi za organizační a verbální prohřešky. Když pak 

odpovědní pracovníci dostali výpověď za hrubé porušení pracovní kázně a soud 

oprávněnost výpovědi neuznal, obrátil se opět na předsedu městského soudu a ČST 

nakonec spor vyhrála (i když se jednalo jen o změnu, jakou bylo zařazení loutkové 

Zlatovlásky na Štědrý večer místo hraného filmu stejného jména – příště by totiž 

nemuselo jít o politicky bezvýznamný snímek).41 Podobně dopadl spor o to, jak můžou 

být pro určité vybrané funkce uplatňována politická kritéria. ČST bylo doporučeno 

počkat na novelu zákoníku práce a závazný kádrový pořádek a tím celá kauza 

skončila42. 

Problémem bylo, že stále více lidí z televize odcházelo než do ní přicházelo. 

Vedení ČST se situaci snažilo řešit tzv. „rychlokvaškami“, jak jim lidé z oboru 

přezdívali. Zelenka přesto ještě v půli roku 1978 ve „Zprávě o plnění usnesení PÚV 

KSČ“ vyjadřoval nespokojenost s věkovou strukturou a pomalým růstem členů KSČ. 

Dle jeho vlastních slov se při výchově mladých dramaturgů a režisérů stále 

upřednostňovala až nezdravá uměleckost před hlediskem politické a osobní 

angažovanosti.43 To vyčítal nejen mladým, ale i zkušenějším pracovníkům televize, 

kteří prošli prověrkami a mohli zůstat, třebaže neměli ideální profil. Například režisér 

František Filip dostal k padesátým narozeninám od Zelenky „blahopřání“, ve kterém mu 

mimo jiné napsal, že si pan Filip „jistě uvědomuje, že mu televize dává příležitost 

pracovat navzdory jeho postojům a že by si měl vážit toho, že může dělat, i když není 

orientován patřičným směrem.“44 Opačným případem byl dramaturg a dramatik Jiří 

Hubač, za kterého se Jan Zelenka dokonce osobně zaručil a přesto musel z televize 

v roce 1974 odejít. Bylo mu ale umožněno nadále spolupracovat alespoň jako externista. 

Zelenkova strategie přesto slavila úspěch. V roce 1979 hlásil na ÚV KSČ 58,55% 

komunistů ve sledovaných funkcích, jako byli vedoucí pracovníci, režiséři 

                                                 
41 Archiv ČT, fond Ve2, č. kartonu 116 
42 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1969-1975. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny 
AV ČR, 1998, s.54 
43 Tamtéž, s.56 
44 CYSAŘOVÁ, Jarmila. 16x život s televizí : hovory za obrazovkou. 1. vyd. Praha : FITES, 1998, s.29 

- 24 - 



 

dramaturgové a redaktoři a ke sklonku jeho kariéry v roce 1988 se tento ukazatel dostal 

až na 67,86% (v roce 1972 to bylo 32,8%).45  

Na čísla si, zdá se, velmi potrpěl. Rád totiž dokazoval svou loajalitu straně a 

státu a tak při každém výročí posílal ÚV KSČ či jeho jednotlivým členům nějaké 

prohlášení, statistiky nebo osobní gratulace. Kupříkladu 31. října 1973, kdy poslal 

dvaceti členům Ústředního výboru, v čele s prezidentem Svobodou, předsedou vlády 

Štrougalem a tajemníkem ÚV Biľakem, svůj Ideově tematický plán ČST, aby mohli 

vidět, „jak daleko již za pár roků postoupili v úsilí dostat na obrazovku v maximálně 

ideje XIV. sjezdu KSČ, současnou dramaturgii a velké hodnoty odkazu“ 46. (Kromě 

toho se ČST snažila zavděčit i dary, jako například obrazy pro Biľaka a Jakeše 

k životnímu jubileu.) Ideově tématické plány jinak ČST vytvářelo vždy na nadcházející 

kalendářní rok s výhledem na rok poté a vždy musely být schválené ideovou komisí ÚV 

KSČ. Jeho základní kostru tvořil seznam významných dnů, ke kterým se volily ideově 

efektivní programy. ÚV KSČ tak přímo určovalo, co se kdy má vysílat. 

Ne vždy se ale podařilo ÚV zavděčit a Zelenka musel několikrát obhajovat 

postoje ČST, třeba co se týká údajně špatného chování ke členům Svazu spisovatelů. 

Jan Zelenka byl ale skutečně věrný normalizační ideologii a na přesném sledování 

politické linie si dával záležet. I v roce 1979 odmítnul žádost o zapůjčení trezorových 

materiálů pro katedru televize fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy se slovy: 

„Materiály z let 1968-1969 jsou zablokovány v archivu a mohou být vydávány jen 

k výjimečným situacím s výjimečným souhlasem.“47 Nesbíral však jenom výtky, ale i 

úspěchy a různá ocenění. Právě v roce 1979 obdržel Československou novinářskou 

cenu. Již v roce 1973 dostal Řád práce a později, v roce 1983, se stal i nositelem Řádu 

Vítězného února. A mezi úspěchy stojí za zmínku jistě i jeho předsednictví ve správní 

radě Mezinárodní rozhlasové a televizní organizace OIRT (Organisation Internationale 

de Radiodifussion et Télévision), které trvalo od roku 1971 do roku 1973.48 

Jan Zelenka a jeho vedení ČST v čele s náměstky Divišem a Balašovou (které 

Zelenka jmenoval do funkce v roce 1972 z ÚV KSČ) zlikvidovalo pokrokové televizní 

pracovníky i mnohá televizní díla. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let už ale 

do televize přicházeli lidé ve svém oboru patřičně vzdělaní, což bylo od situace, která 

                                                 
45 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1969-1975. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny 
AV ČR, 1998, s.56 
46 Tamtéž, s.57 
47 Tamtéž, s.58 
48 ŘÍMAN, Josef. Malá československá encyklopedie : sv. 6, Š-Ž. 1. vyd. Praha : Academia, 1987, s.806 

- 25 - 



 

panovala při nástupu normalizace, velké zlepšení. Ani s nahrazováním pořadů už neměl 

Zelenka problém, sám jich na televizní obrazovku uvedl několik. Kromě několika výše 

uvedených měl podíl i na mnoha dalších, z nichž některé vydržely ve vysílání i po jeho 

odchodu z televize. Mezi takové patřily především pořady Hudba z respiria,  vysílaný 

v letech 1971 až 1991 a Vysílá studio Jezerka, vysílaný v letech 1974 až 1990. A 

ačkoliv je počátek osmdesátých let označován především za období, kdy vedení ČST 

jen přitahovalo opratě podle pokynů komunistické strany a jinak se jednalo hlavně o 

stav nehybnosti, objevil se i jeden ze Zelenkových nejvýznamnějších pořadů – Křeslo 

pro hosta. Ten se vysílal v letech 1980 až 1989 a těšil se mezi diváky velké oblibě. 

Svědčí o tom i fakt, že nejlepší rozhovory z tohoto pořadu vyšly i v knižní podobě, pod 

názvy Křeslo pro hosta (1984) a Křeslo pro hosta podruhé (1988). Zpočátku pořad 

dokonce moderoval populární Vladimír Menšík. Sám Zelenka se v přípravě každého 

dílu velice angažoval. Se všemi hosty se předem důvěrně poznal při soukromých 

rozhovorech a podle toho připravoval i otázky. „Přemýšlel jsem však o takovém novém 

druhu pořadu, který by myšlenku prospěšnosti a užitečnosti vědy pro naši společnost 

dostal do mozku přes srdce… Jejich zkušenosti, životní názory mohou být příkladem i 

mladé generaci. A hlavně jejich životní filosofie, jejich osobní pravda se ztotožňuje 

s myšlenkami socialismu, s vírou ve spravedlivý sociální svět.“ Tak sám Jan Zelenka 

charakterizoval své motivace v úvodníku Křesla pro hosta.49 A málo se ví i to, že od 

Jana Zelenky pochází námět i název dodnes velmi známého půlhodinového 

cestopisného týdeníku Objektiv, se kterým přišel po úspěchu měsíčníku Perem a 

kamerou v roce 1982.50  

Jinak ale skutečně šlo spíše o období stagnace. Technický rozvoj sice 

pokračoval, dostavovaly se Kavčí hory a Objekt Televizních novin, rozšiřovalo se 

vysílání druhého programu, ale třeba televizní tvorba už na festivalech nezískávala již 

tolik ocenění, jako dříve. Koneckonců, KSČ počátkem sedmdesátých let televizi jasně 

charakterizovala za svůj mocensko-politický nástroj a tak když se zastavil politický 

vývoj, zastavil se i vývoj televize, kdy převládaly pořady tzv. společenské objednávky. 

Klesala i produkce ekonomiky a to se tedy nutně muselo projevit i na přílivu prostředků 

do rozvoje ČST. Zelenka proti tomu samozřejmě velmi protestoval. Materiální 

zabezpečení televize bylo podle něj v tuto dobu stejně potřebné, jako obrana státu. 

                                                 
49 ZELENKA, Jan. Křeslo pro hosta. 1. vyd. Praha : Práce, 1984, s.7-10 
50 Objektiv slaví 20 let [online]. 1996-2009 [cit. 2009-05-05]. Dostupný z WWW: 
<http://www.ceskatelevize.cz/program/10204138774-18.05.2009-04:31-24-objektiv.html?deid=1734>. 

- 26 - 



 

Televize totiž musela neustále vyvíjet, aby dokázala účinně ideově působit proti 

nežádoucím pořadům ze západu. Podle Zelenky byly plné brutality, násilí a 

komercioanlismu.51 Ani v tomto období zastavení vývoje však Zelenka neustával ve své 

iniciativě (KSČ od Zelenkova nástupu do televize nemusela zadávat ČST příliš mnoho 

úkolů). Zadával nové úkoly, nové plány, ale jeho koncepce mnohdy nenašly za strany 

vedení KSČ materiální podporu. V lednu 1988 Zelenka předložil na ÚV KSČ 

třiačtyřicetistránkový materiál o působení televize po XVII. sjezdu KSČ. Zelenka mimo 

jiné uvedl toto: „Bezprostředně po XVII. sjezdu KSČ vedení Čs. televize v součinnosti 

s CZV KSČ rozpracovalo a upřesnilo úkoly pro další práci televize a v ideově 

tematickém plánu stanovilo konkrétní postup… Pochopili jsme glasnost jako otevřenost 

pro odbourávání bariér, které stojí v cestě strategii urychlení a jako možnost účinněji 

napomáhat všemu pozitivnímu na cestě kupředu… Realizace našeho plánu je 

kontrolována periodickým hodnocením celého televizního programu i jeho jednotlivých 

oblastí vedením televize, ÚV KSČ a tajemníkem ÚV KSČ… V souladu s požadavky 

sekretariátu KSČ se zlepšila informovanost televizních diváků o práci stranických 

orgánů a organizací a na tomto základě i státních a hospodářských orgánech a 

společenských organizacích…“52 

Zelenka však nebyl takto aktivní jen co se ČST týče, ale podobně se angažoval i 

v KSČ. V této době již měl za sebou několikaletou politickou kariéru a byl nyní členem 

ÚV KSČ. I zde vystupoval s emotivními proslovy, jako v ČST. Ve všech plánech či 

zprávách o ČST se také nikdy nezapomněl věnovat stranické organizaci ČST, na jejíž 

rozvoji mu velice záleželo. Na stranicko-politickém aktivu, který v říjnu 1988 pořádal 

Kabinet politické výchovy celozávodního výboru KSČ, vystoupil z obsáhlým projevem, 

ze kterého je zřetelně vidět, jak konzervativní Jan Zelenka stále byl: „Je krajně nutné, 

abychom v dnešním jednání přispěli k ideologickém zpevnění řad celé strany, utvrdili 

stranu v nezbytnosti přestavby, mohli tak soustředit své síly vyhraněným směrem. 

Zpráva předsednictva dává tomuto našemu úsilí jednotný základ a společného 

jmenovatele… V některých časopisech se však do nás strefují různí kritici, jejichž cíl 

nám není jasný, a jejichž rad nehodláme dbát, vědomi si, že existují nějaké principy a 

hodnoty, které není možné stavět na hlavu ani v ovzduší glasnosti… Nedávno jsem měl 

vzrušený rozhovor s jedním zahraničním mladým novinářem. Útočně mě vyzýval, kdy u 

                                                 
51 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Československá televize v období zániku komunistického režimu a vítězství 
demokratické revoluce : 1985-1990. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1999, str.9 
52 Tamtéž 

- 27 - 



 

nás konečně začneme s přestavbou historie strany. Pokud prý nedokážeme odhalit ‚bílá 

místa‘, představbu jen předstíráme, chceme jí odšvejkovat. Ptal jsem se a jaká bílá místa 

máme vlastně rozkrývat? Máme údobí, které bylo nepříjemným ‚bílým místem‘. 

Začátek padesátých let… Vycházely však metody těchto let z historie naší strany? Kolik 

je v tomto historicky nepříjemném jevu importu s různými berijovskými poradci? A 

kolik je pokřivenin charakterů našich vlastních lidí? V zájmu čeho a koho bychom měli 

pitvat tohle místo právě nyní? Ústřední výbor strany už dávno hlavní stimuly této doby 

vyhodnotil, neprávem postižené rehabilitoval. Máme snad znovu dramatizovat, co už 

bylo krajně zdramatizováno v roce 1968?“53 V žádném z proslovů Jana Zelenky 

z tohoto roku ani v souhrnu tohoto aktivu však není ani zmínka o tehdejších událostech 

jako byl manifest Hnutí občanské svobody a tolerance k dvacátému výročí srpnové 

intervence či o rezignacích progorbačovsky orientovaných politiků, v čele s předsedou 

vlády Lubomírem Štrougalem. Pouze se neustále dokola opakují neadresné náměty na 

změny vysílacího schématu, mladé generace, ekonomického řízení televize, apod. 

„Naše propaganda musí působit na rozum, srdce a vůli člověka. Posilovat jej v životě, 

vést k aktivní účasti na společném díle socialistické výstavby. K tomu směřuje 

přestavba i na našem ideologickém úseku… umět představovat lidi a jejich činy, lidi, 

kteří se dovedou pro zápas, za intenzifikaci našeho hospodářství zcela vydat a doslova i 

poprat… Zároveň je potřebné kriticky se dívat na všechno, co brzdí, co udržuje bariéry 

na cestě k rychlejším tempům ekonomických reforem, demokratizace, glasnosti…“, 

prohlásil Zelenka.54 Jeho vedení v této době rozhodně nebylo žádným hybným 

motorem. Naopak, stále podstrojovalo komunistické straně, což v kontrastu se 

společenským vývojem v zemích tzv. východního bloku vypadalo, jako by se v ČST 

zastavil čas. Stále probíhaly kádrové prověrky, které se řídily předpisy vydanými na 

počátku sedmdesátých let. Jakékoliv snahy o vybočení Zelenka potlačoval již 

v zárodku. Nevyslyšel ani stížnosti na neobjektivnost zpravodajství o policejním zásahu 

při dvacátém výročí sebeupálení Jana Palacha. Vyjádřil se k tomu takto: „Všichni víme, 

že opozice se formuje a chtěla by využít určitého příznivého větru, aby se legalizovala. 

Vedení naší strany a našeho státu na to odpovídá, že jsme ochotni a povedeme dialog se 

všemi strukturami, které na bázi Národní fronty chtějí přispět ke zlepšení socialistické 

společnosti. Kdo tomu chce přispět, ten musí být slyšen a ten musí být také respektován. 

                                                 
53 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Československá televize v období zániku komunistického režimu a vítězství 
demokratické revoluce : 1985-1990. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1999, s.11 
54 Tamtéž, s.12 

- 28 - 



 

Ale nepovedeme dialog s těmi, kteří chtějí vést tuto zemi k destrukci. Kteří chtějí 

destruovat socialistickou společnost a dokonce, kteří by chtěli, abych tak řekl, naopak 

přivést k destabilizaci i socialistický systém. To není možné připustit…“55 

Zelenka se také neustále snažil o prohlubování spolupráce ČST s federálními i 

českými ministerstvy vnitra a obrany. Tato spolupráce byla neustále upravována 

různými smlouvami. Již od 23. července 1975 platila smlouva „o součinnosti při 

realizaci vojenské, bezpečnostní a branné politiky KSČ“, která zabezpečovala činnost 

branné redakce ČST a výrazně ovlivňovala program ČST po celou dobu normalizace. 

Kolaborace mezi ministerstvy a ČST nefungovala jen na úrovni propagandy. Rovněž se 

týkala kriminality, bezpečnosti občanů a silničního provozu. Rozhodnutí Jana Zelenky 

měly v těchto záležitostech váhu, o čemž svědčí i dopis ministerstva vnitra vedoucímu 

Ústřední redakce armády z roku 1982, o postavení a úkolech této redakce, na který 

vedoucí této redakce plukovník Broumský odpověděl, že se celá věc musí projednat 

s ústředním ředitelem ČST, nebo dopis ministra vnitra Zelenkovi z roku 1988, ve 

kterém ho žádal, aby posoudil „vztahové otázky“ v připravované novelizaci zákona o 

působnosti federálních ministerstev. V prosinci roku 1985 Zelenka po společném 

jednání s ministrem vnitra Jungem rozšířil okruh spolupracovníků ČST i na příslušníky 

Veřejné bezpečnosti. Dále také slíbil vysílat relace „o výchovném podílu příslušníků 

SNB při formování mladé generace“ a zvýšení úrovně vystupování zástupců 

ministerstva vnitra na obrazovce.56 Pokud jde o spolupráci s nejproslulejší složkou 

bezpečnostního aparátu StB, tak i ta existovala (objektový svazek byl založen 26. 

března 1971), i když v tomto případě na dvou úrovních, pomocí administrativních 

opatření a operativních opatření. V rámci administrativních opatření se pracovníci ČST 

například účastnili přednášek a besed s pracovníky StB. Operativní opatření orgánů StB 

naopak zahrnovaly utajované činnosti při kontrarozvědné ochraně ČST proti vnitřnímu 

a vnějšímu nepříteli. „Zásadním úkolem Státní bezpečnosti pak bylo předávání 

vybraných informací o situaci v objektu stranickým a státním orgánům, ale i vedení 

ČST.“57 

Po roce 1987 se pod vlivem perestrojky začaly poměry v kultuře trochu 

uvolňovat. Ne tak ovšem v televizi, kterou stále vedl „husákovsky“ orientovaný Jan 

Zelenka (což se nezměnilo ani poté, co 17. prosince 1987 nahradil Husáka ve funkci 

                                                 
55 Tamtéž, s.20 
56 Tamtéž, s.16-18 

- 29 - 



 

generálního tajemníka ÚV KSČ Miloš Jakeš) a kde pořád fungovala přísná autocenzura. 

Zelenka si ovšem uvědomoval, že je potřeba udržet zájem diváků. V této době bylo díky 

videím a satelitům již možné sledovat vysílání ze západu. Nejméně bylo ideologií 

ovlivněné hudební vysílání. Horší už to ale bylo v zábavě, kde se hlídalo každé slovo a 

například kvůli silvestrovským skečům zasedala pravidelně komise, která je posuzovala. 

Naopak publicistika a dokumentaristika byla stále pod silným vlivem ideové politiky 

strany. Nejkřiklavějším příkladem z této doby jsou jednoznačně události tzv. Palachova 

týdne v roce 1989, kdy Jan Zelenka přikázal 20. ledna zařadit mimo program přímo za 

Televizní noviny vysílání Kulatého stolu, kde na téma výtržností na Václavském náměstí 

hovořili pracovníci Národního výboru, ministerstva zahraničí i prokurátor ČSSR.58 O 

necelý týden později, 26. ledna 1989 pak Zelenka dokonce vydal rozhodnutí o 

poskytování mimořádných odměn redaktorům ČST za vytváření zvlášť politicky a 

ideově účinných (angažovaných) materiálů.59  

V televizi nyní existovaly tři proudy: 1) mlčící většina, která se vyhýbala tvoření 

kontrapropagandistických pořadů, 2) skupina, která využívala relativní pokrokový 

perestrojkový posun povolený komunistickou stranou, 3) dogmatičtí zastánci vlády 

jedné strany, v jejichž čele stálo vedení ČST. Nebylo to ale jen osobou Jana Zelenky. 

Vedení ČST v této linii pokračovalo i po změně vedoucího postu. Jan Zelenka na svůj 

post abdikoval ze zdravotních důvodů v květnu 1989. Z funkce ústředního ředitele do 

důchodu pak oficiálně odešel 1. července 1989 s poděkováním za politickou práci 

komunisty, novináře, který vždy uplatňoval politiku KSČ. Ve funkci jej vystřídal 

dosavadní náměstek Libor Bartla. Ten na rozdíl od Zelenky ve funkci dlouho nepobyl, 

neboť byl federální vládou odvolán již 27. listopadu téhož roku.60  

Po tzv. sametové revoluci se Jan Zelenka veřejného života příliš aktivně 

nezúčastňoval a spíše užíval důchodu. Zemřel v Praze ve věku čtyřiasedmdesáti let, 21. 

února 1998. 

 

 

 

                                                                                                                                               
57 ŽÁČEK, Pavel. StB versus ČT [online]. 1996-2009 [cit. 2009-05-05]. Dostupný z WWW: 
<http://www.ceskatelevize.cz/ct/historie/stb.php?kapitola=1> 
58 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Československá televize v období zániku komunistického režimu a vítězství 
demokratické revoluce : 1985-1990. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1999, s.30 
59 Kolektiv autorů. Dějiny českých médií v datech : rozhlas, televize, mediální právo. 1. vyd. Praha : 
Karolinum, 2003, s.268 

- 30 - 



 

Závěr 

 
 Jan Zelenka strávil ve funkci ústředního ředitele Československé televize 

neuvěřitelných dvacet let (1969-1989), což je v historii československých médií něco 

skutečně unikátního a nebýt jeho zdravotních potíží, vydržel by ve funkci jistě až do 

konce totalitního režimu. Stal se symbolem normalizace v televizi a nutno dodat, že 

oprávněně.  

Při nástupu do ředitelské funkce v ČST měl již za sebou pestrou kariéru 

v médiích, kde začínal v rozhlase, ale pak se stal prvním šéfredaktorem nově vzniklé 

Večerní Prahy. Dále pracoval v ČTK a jako spolupracovník StB se stal zvláštním 

zpravodajem v Bonnu. Přes časopis Květy a nepovedené působení v Literárních 

novinách se pak dostal až do ČST. 

Do své funkce byl vybrán sovětskými poradci aby „urovnal“ poměry v ČST a na 

rozdíl od předchozího vedení, které režimu nepohodlné lidi jen přesouvalo mimo 

obrazovku na jiné posty, tak skutečně učinil. Z předchozího působení ve sdělovacích 

prostředcích ho provázela pověst tvrdého komunisty a to potvrdil i v televizi. Jako 

aktivní člen komunistické strany se dostal až do Ústředního výboru KSČ. Patřil mezi 

přívržence Gustáva Husáka a to se nezměnilo ani během osmdesátých let, kdy 

Gorbačov představil světu „perestrojku“ a začaly se mírně uvolňovat poměry ve 

společnosti. Zatímco v jiných médiích se alespoň náznakem objevovaly uvolněnější 

tendence, ČST stále vypadala jako v době nejtvrdší normalizace na počátku 

sedmdesátých let. Nutno říci, že od Zelenky to nebyla žádná póza, ale skutečně to bylo 

jeho přesvědčení, které uplatňoval již před jarem 1968 ve všech redakcích, ve kterých 

působil. Někdy to zavánělo až fanatismem, když i v rozhovoru, který byl určen běžným 

televizním divákům, v knize o oblíbených televizních pořadech s názvem (Tisíc tváří 

televize: čtení o televizi), hovořil o ideologii a nutnosti kádrového pořádku a to vše 

v osmdesátých letech.61 Tento rozhovor bych doporučil všem, kteří by se o 

problematiku ČST v době normalizace či konkrétně o Jana Zelenku chtěli dále zajímat. 

Je to totiž jedna z mála příležitostí „slyšet“ Jana Zelenku (který se za normalizace 

                                                                                                                                               
60 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Československá televize v období zániku komunistického režimu a vítězství  
demokratické revoluce : 1985-1990. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1999, s.35 
61 Tisíc tváří televize (čtení o televizi). Sestavil a připravil ing. Zdeněk Michalec. 1. vyd. Praha : 
Panorama, 1983 

- 31 - 



 

s trochou nadsázky stal synonymem pro ČST) jinak než v dobových ideologických 

dokumentech a záznamech ze schůzí KSČ.  

Organizačně televizi skutečně ovládal. Sám vytvářel plány na další období, 

hlídal sledování politické linie, řídil stranickou organizaci v ČST a zajišťoval, aby 

v televizi nepracovali lidé kteří nebyli dostatečně prorežimní. KSČ se o televizi 

nemusela téměř vůbec starat, protože v jejím čele měla skutečně oddaného člověka, 

který se obklopoval neméně oddanými spolupracovníky jako byl (od roku 1972) jeho 1. 

náměstek Vladimír Diviš a náměstkyně Milena Balašová. Televize tak získala v očích 

komunistické strany výsadní postavení (přitom to byla právě televize, která podle KSČ 

v průběhu roku 1968 a během „hokejových událostí 1969, režim nejvíce poškodila). Po 

celou dobu své působnosti se ale Jan Zelenka stejně aktivně podílel i na vysílání. Byl 

autorem několika televizních pořadů, např. Hudba z respiria, Vysílá studio Jezerka nebo 

Křeslo pro hosta a třeba svůj diskusní pořad Pět u číše vína dokonce sám moderoval.  

V dnešní době samozřejmě nelze Jana Zelenku hodnotit kladně, alespoň co se 

ideové oblasti týká. Ve vzpomínkách tehdejších pracovníků televize a jiných 

sdělovacích prostředků, kteří s ním přišli do styku by se pro něj nenašlo jediné kladné 

hodnocení. Není se co divit, když kvůli němu museli skončit nebo přerušit svou kariéru. 

Jeho čistky byly skutečně tvrdé a nevyhýbaly se ani jeho spolupracovníkům a dřívějším 

přátelům. Televize za jeho vedení neudělala žádný výrazný pokrok a mnozí tvrdí, že se 

její vývoj zastavil úplně. To asi není tak úplně pravda, neboť z mnoha dokumentů je 

patrné, že Zelenka na rozvoji televize pracoval a mnohokrát za její zájmy agitoval i na 

schůzích ÚV KSČ. V oblasti programové nabídky a televizní tvorby ho ale možná 

trochu brzdily konzervativní názory, které zastával. Právě jeho politické sympatie, které 

ve svých důsledcích zastínily všechno pozitivní, co se za dobu vedení Jana Zelenky 

událo, jsou velkou překážkou v hledání alespoň dílčího pozitivního hodnocení.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 32 - 



 

Summary 

 
 Jan Zelenka was a Czech journalist and politician. He was born on December 5, 

1923, in Ústí nad Orlicí. After grammar school he studied conducting at the Prague 

Conservatory of Music but he had to end his studies because he had a pulmonary 

disease. For this reason, he decided to change his field of study and began studying 

philosophy and journalism.  

After graduation he got a job in Czechoslovak Radio. He was appointed in 1955 

as first editor-in-chief of a new socialist evening newspaper, Večerní Praha. Under his 

editorship, the newspaper followed the old Marxist-Leninist ideology and managed to 

make a few unpopular missteps, including giving an hour’s notices for journalists who 

wrote articles unacceptable to the communistic regime.  

He remained in this position until 1962, when he began working for the 

Czechoslovak News Agency (ČTK) and in 1966 was its special foreign reporter in 

Bonn, Germany. On his return to Czechoslovakia, became editor-in-chief of the 

magazine Květy. In September 1967 Czechoslovak Communist Party decided to assign 

devoted party journalists the editorship of a very popular intellectual weekly magazine, 

Literární noviny, under the direction of the Ministry of Culture. The editor-in-chief was 

Jan Zelenka.  

Most writers and journalists began to boycott Literární noviny so Zelenka had to 

fill empty space in the magazine with ideological articles and translated materials from 

the foreign pres, such as interviews with Soviet artists, etc. But Czech society rejected 

this new Literární noviny and Zelenka was forced to leave.  

The situation in Czechoslovakia in the spring of 1968 was much more liberal 

and there was no place for the likes of Zelenka. But things changed on August 21, 1968 

with the Soviet Army invasion which initiated the period called ”Normalization“. 

Working conditions in the Czechoslovak media became severe and censorship was 

restored. In April 1969 a new leadership of the Communist Party was elected what 

inaugurated a period of purges.  

All people – not just journalists but all the employees of the media – who had 

anything to do with previous liberal progress were dismissed. Everyone who agreed it or 

who did not disavow it enough.  Also those who openly disagreed with the military 

intervention. The result was the return of those who were undesirable in 1968, including 

- 33 - 



 

Zelenka, who was reappointed as editor-in-chief of the magazine Květy. But not for long 

because the Communist Party was not satisfied with the management of Czechoslovak 

television. 

 The Communist Party appointed Zelenka as central director of Czechoslovak 

Television on August 6, 1969. He began working immediately because in his opinion 

nothing had been done. The following day he began moderating his own talk show, Pět 

u číše vína, which supported political progress at that time. He also he produced a lot of 

new TV shows. The most famous was Křeslo pro hosta, a talk show with important 

people from disciplines ranging from culture to science.  

One of his first goals was to control the news service. He also introduced many 

programmes discrediting previous political progress and the people who supported it. In 

1970 his control expanded into the entertainment department and it was of ridiculous 

proportions. For example, detective stories were forbidden because the name of the 

actor (Husák) who played the murderer was also the name of Secretary-General of 

Communist Party.  

Zelenka not only changed programme structure at Czechoslovak Television but 

also regulations regarding employees. He was chairman of a committee which decided 

who could stay and who had to leave. There was an option for those who were fired:  

they could appeal to the courts. But this option was useless because he had close 

connections with the chairman of the court. 

He overcame a shortage of employees in the ’70s and in the ’80s by enhancing 

the proportion of communists in Czechoslovak Television from 32.8% to 67.86%. 

Between 1971 and 1973 he was also chairman of international broadcasting and of the 

television organisation OIRT (Organisation Internationale de Radiodifussion et 

Télévision).  

Zelenka was also successful in politics. In 1971 was elected a member of the 

Federal Assembly and in 1986 became a member of Central Committee of the 

Communist Party. Conditions in society and culture began to become less harsh after 

1987 (under the influence of Gorbachev’s “Perestroika”). But not on Czechoslovak 

Television. He remained a communist conservative until May 1989 when he 

relinquished his directorship of Czechoslovak Television, officially leaving the office 

for health reasons July 1, 1989 after 20 years, which was rather unusual in history of 

Czech media, especially in television. 

Zelenka died in Prague at the age of 74 on February 21, 1998. 

- 34 - 



 

Prameny a literatura 
Archivy: 
 
Archiv České televize – fondy Ve2, ZS, Inf 
 
Literatura: 
 
CYSAŘOVÁ, Jarmila. Československá televize v období zániku komunistického režimu 
a vítězství demokratické revoluce : 1985-1990. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny 
AV ČR, 1999. 65 s. 
 
CYSAŘOVÁ, Jarmila. Muž který tu chybí (Český novinář Jiří Lederer 1922-1983). 1. 
vyd. Praha : Radioservis, 2006. 159 s. 
 
CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1969-1975. 1. vyd. Praha : Ústav pro 
soudobé dějiny AV ČR, 1998. přeruš. str. 
 
CYSAŘOVÁ, Jarmila. 16x život s televizí : hovory za obrazovkou. 1. vyd. Praha : 
FITES, 1998. 117 s. iv s. obr. příl. 
 
HAMŠÍK, Dušan. Spisovatelé a moc. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1969. 
196 s. 
 
HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích : Výběr z dobové publicistiky. 1. vyd. Praha - 
Brno : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a Doplněk, 2004. 444 s. 
 
HRADECKÁ, Vladimíra, KOUDELKA, František. Kádrová politika a nomenklatura 
KSČ 1969-1974. 1. vyd. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1998. 242 s. 
 
JUNGMANN, Milan. Literárky - můj osud : kritické návraty ke kultuře padesátých a 
šedesátých let s aktuálními reflexemi. 1. vyd. Brno : Atlantis, 1999. 407 s. 
 
Kolektiv autorů. Dějiny českých médií v datech : rozhlas, televize, mediální právo. 1. 
vyd. Praha : Karolinum, 2003. 461 s. 
 
KŘÍVÁNKOVÁ, Alena, VÁTRAL, Jozef. Dějiny československé žurnalistiky : Díl 4. 
Český a slovenský tisk v letech 1944-1987. 1. vyd. Praha : Novinář, 1989. 223 s. 
 
MANDLER, Emanuel. Škodolibé úsměvy svobody z let 1955 až 1992. 1. vyd. Praha : 
vlastním nákladem, 2005. 207 s. 
 
ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Stát, strana a masmédia. In Manipulátoři. 1. vyd. Praha : 
Karolinum, 1992. s. 52-86 
 
ŘÍMAN, Josef. Malá československá encyklopedie : sv. 6, Š-Ž. 1. vyd. Praha : 
Academia, 1987, 928 s. 
 
Tisíc tváří televize (čtení o televizi). Sestavil a připravil ing. Zdeněk Michalec. 1. vyd. 
Praha : Panorama, 1983. 256 s. 

- 35 - 



 

 
VONDROVÁ, Jitka, NAVRÁTIL, Jaromír. Komunistická strana Československa : 
Normalizace (listopad 1968 - září 1969). 1. vyd. Praha - Brno : Ústav pro soudobé 
dějiny AV ČR a Doplněk, 2003. 644 s. 
 
ZELENKA, Jan. Křeslo pro hosta. 1. vyd. Praha : Práce, 1984. 376 s. 
 
Diplomové práce: 
 
PILAŘ, David. Personální změny v českých médiích v prvních letech normalizace. [s.l.], 
2007. 114 s. Univerzita Karlova. Katedra mediálních studií . Vedoucí diplomové práce 
PhDr. Jakub Končelík PhD. 
 
Elektronické zdroje: 
 
www.ceskatelevize.cz 
 
www.televize.cz  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 36 - 

http://www.ceskatelevize.cz/
http://www.televize.cz/


 

Seznam příloh 
Příloha č. 1: Opis dopisu Milana Kundery Janu Zelenkovi (text) 

Příloha č. 2: Zpráva o činnosti Československé televize za poslední období (text) 

Příloha č. 3: Kádrovací dotazník z roku 1970 (text) 

Příloha č. 4: Fotografie Jana Zelenky (obrázky) 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 37 - 



 

Přílohy 

Přílohy 
 
Příloha č. 1 – Opis dopisu Milana Kundery Janu Zelenkovi 
 
Soudruhu Zelinko, 

 

 zastavil jsi mne před časem na ulici a asi tři minuty jsme pak spolu mluvili. Teď jsem se 

dověděl, že jsi se před velikým shromážděním studentů právnické, filosofické a 

novinářské fakulty tohoto rozhovoru dovolával, nazýval mne důvěrně křestním jménem 

(ačkoli jsme spolu mluvili dvakrát v životě) a tvrdil jsi, že jsem litoval svého stanoviska, 

jak jsem ho formuloval na sjezdu spisovatelů a jinde, že jsem na nejlepší cestě pochopit 

své omyly atd. atd. Nebudu přemýšlet nad tím, proč jsi mi přimyslil tuto sebekritiku, ale 

aby se to příště neopakovalo, musím Ti prohlásit, že nemám, co bych na svých 

sjezdových slovech měnil, že se zásahem proti Literárním novinám jsem nesouhlasil a 

nesouhlasím (vždyť jsem to i veřejně pověděl), že Tvou roli v té věci pokládám za velmi 

truchlivou a Tebe v té roli za groteskní postavu. Vezmi to, prosím Tě, na vědomí, až 

budeš ještě někdy chtít někde parafrázovat mé názory.  

 

Pozdravuje Milan Kundera 

 

P.S. Nebudeš mi mít jistě za zlé, když s tímto dopisem seznámím ty, před nimiž jsi o mně 

mluvil. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

- 38 - 



 

Příloha č. 2 – Zpráva o činnosti Československé televize za poslední období 

 

- 39 - 



 

- 40 - 



 

- 41 - 



 

- 42 - 



 

- 43 - 



 

- 44 - 



 

- 45 - 



 

- 46 - 



 

 
 
 
 
 
 
 
 

- 47 - 



 

Příloha č. 3 – Kádrovací dotazník z roku 1970 
 
 

 

 

Československá televize studio ....................      Září 

1970 

 

 

DOTAZNÍK 

 

Příjmení, jméno: 

narozen:   bytem: 

Pracovní zařazení v Čs. televizi: 

Odborná kvalifikace: 

Člen KSČ od:   do: 

Důvod odchodu z KSČ: vystoupil 

    zrušeno 

    vyloučen 

Člen jiné strany Národní fronty od:  do: 

Bezpartijní: 

Aktivní práce ve společenských organizacích a v jaké funkci: 

Členství v ROH, SSM, SČSP, ČSTV: 

 

Příbuzní v zahraničí: 

Legálně ve kterém státě?Z jakých důvodů a od kdy: 

Nelegálně – ve kterém státě a od kdy: 

 

Cesty do zahraničí 1967 – 69: 

Do kterých států a za jakým účelem: 

Délka pobytu: 

Postoje v letech 1968 – 69: 

Podpis 2000 slov či jiné antisocialistické nebo antisovětské rezoluce: 

 

- 48 - 



 

 

Jakými úlohami jsi byl pověřen v srpnových dnech 1968: 

v Čs. televizi: 

event. mimo televizi: 

 

Jaké postoje jsi zaujímal v období od srpna 68 do dubna 69: 

 

Angažoval jsi se v nějakých akcích politického charakteru: 

 

Postoj a aktivní podpora nového vedení KSČ a vlády od dubna 1969: 

 

Jak jsi konkrétně podpořil nový politický kurs v Čs. televizi od srpna 1969: 

 

Čím chceš přispět k řešení současných politicko hospodářských úkolů v televizi a ve 

společnosti: 

  

 

 

 

Dne:  září 1970    podpis pracovníka: 

 

Výsledek státně politické prověrky: 

 

       ředitel studia: 

       podpisy členů komise: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 49 - 



 

Příloha č. 4 – Fotografie Jana Zelenky 
 

 
Dr. Jan Zelenka, ústřední ředitel Československé televize v letech 1969 až 1989  

převzato z:  http://www.ceskatelevize.cz/ct/historie/reditele.php  
 

J
an Zelenka 

 převzato z: Tisíc tváří televize (čtení o televizi), Praha: Panorama, 1983 

- 50 - 

http://www.ceskatelevize.cz/ct/historie/reditele.php


 

 
Jan Zelenka 

převzato z: Archiv České televize, fond ZS, č. kartonu 143, bulletin k Mezinárodnímu 
televiznímu festivalu Zlatá praha „Telereport“, 1.číslo, 1983 

 

 
Jan Zelenka při zahájení XI. Mezinárodního televizního festivalu v Obecním domě 

v Praze 12.6. 1974 
převzato z: Archiv České televize, fond Inf, č. kartonu 212 

- 51 - 



 

 
Dr. Jan Zelenka a pplk. ing. Vladimír Remek před natáčením pořadu Křeslo pro hosta 

převzato z: Tisíc tváří televize (čtení o televizi), Praha: Panorama, 1983 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2.11.1972 - Filmforum v Brně. ÚŘ 
dr. Jan Zelenka a hlasatelka 
Krampolová 
převzato z: 
http://www.ceskatelevize.cz/ct/histori
e/fotoarchiv.php  

- 52 - 

http://www.ceskatelevize.cz/ct/historie/fotoarchiv.php
http://www.ceskatelevize.cz/ct/historie/fotoarchiv.php

	Úvod
	Jan Zelenka před nástupem do Československé televize
	Obecná charakteristika normalizace v československých médiích
	Působení Jana Zelenky ve funkci ředitele Československé televize v letech 1969 - 1989 
	Závěr
	Summary
	Prameny a literatura
	Seznam příloh
	Přílohy

